ظریف: حقوق بشر شما با قتل خاشقچی گوشه طاقچه گذاشته شد

Submitted on ی., 02/17/2019 - 12:08

در نشست پرسش و پاسخ کنفرانس امنیتی مونیخ
ظریف: حقوق بشر شما با قتل خاشقچی گوشه طاقچه گذاشته شد
وزیرخارجه ایران ضمن دفاع قاطع از برنامه مشروع موشکی برای دفاع از ایران، سیاست‌های غرب در فروش سلاح و همچنین معیارهای دوگانه در زمینه حقوق بشر را رد کرد و گفت: اجازه دهید حقوق بشر شما را فراموش کنیم چون با پرونده قتل خاشقچی این موضوع به گوشه طاقچه گذاشته است.


ظريف در كنفرانس امنيتي مونيخ

وزیر امور خارجه پس از سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در نشست پرسش وپاسخ با'لیز دوسِت'خبرنگار انگلیسی با رد تفسیر او از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفت:من درباره بند بند این قطعنامه مذاکره کرده ام و بهتر می دانم که درخواستی برای منع برنامه موشکی از ایران مطرح نشده است. برجام تمام چیزی نبود که می‌خواستیم، تمام چیزی هم نبود که ایالات متحده می‌خواست. اما بهترین چیزی بود که می‌توان به دست آورد.

وی درباره تحرکات اروپایی ها در خصوص برجام یادآور شد:در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکایی‌ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود را با چین قطع کنید، آن‌ها چه می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید. چرا که اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.

ظریف همچنین در واکنش به تهدید فرانسه در مورد اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران تصریح کرد: آن زمان (جنگ هشت ساله تحمیلی) که با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی به ما حمله می‌شد، زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ.

وی پرسید: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

وی در ادامه درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت افزود:این قطعنامه در ارتباط با موشکهای طراحی شده برای حمل سلاح هسته ای است و این در حالی است که ما اصلا سلاح هسته ای نداریم.

ظریف در ادامه با انتقاد از فروش هنگفت تسلیحاتی غرب به کشورهای منطقه گفت:مشکل این است که هیچکس به ما حتی یک جت جنگی نمی فروشد، چطور ما باید از خودمان دفاع کنیم. من برای خوشامد آقای لودریان و سایر وزیران خارجه اروپایی کاری غیرمنطقی نمی کنم تا صدام حسین بعدی بتواند به ما ضربه بزند و مردم ما بدون دفاع باشند.

وی تاکید کرد:آقای ترامپ از فروش سلاح های زیبا به عربستان تمجید می کند؛ ما چیزی از آن سلاح های زیبا دریافت نمی کنیم آیا باید با شمشیر از خودمان دفاع کنیم؟

ظریف در بخش دیگری در پاسخ به امکان مذاکره با آمریکا گفت: ما و آنها در میز مذاکره بودیم تا آوریل سال گذشته، آقای برایان هوک در وین با آقای عراقچی معاون من در کمیسیون برجام صحبت می کرد. آنها میز مذاکره را ترک کردند. بقیه اعضای برجام در میز مذاکره هستند.

وی افزود: ما سیگنال های متناقضی می بینیم. وزیر خارجه آمریکا ۱۲ شرط می گذارد که به معنای تسلیم است و رئیس جمهوری این کشور یک حرف می زند.

ظریف با دفاع از توافق هسته ای گفت:ما یک سند دو صفحه ای همراه با عکس یادگاری تهیه نکردیم؛ کاری بهتر از این توافق نمی توان به انجام رساند و برجام بهترین توافقی است که می توان به آن دست یافت.

وی در خصوص دوام برجام گفت: من پیشگو نیستم. ما امنیت را از مردم می گیریم برای ما مهم است که مردم را راضی نگاه داریم. نمی گوییم که کشوری کامل و بی نقص هستیم اما از بسیاری از متحدان شما بهتر هستیم. طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند، ۵۱ درصد از مردم می گویند که باید در برجام باشیم. ما از کارهایی که اروپا انجام داده تقدیر می کنیم اما اروپا آماده پرداخت بها نبوده است. درخواست آمریکا از اروپا برای خروج از برجام وقیحانه است.

ظریف در بخش دیگری از این گفت وگوی چالشی در موضوع حقوق بشر، با اشاره به پرونده قتل جمال خاشقچی و ادامه روابط عادی با عربستان از سوی غرب گفت: اجازه دهید حقوق بشر شما را فراموش کنیم چون با پرونده خاشقچی این موضوع به گوشه طاقچه گذاشته شد. چنانکه دولت ترامپ حقوق و قوانین بین المللی را کنار طاقچه گذاشته است.

وی تاکید کرد:تضمین حقوق و آزادی مردم ایران برای ما یک مساله امنیت ملی است چون ما به مردم وابسته هستیم. مسئولیت ما درقبال شهروندان یک مساله است که در این زمینه کاستی هایی داریم اما این مساله ربطی به اروپا ندارد. حقوق بشر برای ما یک الزام امنیتی است نه مساله اخلاقی. اروپا و آمریکا در موضعی نیستند که در این باره صحبت کنند.

ظریف در خصوص اینکه آیا هنگام ترک مونیخ نسبت به قبل نگران تر شده است یا نه؟ گفت: اگر قرار بود امنیت خودمان را از اینجا بگیریم نگران تر می شدم اما چون امنیت خود را از مردم می گیریم اصلا نگرانی ندارم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته است، گفت: قطعا کسانی دنبال این هستند. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی؟ عنوان کرد: اسرائیل.

ظریف درمورد ادعای حمایت ایران از تروریسم نیزگفت:در سال ۱۹۸۴ آمریکا صدام را از فهرست تروریسم خارج کرد و ایران را وارد این فهرست کرد. آمریکا منافقین را در فهرست تروریسم قرار داد و بعد این گروه را از فهرست خارج کرد. این یک بازی است. باید به این بازی پایان داد. چند روز پیش جولیانی در جمع اعضای منافقین سخنرانی کرد. بولتون در جمع آن‌ها سخنرانی کرده است. بولتون عصبانی است، چون به آن‌ها قول داده بود که ۲۰۱۹ را در تهران با هم جشن می‌گیرند، اما هنوز در پاریس هستند.

هنگام بحث درباره ضرورت های دفاعی ایران و انتقاد از فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای منطقه، ظریف به فروش تسلیحات غربی به صدام در زمان جنگ با ایران اشاره کرد که 'لیز دوسِت' خبرنگار بی بی سی و مجری این برنامه گفت: صدام سالها پیش مرده است اجازه دهید روحش در آرامش باشد؛ ظریف در واکنش موضوع فروش تسلیحات آمریکا به عربستان و کشتار مردم یمن را مطرح کرد.

امروز آخرین روز از پنجاه و پنجمین دوره کنفرانس امنیتی سه روزه مونیخ است که در هتل بایریشرهوف این شهر برگزار می شود.

وزیر خارجه آلمان: نیازمند گفت‌وگویی سازنده با ایران هستیم
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود گفت: نیازمند گفت وگویی سازنده با ایران برای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی در سوریه و یمن هستیم.

هایکو ماس

صفحه توئیتری وزارت امور خارجه آلمان با انتشار این خبر، عکسی از دیدار دو وزیر خارجه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ منتشر کرد.

در بیانیه این وزارتخانه، به نقل از ماس آمده است: تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، برلین نیز پایبند می‌ماند.

در دیدار روز شنبه، دو طرف در خصوص روابط دو جانبه، برجام، سازوکار حمایت تجاری ایران و اروپا (ساحت)، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله یمن، سوریه، افغانستان و سایر مسائل گفت وگو و تبادل نظر کردند.

تاکید وزیر خارجه آلمان بر موضع این کشور در قبال برجام، تنها چند ساعت پس از سخنرانی «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مونیخ است که او در آن بار دیگر خواستار خروج کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای با ایران شده بود.

پنس با تکرار اتهامات گذشته خود، مدعی شده بود که ایران مانع ثبات منطقه است.

این در حالیست که درست پیش از سخنرانی او، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در سخنرانی خود، بار دیگر برجام را توافقی کارآمد خواند و درخواست‌های مکرر آمریکا برای خروج از این توافق را رد کرد.

وزیر خارجه عمان: اسرائیل را یکی از کشورهای خاورمیانه می‌دانیم
یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در موضع‌گیری غیرمنتظره‌ای گفت که مسقط، اسرائیل را یکی از کشورهای خاورمیانه می‌داند.


يوسف بن علوي، عمان

به نقل از دویچه‌وله ، وزیر خارجه عمان ابراز امیدواری کرد که در آینده گشایشی در بحران شورای همکاری خلیج فارس حاصل شود.

او افزود: «ما از مدت‌ها قبل "اسرائیل" را یکی از "کشور"های خاورمیانه می‌دانیم؛ هر چند که اسرائیل در حال حاضر به این مساله اهمیتی نمی‌دهد.»

بن علوی خاطرنشان کرد که «شاید اسرائیل از این می‌ترسد که در صورت معرفی خود به عنوان یکی از کشورهای خاورمیانه، تبعات و پیامدهایی را متحمل خواهد شد.»

بن علوی در عین حال بر ادامه میانجیگری مسقط بین فلسطین و اسرائیل تأکید کرد و گفت که برخی اقدام‌ها با مشارکت طرف‌های دیگری برای تدوین قوانین صلح درباره این پرونده اتخاذ شده است.

او جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نداد.

او درباره روابط با ایران نیز گفت: ما به روابطمان با ایران ادامه خواهیم داد و برادرانمان در شورای همکاری خلیج (فارس) این را می‌دانند.

وزیر خارجه عمان درباره بحران شورای همکاری خلیج فارس گفت: شورای همکاری همچنان پابرجاست و اختلافات سیاسی نیز وجود دارند. شورای همکاری یک چیز است و اختلاف چیز دیگر و هیچ‌کدام موجب رد دیگری نمی‌شوند. ما از تلاش‌های کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج (فارس) حمایت می‌کنیم و امیدواریم در آینده گشایشی در این بحران حاصل شود.

ردپای جاسوسی اطلاعاتی در حادثه تروریستی زاهدان
همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که صدها تروریست انتحاری در مرزهای کشور بسیج و تجهیز شده‌اند، گفت: قطعا بخشی از حادثه تروریستی در زاهدان در قالب جاسوسی اطلاعاتی بوده و افرادی که این کار را کرده‌اند، از نفوذ استفاده کرده‌اند.


حشمت الله فلاحت‌پیشه

حشمت الله فلاحت‌پیشه در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حادثه تروریستی زاهدان گفت: این جلسه با حضور مسؤولان امنیتی و سپاه و مجمع نمایندگان استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به مرزهای شرقی کشور، گفت: متأسفانه رخ دادن این حوادث تروریستی بخشی از پیش‌بینی‌های ماست که بعد از سفرهایی که به شرق داشته آن را بیان کردیم. ما اخیراً دو سفر به زاهدان داشتیم و در آن جا پیش‌بینی این مسائل را کردیم.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: بعد از آن کمیسیون امنیت ملی دو ماه زودتر از تدوین پیش‌نویس بودجه در بحث مرزی جلسه‌ای برگزار کرد اما در نهایت دولت حدود یک پنجم نیازهای مرز را در بودجه قرار داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با این بودجه به رغم جانفشانی‌های سربازان در دفاع از مرز، مرز گرفتار یک سری جریان‌های تروریستی انتحاری می‌شود. موضوع تروریسم انتحاری به یک راهبرد ایذایی علیه ایران در شرق کشور تبدیل شده است. راهبرد ایذایی با هدف اذیت و آزار کشور و ایجاد مشغله ذهنی برای مردم و سیاستمداران شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع جلسه‌ای را در کمیسیون امنیت ملی با حضور مسؤولان برگزار می‌کنیم که قرار است مسؤولان در آن گزارش دهند راهبرد ما صیانت از نیروها است چون صیانت و حفاظت از نیروها بسیار اهمیت دارد آنها از مرزها دفاع می‌کنند اما در معرض اقدامات انتحاری قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که «باید هماهنگی در مرز بین دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی صورت گیرد»، گفت: اگر منطقه‌ای شامل پوشش نا امنی و خط قرمز می‌شود باید اقدامات صیانتی بیشتر شود.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: وظیفه اول کمیسیون امنیت ملی افزایش الزامات دفاعی در قالب بودجه است ما تلاش می‌کنیم که وضعیت بودجه مرز بیشتر شود. موضوع دیگر تعیین راهبردی برای مرزهای کشور است که این موضوع به بودجه پایدار نیاز دارد.

وی با بیان این که صدها تروریست انتحاری در مرزها بسیج و تجهیز شده‌اند، گفت: هر لحظه ممکن است این تروریست‌ها اقداماتی از این نوع انجام دهند. لذا در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزها امنیت ایجاد کرده نباید این اتفاقات در داخل مرزهای خودمان رخ دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی به نیروی انتظامی از احتمال بروز این حادثه تروریستی داده شده بود، گفت: ما همه موارد را امروز بررسی می‌کنیم ولی نباید این موضوع زیر سوال رود که سربازان وطن در بدترین شرایط از مرزها دفاع می‌کنند، هیچ وقت دشمنان ما نتوانستند در محدوده عملیاتی ما ورود کرده و اقدامی کنند.

وی افزود: البته در این حادثه تروریستی قطعاً بخشی در قالب جاسوسی اطلاعاتی بوده یعنی افرادی که این کار را کرده‌اند از نفوذ استفاده کردند که چنین اقدامی صورت گرفته باید همه این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

فلاحت‌پیشه در پایان گفت: باید همه گزارش‌های ارائه شده مورد بررسی قرار گیرد.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز