واکنش عربستان و افزایش محبوبیت ترودو

Submitted on Mon, 08/13/2018 - 20:10

واکنش عربستان و افزایش محبوبیت ترودو
تلاش‌های اخیر نخست وزیر کانادا، برای صادر کردن طرز فکر و روش‌های مترقی و خوشبینانه‌اش، به یک مانع تازه برخورد کرده؛ این بار این مانع، دولت و دیدگاه فرهنگی این حکومت است. با این حال، بر خلاف دفعات پیشین و برخوردهای لفظی که بر سر این مساله با و پدید آمد، این بار حرکت و حمایت او از حقوق زنان، ممکن است در داخل کشور محبوبیت او را افزایش دهد.

روز یکشنبه، دولت در پاسخ به اظهار نظر خانم وزیر امور خارجه‌ کانادا، روابط دیپلماتیکش با این کشور را به حالت تعلیق درآورد و معاملات تجاری با کانادا را متوقف کرد. خانم از این حکومت پادشاهی، به خاطر دستگیری فعالان حقوق زنان انتقاد کرده بود. این اظهارنظرها را که از حامیان پیشرفت زنان است، در مقابل دولت جدید قرار داد. این دولت تازه‌کار، پس از اصلاحاتی که در زمینه کمک به زنان انجام داده، حالا در برابر این انتقاد موضع سختی گرفته است.

روز دوشنبه، خانم در سخنانش در گفت: .

این طرز فکر و دستور کار به اصطلاح دولت ، در این زمانه که انتقادات تند عوام‌گرایانه، هواداران ویژه‌ای پیدا کرده، او را در صحنه بین‌المللی به اندازه‌ یک ستاره‌ راک محبوب کرده است. اما این پیشنهادات او، معمولا از سوی دولت‌های دیگر، با واکنش‌های تندی مواجه می‌گردند. در سفری که در سال جاری به داشت، با موجی از انتقادات مواجه شد که همراهی دولت او را با جدایی‌طلبان سیک مذهب، نکوهش می‌کردند. او همچنین با پیشنهاداتی که به دولت داد، اوقات اعضای حزب کمونیست را تنگ کرد. او گفته بود دولت ، پیش از ادامه‌ تجارت با کانادا، باید اصلاحاتی در زمینه کارگران، تساوی جنسیتی و حفظ محیط زیست ارائه دهد.

گرچه این درگیری‌های کلامی بین‌المللی، معمولا باعث کاهش محبوبیت در داخل کانادا شده‌اند، اما به نظر نمی رسد اختلاف اخیرش با چنان تاثیر ماندگاری در این موضوع داشته باشد. این اختلاف جدید، حتی ممکن است محبوبیت او و حزب لیبرال را در میان مردم افزایش دهد. آمارها نشان می دهد که در حال حاضر، و در آستانه‌ انتخابات 2019، حمایت از این حزب و حزب محافظه‌کار در میان رای‌دهندگان تقریبا در سطحی برابر است. با این حال، در مجموع و از سال 2015 و پیروزی لیبرال‌ها در انتخابات، تا امروز، گرایش مردم به سوی به پایین‌ترین سطح خود تنزل کرده است. بیشتر این موضوع، چنان که گفته شد، مربوط است به اشتباهات بین‌المللی که نخست‌وزیر کانادا در این دوره مرتکب شده است.

مناسبات سیاسی
تحلیلگر سیاسی روز درباره‌ تغییر اقبال عمومی دوشنبه گفت: . او توضیح داد که وادار شده که برای تاکید بر موضعش در حمایت از حقوق بشر، و افزایش محبوبیت، این اختلاف با را پیگیری کند. او گفت: .

روز یکشنبه، دولت بیانیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، سفیر این کشور در به بازگشت به فراخوانده شده و به نماینده‌ در تا 24 ساعت زمان داده شده که کشور را ترک کند. بر اساس همین بیانیه، شرکت هواپیمایی Saudi Airlines نیز قرار است از روز 13 آگوست، پروازهایش به را متوقف کند. این شرکت هواپیمایی، در حال حاضر هر هفته، چهار پرواز به مقصد دارد.

ریسک اقتصادی
این موضع البته از لحاظ اقتصادی ریسک پایینی برای کشور به دنبال خواهد داشت، چرا که از شریکان تجاری عمده‌ی کانادا محسوب نمی‌گردد. براساس داده‌های سازمان ملی آمار کانادا، تا این لحظه در سال جاری، کانادا تنها به میزان یک میلیارد و 400 میلیون دلار کانادا، کالا به صادر کرده است. در همین دوره زمانی، میزان دو میلیارد دلار کانادا نیز ارزش واردات کالا از به کشور را تشکیل می دهد.

مهاجم دیوانه سومالیایی تبار اجازه تحصیل در کالج را دریافت کرد
همیلتون/انتاریو- آینال حسن علی که با چاقو به سه سرباز در یکی از دفاتر عضوگیری ارتش حمله کرد ولی به حکم دادگاه به جای زندان به بیمارستان روانی روانه شد، اجازه تحصیل در Mohawk College را دریافت کرد. این کالج درست روبروی بیمارستان روانی قرار دارد که حسن علی در آن بستری است.

این اجازه در حالی به وی داده شده که به گفته کارشناسان، حسن علی که مبتلا به شیزوفرنی است، تهدید جدی برای امنیت جامعه محسوب می شود. به گفته آنان، او هنوز به شیوه رفتار دولت کانادا با کشورهای مسلمان معترض است. به همین دلیل در یک سال نخست تحصیل در کالج، به صورت غیرمستقیم تحت نظر خواهد بود. اما از سال دوم می تواند به صورت مستقل در کلاس درس حاضر شود.

سوال اساسی این است که نظارت غیرمستقیم بر یک مجرم روانی، چگونه می تواند امنیت جامعه را تضمین کند؟

حسن علی 30 ساله از مارچ 2016 به این سو در بخش روانی بیمارستان St. Joseph همیلتون بستری است. او در مارچ آن سال با حمله به دفتر عضوگیری ارتس در نورت یورک – تورنتو، یک سرباز را با کارد آشپزخانه مجروح و برای سر بریدن یک سرباز زن و مجروح کردن سرباز دیگر اقدام کرد. حسن علی در گفتگو با روانپزشک مدعی شد که سربازان کانادایی به دلیل اقدامات ارتش کانادا در کشورهای مسلمان مستحق مجازات هستند.

روانپزشکان معتقدند که حسن علی به دلیل ابتلا به شیزوفرنی، صداهایی در مغزش می شنید که او را به شهادت تشویق می کرد.

نخست وزیران مانع دادوستد آزاد در کشور
پیش درآمد
نخست وزیران سراسر کشور بگونه ای منظم با یکدیگر دیدار می کنند، تا در مورد آزاد سازی دادوستد در کشور بحث و گفت وگو نمایند. آنچه در پی می آید، نظر دو کارشناس مؤسسه مطالعات بازار آتلانتیک درباره این نشست ها است.

مارکو ناوارو-جنی
منصفانه ترین راه برای ارزیابی موفقیت اینگونه دیدارها این است که با ارزیابی دستاوردهای گذشته آنها، در نظر گرفت این رهبران بنا دارند چه نتیجه ای از نشست خود بگیرند. مثلا برایان گالانت نخست وزیراستانبرانزویک نو در آستانه دیدار سال جاری در گفت وگو با رسانه ها بر دادوستد و از میان برداشتن محدودیت های در پیوند با مشروبات الکلی تأکید کرد.

استیون مک نیل نخست وزیر نووااسکوشیا هم از نیاز به از میان برداشتن موانع داخلی و به روز درآوردن موافقتنامه های تجاری سخن گفت.

برایان پالیستر نخست وزیر منی توبا و برایان گالانت به درستی درباره مبادله آبجو و مشروبات الکلی دیگر در بین استان ها صحبت کردند. مسئله ای که در پی رأی دادگاه درباره جرارد کامو نظرها را به خود جلب نمود. زیرا این بازنشسته اهل برانزویک نو به سبب آوردن مشروبی به استان محل زندگی خود گرفتار و جریمه شد، که آن را در کبک به شکلی قانونی خریده بود. از آن هنگام تاکنون بسیاری از نخست وزیران استان ها از، از میان برداشتن آن موانع پشتیبانی کرده اند. کمااینکه برایان گالانت مستقیما از آزادسازی توزیع و فروش مشروبات الکلی سخن گفت. اما از ذکر جزئیاتی مبنی بر اینکه منظورش از این آزادسازی چیست، بازماند.

الکساندر والن
آزادسازی دادوستد معمولا به مفهوم از میان برداشتن تعرفه ها و موانع است. زمانی که برایان گالانت در هنگام سخن گفتن از اینکه از کارگروه مشروبات الکلی (متشکل از وزرای بازرگانی استان ها که یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده) چه توقعی دارد؟، به از میان برداشتن موانع دادوستد آزاد این مشروبات در سراسر کشور اشاره کرد. اما آیا در نهایت این منظور عملی شد؟ خیر! زیرا نخست وزیران قولی مبهم مبنی بر کاهش موانع بخشی از محصولات مربوطه در آینده را دادند. بدون اینکه زمانی مشخص برای اقدام خود تعیین کنند. اما برای مدنظر قرار دادن انحصارات فروش و توزیع، دست به هیچگونه اقدام عملی نزدند. اینگونه گفت وگوها در بین نخست وزیران معمولا بر فهرستی از معافیت تمرکز می کنند. اماچنین برخورد و دیدگاهی، آزاد محسوب نمی شود.

شایان توجه اینکه موانع دادوستد بین استان ها از پیش از سال 1864 در جریان بوده است. اما مثلا اگر به نشست های سال های 1978 و 1989 هم نظری بیندازیم، مشاهده می کنیم نتایج چندانی نداشته اند. کمااینکه گفت وگو در باره از میان برداشتن موانع از دیدار سال 1989 نخست وزیران استان ها آغاز شد.

اخیرا هم تارنمایی به وجود آمده که می توان بیانیه های از سال 2004 به این سوی نشست هایشان را در آن مشاهده کرد، و دریافت که تا چه اندازه در مورد کاهش موانع دادوستد در داخل کشور جدی بوده اند. کمااینکه در بیانیه مطبوعاتی سال 2014 آنها دیده می شود، که می توان اقدامات بیشتری انجام داد. فرازی که دو سال بعد به موافقتنامه دادوستد آزاد کانادا، تشکیل گروه مورد اشاره، و حتی قول های مبهم بیشتر برای انجام اقدامات عملی فزونتر در آینده، منجر شد.

بنابراین در واقع برای ما چهار دهه کامل، زمان کافی جهت حل مسائل در پیوند با دادوستد نبوده است. زیرا باتوجه به نتایج ضعیف یعنی به جز واکنش های در حد حرف برای ایجاد تغییرات، هیچ تعهد مهم عملی برای یافتن راه حل های مؤثر در باره انحصارات استانی دیده نشده است.

البته این بار نخست وزیران استانها در نشست سال جاری خود در مورد برداشتن گام عملی کوچکی در مسیر درست به توافق رسیدند. برای احراز اطمینان از اینکه این گام کوچک مناسب بوده، می توان گفت که افزایش میزان مبادله مشروبات الکلی در بین مرزهای استانی افزایش پیدا کرده است. اما بازهم ابعاد این راه حل با ابعاد مشکل موجود هیچگونه تناسبی ندارند.

بنابراین برای مردمی که امیدوارند شاهد آزادی واقعی دادوستد در بین استان های کشور و از میان برداشتن موانع موجود باشند، نتایج این نشست ناامیدکننده است. چراکه تبادل مشروبات الکلی در داخل کشور هنوز آزاد نشده است. در نتیجه به نظر می رسد که در واقع این خود نخست وزیران می باشند، که مانع دادوستد آزاد در کشور هستند.

دولت ترامپ، اعطای تابعیت به مهاجران قانونی را محدود می کند
واشنگتن- به نقل از NBC News: انتظار می رود که دولت ترامپ در هفته های آینده پیشنهاد خود مبنی بر سخت تر شدن فرایند قانونی دریافت کارت سبز و همچنین کسب تابعیت آمریکا برای مهاجران قانونی که از طیف وسیعی از برنامه های رفاهی عمومی، از جمله Obamacare استفاده کرده اند را، ارائه دهد. این حرکت که به تصویب کنگره نیاز ندارد، بخشی از برنامه استیون میلر (مشاور ارشد کاخ سفید) برای محدود کردن تعداد مهاجرانی است که سالانه حق اقامت آمریکا را کسب می کنند.

جزئیات طرح پیشنهادی در حال نهایی شدن است، اما براساس پیش نویس آن، مهاجرانی که به طور قانونی در ایالات متحده زندگی کرده و خود یا خانواده شان از Obamacare، بیمه بهداشتی کودکان، کوپن غذا و دیگر مزایای اجتماعی استفاده کرده اند، ممکن است از دریافت حق اقامت محروم شوند.

وکلای مهاجرت و دست اندرکاران خدمات بهداشتی آن را بزرگترین تغییر در سیستم مهاجرت آمریکا طی ده سال گذشته می دانند و برآورد می کنند که بیش از 20 میلیون مهاجر کم درآمد و فقیر را تحت تاثیر قرار بدهد.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی گفت: دولت متعهد به اجرای قانون مهاجرت است و به وضوح قصد دارد از مالیات دهندگان آمریکایی حمایت کرده و اطمینان حاصل کند که اتباع خارجی که می خواهند در ایالات متحده بمانند، خودکفا می باشند.

در سال مالی 2016، آخرین سال مالی دوران ریاست جمهوری اوباما، 1.2 میلیون مهاجر، اقامت دائم آمریکا یا کارت سبز را دریافت کرده و 753 هزار و 60 نفر تابعیت آن کشور را به دست آوردند. داده های مربوط به سه ماهه اول سال مالی 2018 نشان می دهد که دولت در حال کاهش 20 درصدی تعداد دریافت کنندگان کارت های سبز و همچنین کاهش 10 درصدی تعداد دریافت کنندگان تابعیت آمریکا تا پایان اکتبر می باشد.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز