الاکلنگ کاهش نرخ تولید نفت روسیه و افزایش قیمت تولیدات نفتی

Submitted on Mon, 02/13/2023 - 11:36

الاکلنگ کاهش نرخ تولید نفت روسیه و افزایش قیمت تولیدات نفتی

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز جمعه، پس از آنکه غرب قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را محدود کرد، گفت: «روسیه در ماه مارس تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز یا رقمی بالغ بر ۵ درصد از تولیدات خود را کاهش خواهد داد.»

گروه ۷، اتحادیه اروپا و استرالیا قبل‌تر نیز در ماه دسامبر تصمیم گرفته بودند که برای هر بشکه نفت روسیه که از طریق دریا حمل شود، سقف ۶۰ دلار را تعیین کنند تا منابع درآمدی روسیه خشک شده و توانایی این کشور برای تأمین مالی نیازهای مربوط به تهاجم به اوکراین محدود شود.

الکساندر نواک در بیانیه‌ای گفت:

«از امروز کل حجم نفت تولیدی را می‌فروشیم. بااین‌حال، همان‌طور که قبلاً گفته شد، ما نفت را به کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به قوانین «سقف قیمت» پایبند هستند، نخواهیم فروخت.»

در همین راستا، روسیه در ماه مارس به طور داوطلبانه تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. او افزوده است که این اقدام به بازیابی روابط در بازار کمک خواهد کرد. کرملین روز جمعه اعلام کرد که روسیه با برخی از اعضای گروه کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک پلاس) درباره تصمیم خود مبنی بر کاهش تولیدات، مذاکره کرده است.

الکساندر نواک اشاره کرده است که روسیه رایزنی‌های رسمی انجام نداده است، زیرا این روند کاهشی به‌صورت خودخواسته و داوطلبانه بوده است. دو نماینده اوپک پلاس به رویترز گفته‌اند که این گروه هیچ اقدام خاصی را پس از تصمیم مسکو برنامه‌ریزی نکرده است.

اعلام کاهش نرخ تولید توسط روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی، قیمت هر بشکه نفت خام برنت و نفت خام سبک آمریکا (WTI) را در روز جمعه بیش از ۲ درصد افزایش داد.

درحالی‌که روسیه تلاش می‌کند تا با تحریم‌های گسترده کشورهای غربی در جهت محدودکردن درآمدهای نفتی آنها کنار بیاید، اعلام کاهش تولید نفت نشان می‌دهد که این تحریم‌ها شروع به تأثیرگذاری کرده است.

آخرین کاهش عمده میزان تولیدات نفت روسیه به آوریل گذشته برمی‌گردد. زمانی که پس از اعمال اولین تحریم‌های غرب باهدف پاسخ به حمله مسکو به اوکراین، نرخ آن تقریباً ۹ درصد سقوط کرد.

از آن زمان، روسیه موفق به راه‌اندازی زنجیره‌های تأمین برای صادرات نفت خود، عمدتاً به آسیا، شده است. تولید نفت این کشور در سال گذشته با وجود تحریم‌ها ۲ درصد افزایش یافت و به ۵۳۵ میلیون تن یا ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

منبع: آی‌سی‌آی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز