یک‌شنبه ۱۸ آذر | قیمت خرید دلار در بانک‎ها؛ کاهش قیمت خرید تمام ارزها

Submitted on ی., 12/09/2018 - 10:42

یک‌شنبه ۱۸ آذر | قیمت خرید دلار در بانک‎ها؛ کاهش قیمت خرید تمام ارزها
قیمت خرید دلار امروز با کاهش بیش از ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل در شعب ارزی بانک‌ها ۱۱ هزار و ۲۴۷ تومان تعیین شد.


ارز

به گزارش تسنیم، بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارزهای خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارزهای مردمی فعال شوند.

برهمین اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارزهای مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند.

امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را ۱۱ هزار و ۲۴۷ تومان و ۸ ریال، قیمت یورو را ۱۲ هزار و ۸۰۳ تومان و قیمت پوند انگلیس را ۱۴ هزار ۳۱۵ تومان برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

گفتنی است قیمت خرید دلار با کاهش ۵۰ تومانی، قیمت یورو با کاهش ۵۶ تومانی و قیمت پوند با کاهش ۵۹ تومانی در بانک های عامل نسبت به روز گذشته اعلام شده است.

نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تا هفته گذشته عموما رو به افزایش بوده است؛ به طوری‌که نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید، اما از حدود دو هفته پیش بانک‌ها نرخ خرید دلار را کاهش دادند.

یک‌شنبه ۱۸ آذر | نرخ انواع ارز ثابت ماند
براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا ۴۲۰۰۰ ریال، نرخ هر پوند انگلیس ۵۳۴۶۴ ریال و هر یورو ۴۷۸۳۱ ریال است.

نرخ ارز    ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
USD دلار آمریکا ۴۲,۰۰۰
GBP پوند انگلیس ۵۳,۴۶۴
CHF فرانک سوییس ۴۲,۳۸۸
SEK کرون سوئد ۴,۶۴۲
NOK کرون نروژ ۴,۹۳۱
DKK کرون دانمارک ۶,۴۰۶
INR روپیه هند ۵۸۹
AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷
KWD دینار کویت ۱۳۸,۱۴۱
PKR۱۰۰ یکصد روپیه پاکستان ۳۰,۳۰۰
JPY۱۰۰ یکصد ین ژاپن ۳۷,۲۵۸
HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۷۳
OMR ریال عمان ۱۰۹,۲۳۴
CAD دلار کانادا ۳۱,۵۲۳
ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۹۶۳
TRY لیر ترکیه ۷,۹۲۰
RUB روبل روسیه ۶۳۴
QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹
IQD۱۰۰ یکصد دینار عراق ۳,۵۲۷
SYP لیر سوریه ۸۲
AUD دلار استرالیا ۳۰,۲۵۱
SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۱
BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۳
SGD دلار سنگاپور ۳۰,۶۷۷
LKR۱۰ ده روپیه سریلانکا ۲,۳۵۲
NPR۱۰۰ یکصد روپیه نپال ۳۶,۶۰۵
AMD۱۰۰ یکصد درام ارمنستان ۸,۶۶۱
LYD دینار لیبی ۳۰,۰۲۰
CNY یوان چین ۶,۱۱۰
THB۱۰۰ یکصد بات تایلند ۱۲۷,۸۸۴
MYR رینگیت مالزی ۱۰,۰۸۱
KRW۱۰۰۰ یک هزار وون کره جنوبی ۳۷,۳۲۸
EUR یورو ۴۷,۸۳۱
KZT۱۰۰ یکصد تنگه قزاقستان ۱۱,۳۳۳
AFN افغانی افغانستان ۵۵۵
BYN روبل جدید بلاروس ۱۹,۷۱۹
AZN منات آذربایجان ۲۴,۷۰۶
TJS سامانی تاجیکستان ۴,۴۵۷
VEF بولیوار جدید ونزوئلا ۴,۲۰۶

یک‌شنبه ۱۸ آذر | قیمت ارز مسافرتی؛ یورو ۱۳۱۷۷ تومان شد
شعب منتخب بانکی امروز قیمت فروش ارز مسافرتی را بدون کارمزد ۱۳ هزار و ۱۷۷ تومان اعلام کرده‌اند.


ارز

به گزارش تسنیم، شعب منتخب بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز می‌کنند.

قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانک‌های عامل آغاز می‌شود. گفتنی است، تجربه هفته‌های اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران می‌توانند ارز بفروشند.

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۳ هزار و ۱۷۷ تومان و ۷ ریال می‌فروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد. نرخ امروز نسبت به روز گذشته با کاهش ۵۸ تومانی همراه بوده است.

گفتنی است، امروز قیمت یورو در صرافی‌های دولتی ۱۳۱۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش داشته است. البته یورو از مردم ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود.

با اعلام قیمت امروز فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانکی و البته آغاز معاملات صرافی‌های دولتی، مشخص شد که امروز نیز قیمت فروش یورو مسافرتی گران‌تر از فروش یورو در صرافی‌های دولتی است.

به گزارش تسنیم، مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند.

براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.

بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.

حکم اعدام باقری درمنی تایید شد
سخنگوی قوه قضاییه از تایید حکم اعدام حمید باقری درمنی -از محکومان پرونده‌های اقتصادی اخیر- در دیوان عالی کشور خبر داد.

بهمني درمني

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با رسانه‌ها اظهار کرد: حمید باقری درمنی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم و در دیوان ابرام شد.

وی ادامه داد: سید ابوالفضل میرعلی رییس و مدیرعامل (موسسه مالی اعتباری) ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس محکوم شد از جنبه کیفری، از جنبه مالی نیز اموال توقیف و شناسایی شده و به مزایده گذاشته می‌شود.

محدودیت تراکنش بانکی برای هر کد ملی آغاز شد | سقف تراکنش ۱۰۰ میلیون تومان در ۲۴ ساعت
بانک مرکزی محدودیت جدید تراکنش‌های بانکی را برای هر شماره ملی اجرایی کرد.


بانك مركزي

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی در اقدامی جدید که البته قبلاً از سوی عبدالناصر همتی رسانه‌ای شده بود، محدودیت‌های تازه‌ای را برای تراکنش‌های کارتی اعمال کرده است.

همتی قبلاً در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرده بود که برنامه جدید بانک مرکزی اعمال محدودیت برای تراکنش‌های بانکی به ازای هر شماره ملی است.

کسب اطلاع تسنیم از یک مقام بانک مرکزی حکایت از آن دارد که این سیاست بانک مرکزی از دیروز رسماً عملیاتی شده است.

طبق این سیاست جدید که به منظور مبارزه با پولشویی اجرا شده و اتفاقاً تاثیر بسزایی هم در کنترل نوسانات ارزی داشته است، هر شماره ملی می‌تواند در طول یک روز (24 ساعت) نهایت تا 100 میلیون تومان تراکنش بانکی داشته باشد.

هر کارت بانکی نیز نهایت تا 50 میلیون تومان می‌تواند تراکنش بانکی در طی 24 ساعت داشته باشد.

گفتنی است، یکی از اهداف بانک مرکزی از اعمال بخشنامه محدودیت تراکنش‌های کارتی، محدود کردن فعالیت پوزهای خارج کشور است که به طور غیرمجاز و به خاطر تخلف شرکت‌های psp و نظارت ضعیف بانک‌ها در خارج مرزها فعالیت می‌کنند.

به گزارش تسنیم، با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و آمدن عبدالناصر همتی به برج میرداماد سیاست‌های ارزی جهت‌گیری مناسبی پیدا کرد و حاصل این سیاست‌ها کاهش تلاطم‌های ارزی در بازار ارز ایران شد.

یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار بانک مرکزی که اتفاقاً موجب کاهش قیمت ارز و تلاطم‌های ارزی شد، بخشنامه اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی بود که در هفته‌های گذشته ابلاغ و اجرا شد.

در این بخشنامه عبدالناصر همتی تأکید کرد: اخیراً تخطی از مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی به‌ بهانه درخواست مشتریان در برخی بانک‌ها مشاهده شده که ضمن ایجاد مزیت رقابتی ناسالم ناشی از عدم رعایت مقررات، باعث آشفتگی و اختلال در بازارها شده و بستری برای تسهیل عملیات سوداگرانه و سفته‌بازی ایجاد کرده است، براین‌اساس ضمن تأکید بر اجرای دقیق مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی، لازم است تغییرات لازم با اولویت آنی اجرایی شده و بر رعایت دقیق آن نظارت به‌عمل آید.

در این بخشنامه تاکید شد که "1. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای هر یک از پایانه‌های مجاز، به‌جز کارت‌خوان شعبه‌ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ 30 میلیون ریال است.

2. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای پایانه کارت‌خوان شعبه‌ای برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ 150 میلیون ریال است.

3. سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ 500 میلیون ریال است. تبصره: این سقف مشمول تراکنش‌های پذیرندگان حساب‌های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص نمی‌شود.

4. ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش‌های کارتی به‌هنگام پاسخ تراکش اجباری است.

5. درج «بابت» در تمام دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا اجباری است".

مهمترین بند این بخشنامه آن بود که هر کارت بانکی فقط می‌تواند روزانه 50 میلیون خرید از دستگاه‌های کارت‌خوان داشته باشد؛ اعمال این محدودیت موجب شد تا سفته‌بازان و دلال‌های خارج‌نشین که در کشورهای همسایه با کارت‌خوان بانک‌های داخلی اقدام به خرید و فروش ارز در مبالغ بالا می‌کردند، به مشکل بخورند.

بعد از اعمال این محدودیت‌ها، دلال‌ها دست به کار شدند تا با افتتاح حساب در بانک‌های متعدد از طریق کارت بانک‌های مختلف خریدهای ارزی خود را انجام دهند.

گزارش‌های موثق حاکی از آن است که دلال‌هایی که قبلاً در یکی دو بانک حساب فعال داشتند الآن در بیش از 10 بانک حساب باز کرده‌اند تا با کارت‌های مختلف خریدهای 50 میلیونی را انجام دهند.

اما با بخشنامه جدید بانک مرکزی که از دیروز عملیاتی شده است، رسماً دست این گروه از دلال‌ها در پوست گردو مانده و دیگر نمی‌توانند از ترفند افتتاح حساب در بانک‌های مختلف استفاده کنند.

در ایامی که محدودیت‌های تراکنش‌های کارتی در کشور اعمال شده گروهی دست به نقد شده‌اند که؛ چرا بانک مرکزی با این بخشنامه تلاش می‌کند تا ارزش پول ملی را بکاهد و مردم را به‌سمت معاملات پایاپای هدایت کند؟! ادعای این گروه آن است که اگر فردی معامله کلان داشته باشد مثلاً اگر بخواهد ملک معامله کند به مشکل می‌خورد! اما در پاسخ باید گفت که برای معاملات ملکی و کلان همیشه طرفین از چک‌های معتبر بانکی استفاده می‌کنند. در سایر معاملات نیز ساتنا و پایا می‌تواند کمک خوبی برای طرفین باشد.

باید یادآور شد که منظور از دلال‌های ارزی در این گزارش فقط افرادی نیستند که در بازار ارز و به‌صورت آشکارا به خرید و فروش ارز می‌پردازند بلکه افراد بسیاری هستند که گروهی از آنها در خارج از کشور حضور دارند و گروهی نیز در داخل هستند و از پشت‌پرده سال‌هاست از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

بنابراین گروهی که الآن به وضعیت نظام پرداخت اعتراض دارند همان‌هایی هستند که قبلاً از گرانی دلار دفاع می‌کردند و الآن به نظام پرداخت انتقاد می‌کنند چراکه شریان اصلی با این بخشنامه قطع و کار برای این افراد سخت شده است.

کارشناسان اقتصادی اذعان دارند که طرح اخیر بانک مرکزی مانع خروج سرمایه از کشور شده است چراکه خریدهای ملک در کشورهای ترکیه، ارمنستان، کانادا و... همه از طریق کارت کشیدن انجام می‌شد که الآن دست این گروه بسته شده است.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز