افول مخاطبین تلویزیون و رونق‌گرفتن بازار پلتفرم‌های تماشای آنلاین در بین کبکی‌ها

Submitted on پ., 02/02/2023 - 15:28

افول مخاطبین تلویزیون و رونق‌گرفتن بازار پلتفرم‌های تماشای آنلاین در بین کبکی‌ها

تلویزیون ملی برای دومین سال متوالی جایگاه خود را ازدست‌داده است.

کبکی‌ها تشنه محتواهای سرگرم‌کننده متنوع هستند و بسیاری آن‌ها از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر کوچ می‌کنند تا میل درونی خود به مشاهده چیزهای جدید را برآورده کنند. از زمان شروع پاندمی کووید۱۹ تاکنون، استقبال از پلتفرم‌های تماشای آنلاین مانند نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو و کریو همچنان در حال افزایش است.

این روند به‌واسطه مطالعه انجام شده بر روی حدود ۱۲۰۰ بزرگسال کبکی در اکتبر ۲۰۲۲ توسط آکادمی تحول دیجیتال (ATN) دانشگاه لاوال، مشاهده شده است.

نمودارهای Digital Portrait of Quebec Households نشان می‌دهند که تقریباً یک‌چهارم (۲۴٪) از مردم کبک حداقل در سه پلتفرم تماشای آنلاین پولی مشترک هستند. و این رقم از سال ۲۰۱۹ افزایش ۲۰ درصدی داشته است. این آمار به نسبت در بین افراد ۱۸ تا ۴۴ساله، بیشتر شده و به رقم ۳۳٪ می‌رسد.

به گفته کلر بورژه، مدیر هوش تجاری و بازاریابی در آکادمی تحول دیجیتال (ATN)، این واقعیت که کبکی‌ها مشترک چندین پلتفرم هستند، عنصر جدیدی است که به‌واسطه افزایش بازار رقابتی، در نمودارهای مذکور مشاهده می‌شود.

«من فکر می‌کنم که مصرف‌کنندگان یاد گرفته‌اند که پیشنهادها و گزینه‌های مختلف را امتحان کنند. این عادت ایجاد شده است که مشترکین می‌دانند که یک سریال بزرگ قرار است در یک پلتفرم منتشر شود. و بنابراین قبل از لغو اشتراک و رفتن به پلتفرم دیگر، یک ماه دیگر در پلتفرم مربوطه، برای مثال نتفلیکس، مشترک می‌شوند.»

– نقل‌قول از کلر بورژه، از آکادمی تحول دیجیتال دانشگاه لاوال

تمایل به کاهش هزینه‌های ماهانه نیز می‌تواند بر انتخاب مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد. مجموع هزینه اشتراک کبکی‌ها در گران‌ترین نسخه نتفلیکس، دیزنی پلاس، آمازون پرایم ویدئو و کریو به بیش از ۶۰ دلار در ماه به‌اضافه مالیات می‌رسد. در کانادا، نرخ‌های ماهانه، بسته به خدمات از ۵٫۹۹ دلار تا ۲۰٫۹۹ دلار متغیر است.

علی‌رغم هزینه‌بربودن این موارد، این پلتفرم‌ها در حال حاضر محبوب‌تر از تلویزیون ملی هستند. بر اساس نظرسنجی ATN، نرخ اشتراک در پلتفرم‌های تماشای آنلاین پولی (۶۸٪) برای دومین سال متوالی از خدمات مربوط به تلویزیون کابلی یا فیبر نوری (۶۵٪) بیشتر است.

طبیعی است که به‌تدریج افراد تماشای تلویزیون را کنار بگذارند، اما کبکی‌ها روی یک گزینه واحد تمرکز نمی‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، یک‌سوم از مشترکان سه سرویس محبوب (نتفلیکس، دیزنی پلاس و آمازون پرایم ویدئو) می‌گویند که آنها قصد دارند اشتراک خود را در ۱۲ ماه آینده لغو کنند. این احتمال در بین جوانان ۱۸ تا ۲۴ساله نیز بیشتر بوده است.

برونو گوگلیلمینتی، سخنگوی نظرسنجی‌های اخیر شرکت NETendances ATN، می‌گوید که نتایج این مطالعه روند موجود فعلی در ایالات متحده را نیز تأیید می‌کند که بر اساس آن مشترکان پلتفرم‌های تماشای آنلاین پولی به طور فزاینده‌ای در حال ترک این سرویس‌ها هستند.

در میان پلتفرم‌های تماشای آنلاین، نتفلیکس مدت‌ها در صدر جدول محبوب‌ترین پلتفرم کاربران بوده است. حتی امروزه، بیش از نیمی (۵۱٪) از کبکی‌هایی که توسط ATN مورد بررسی قرار گرفتند، گفته‌اند که مشتریان این پلتفرم هستند.

اما برای اولین‌بار این غول آمریکایی با کاهش نرخ اشتراک مواجه شده است که رقم آن طی یک سال از ۵۷ درصد به ۵۱ درصد رسیده است. بر اساس آمار مصرف دیجیتالی کبکی‌ها، کاربران اینترنت استان بیشتر به رقبایی مانند آمازون پرایم ویدئو و دیزنی پلاس روی آورده‌اند و تعداد مشترکان آنها طی سه سال گذشته به‌تدریج افزایش یافته است.

زمانی که نتفلیکس شروع به ارائه این نوع خدمات کرد، رقابت بسیار کمی در بازار وجود داشت. خانم بورژه تأکید می‌کند که اکنون، این پلتفرم‌ها و گزینه‌های موجود حتی در بخش فرانسوی ‌زبان و کبک نیز متنوع شده است.

در میان رقبا، از سال ۲۰۱۹ آمازون پرایم ویدئو سریع‌ترین سرویس درحال‌رشد بوده است. تنها ۷ درصد از کبکی‌های مورد بررسی قبل از پاندمی در این پلتفرم اشتراک داشتند، اما در سال ۲۰۲۲ رقم آن به ۳۴ درصد رسیده است.

پلتفرم‌های دیزنی پلاس و کریو نیز طی سال گذشته شاهد افزایش قابل‌توجهی در نرخ اشتراک خود بوده‌اند که به ترتیب نرخ آن از ۱۸ درصد به ۲۴ درصد و از ۸ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است.

طی چند سال آینده، شرکت‌های تماشای آنلاین برای ایجاد وفاداری در مخاطبین خود باید دوبرابر بیشتر تلاش کنند. نتفلیکس همچنین در سال ۲۰۲۲ بسته اشتراک جدید و ارزان‌تری را راه‌اندازی کرده است که شامل تبلیغات برای رقابت با رقبای خود نیز می‌شود.

در میان مردم کبک، بیش از نیمی (۵۵٪) از مشترکان فعلی به این گزینه جدید علاقه‌مند بوده‌اند، اما ۴۰٪ از افرادی که توسط ATN مورد بررسی قرار گرفتند، گفته‌اند که مجدداً مایل به استفاده از آن نیستند.

خانم بورژه می‌گوید: «به نظر من، چالش اصلی آنها ارائه یک پیشنهاد جذاب برای حفظ مشتریان خود خواهد بود. نتفلیکس سریال‌ها و فیلم‌های خانگی زیادی می‌سازد، و پرایم نیز از این روند وام گرفته است.» وی معتقد است که همه چیز به تولید محتوای باکیفیت بستگی خواهد داشت.

نگاهی به انیمیشن‌های پرطرفدار سال ۲۰۲۲

آیا می دانید نت فلیکس در کانادا چند مشترک دارد؟

منبع: آی‌سی‌آی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز