اعطای مدال جامعه‌ی هواشناسی آمریکا به پروفسور ایرانی

Submitted on پ., 08/06/2020 - 01:24

پروفسور سروش سروشیان، پروفسور ایرانی برنده مدال علوم آب شناسی جامعه هواشناسی آمریکا در ۲۰۲۱ شد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا٬ مدال علوم آب شناسی به دلیل تحقیقات پروفسور سروش سروشیان در زمینه سنجش از راه دور ابرهای باران‌زا، بارش سالیانه و همچنین هیدرولوژی آب‌های زمینی  در سال ۲۰۲۱ از طرف جامعه‌ی هواشناسی آمریکا به وی اعطا شد. برندگان این مدال‌ها، جوایز خود را در ۱۰۱امین اجلاس این جامعه در سال ۲۰۲۱ دریافت می‌کنند.

در سال ۱۹۴۸ پروفسور سروش سروشیان در استان کرمان به دنیا آمد. وی از اساتید سرشناس رشته‌های محیط زیست و عمران است که در دانشکده مهندسی هنر ساموئلی تدریس می‌کند. مدیریت مرکز هیدرومتئورولوژی و سنجش از راه دور همین دانشکده نیز به عهده‌ی پروفسور سروشیان است.

وی اکنون یکی از اعضای مهم سازمان‌هایی همچون «فرهنگستان بین‌المللی کیهان‌نوردی» و «آکادمی ملی مهندسی» است. پروفسور سروشیان در سال ۲۰۰۹ نیز عضو رسمی شورای علوم و فناوری کالیفرنیا شد.

پروفسور در سال‌های اخیر تحقیقات موثر و مهمی را در زمینه‌ی سنجش از راه دور ابرهای باران‌زا، بارش سالیانه و همچنین هیدرولوژی آب‌های زمینی (سطحی) انجام داده است. بررسی این بارش‌ها مستقیما بر هیدرومتئورولوژی (آب-هواشناسی) تاثیر دارد.

این تحقیقات باعث اعطای مدال علوم آب شناسی در سال ۲۰۲۱ از طرف جامعه‌ی هواشناسی آمریکا به پروفسور شد.

هیدرومتئورولوژی از جمله رشته‌های اصلی و مهم برای بررسی انرژی دریاچه‌های محلی و قاره‌ای و همچنین چرخه‌های آب است. دانشگاه کالیفرنیا از مراکز تحقیقاتی غیردولتی آمریکاست. متخصصین و کارشناسان رشته‌های محیط زیست، عمران و زمین‌شناسی در این مرکز همواره در حال بررسی این منابع و آزمایشات مختلف هستند.

اصلی‌ترین موضوع تحقیقات این مرکز، تغییرات زمانی و مکانی آب‌های زمینی، هیدرولوژی آنها و کاربرد سنجش دورادور اطلاعاتشان است. مدل‌های کامپیوتری در شناخت این آب‌ها و شبیه‌سازی‌شان نقش موثری دارد. تمامی این فعالیت‌ها برای بررسی تاثیر تحولات مصنوعی و طبیعی این منابع آبی است. تحولات مصنوعی این منابع، تغییراتی است که به دست انسان پدید می‌آید.

این الگوریتم‌های ریاضی باید بتوانند بر اساس اهداف هیدرولوژیک ، بارش‌ها را با نهایت دقت مکانی و زمانی، از دو منطقه‌ی محلی و فضایی پیش‌بینی کنند.

بیشتر بخوانید:

منبع خبر: خبرگزاری مهر انگلیسی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز