استریت‌آرت و تاریخچه پرتحول دنیای گرافیتی مهمان تالار شهر پاریس

Submitted on س., 05/02/2023 - 11:23

نمایشگاه "کپیتال" که در تالار شهر پاریس برپا شده است با آثار فراوانش نگاهی دارد به تاریخچه پرتحول استریت آرت پایتخت فرانسه.

از آرشیوهای تاریخی و آثار مشهور متعلق به مجموعه داران و موزه ها گرفته تا فعالیتهای جنبی، در این نمایشگاه که داستان شصت سال هنر شهری پاریس را حکایت می کند، آثاری از دهه شصت میلادی تا سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شده است. 

هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، شانه به شانه روندی را در تاریخ آغاز کرده‌اند که بدون وقفه ادامه دارد: کار در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی با استفاده از شابلون آغاز شد. یک هنرمند آمریکایی، گرافیتی را در دهه هشتاد میلادی به فرانسه معرفی کرد.

در دهه نود، شاهد پیدایش آثاری هستیم که حاوی پیامی خاص هستند. آثار افرادی چون کشینگ Kashing، هنرمند و کنشگر حقوق دگرباشان جنسیتی، نماینده بخشی از هنر گرافیتی است که حاوی پیام های اجتماعی می باشد. 

تمام اینها اجزای مهم هنر خیابانی و شهری پاریس هستند که با کنار هم آوردن استعدادهای نسل جدید خلاق و نو آور و همچنین هنرمندان قدیمی تر، حرکتی پر بار را شکل داده اند. 

از هنرمندان پرآوازه بین المللی که آثارشان در نمایشگاه «کپیتال:٦‬٠ سال هنر شهری پاریس» ارائه شده است می توان به سون Swoon، باندوBando، فوتورا Futura، اینویدر Invador و بنکسی Banksy اشاره کرد.

در پی استقبال بی نظیر از این نمایشگاه، شهرداری پاریس فرصت بازدید را تا شنبه، سوم ژوئن، تمدید کرده است.

ماگدا دانیژ، کیوریتور این نمایشگاه، در گفتگو با ار اف ای فارسی جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه داده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز