اخراج بیش از ۲٠ هزار شهروند افغانستان از ایران طی یک ماه

Submitted on جمعه, 12/23/2022 - 08:15

بنا بر آماری که روز جمعه ۲۳ دسامبر/دوم دی ماه اعلام شد، طی یک ماه گذشته ۲٠۳٨۵ مهاجر افغانستانی از ایران اخراج، و از مرز «پل‌ابریشم» در ولایت نیمروز وارد کشورشان شده اند.

به درستی معلوم نیست که همۀ این افراد برخلاف میل خود کشور را ترک کرده‌اند یا خیر. اما برخی منابع به روزنامه «هشت صبح» گفته اند که در میان مهاجرانی که از ولایت نیمروز وارد افغانستان شده اند، خانواده‌هایی هستند که به گونه اجباری از ایران اخراج شده اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز در این مورد چیزی نگفته اند، اما در گذشته حکومت ایران دلیل اخراج شهروندان افغانستانی را نبود اسناد قانونی عنوان کرده بود.

از تابستان ۲٠۲۱ که گروه طالبان افغانستان را تصرف کرد، میزان مهاجرت شهروندان این کشور به کشورهای مختلف از جمله ایران ناگهان افزایش یافت.

خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین طالبان اخیراً در دیدار با حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران در کابل، گفت ایران باید به نیازمندی‌های مهاجرین افغانستانی رسیدگی کند.

دفتر مطبوعاتی وزارت مهاجرین طالبان با نشر اعلامیه‌ای نوشت که حقانی از دولت ایران خواست که سهولت‌های بیشتری را برای مهاجرین افغانستانی در ایران فراهم کند.

در همین حال، معاون سفیر ایران در کابل در این دیدار تعهد کرد که در زمینه رسیدگی به نیازمندی‌های مهاجرین افغانستانی در ایران و ایجاد سهولت‌های بیشتر برای آنها تلاش خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز