سرنوشت سرباز هخامنشی مشخص شد؟ چرا از موزه مونترال سرقت شد؟ راه 80 ساله به پایان میرسد

Submitted on س., 07/24/2018 - 17:20

سرنوشت سرباز هخامنشی مشخص شد؟ چرا از موزه مونترال سرقت شد؟ راه 80 ساله به پایان میرسد

سرباز هخامنشی

سرباز هخامنشی بعد از سفری 80 ساله به وطن بر میگردد، نقش برجسته سرباز هخامنشی که 80 سال پیش از ایران ربوده شد، هر چند از راه‌های غیرقانونی سر از کانادا و آمریکا درآورد اما اکنون پس از گذشت نزدیک به یک سده با رای استرداد دادگاه عالی نیویورک قرار است به ایران بازگردانده شود.

این نقش برجسته که یک سرباز هخامنشی را با یک سپر و شمشیر نشان می‌دهد، بین سال‌های ۵۱۰ تا ۳۳۰ قبل از میلادی حکاکی شده و زمانی بخشی از دیوارهای شهر باستانی پرسپولیس (تخت جمشید)، پایتخت پیشین امپراطوری ایران بوده است که هم‌اکنون یکی از محوطه‌های جهانی یونسکو است.

این اثر در دهه ۱۹۵۰ میلادی به موزه هنرهای زیبای مونترال اهدا شده و از آن زمان تا سال ۲۰۱۱ در این موزه به نمایش گذاشته می‌شد؛ تا این که همراه با یک مجسمه مرمرین رومی (که هنوز پیدا نشده) از این موزه به سرقت رفت. مقامات کانادایی موفق شدند این نقش برجسته را در میان آثار یک مجموعه‌دار در ادمونتون کشف کنند اما از آنجا که مسئولان موزه هنرهای زیبای مونترال هزینه این اثر را از شرکت بیمه دریافت کرده بودند، به این بیمه‌گذار اجازه دادند این اثر تاریخی را به جای بازگرداندن هزینه پرداختی بیمه، نزد خود نگه دارد.

روبرت وِیس دلال آثار تاریخی به همراه شریکش سم فاگ این نقش برجسته را از شرکت بیمه «AxA» خریداری کردند و معتقدند؛ دلیلی نداشته که بخواهند درباره منشاء و خواستگاه اصلی این اثر تاریخی پرس و جو کنند. این اثر برای بیش از ۷۰ سال اثری شناخته شده در میان متخصصان بود و ما از آنچه اتفاق افتاده بهت زده‌ایم.

در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷، دفتر دادستان منطقه منهتن شهر نیویورک همراه با پلیس محلی موفق به توقیف یک نقش برجسته هخامنشی در نمایشگاه هنرهای زیبای اروپایی در نیویورک شد که از سوی یک دلال هنری ساکن لندن به نام روبرت وِیس با قیمت ۱.۲ میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود.

نقش برجسته سرباز هخامنشی در سال ۱۹۷۹ (در سال ۱۳۳۶ شمسی) از تهران ربوده شده بود. متخصصان و باستان‌شناسان معتقدند این اثر تاریخی اولین بار بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ توسط تیمی از باستان‌شناسان موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو کاوش شده بود و آن را در میان عکس‌های گرفته شده از محوطه پرسپولیس در اواخر سال ۱۹۳۶ نیز می‌توان مشاهده کرد. پس از آن که دولت ایران در سال ۱۹۳۰ قانون محافظت از میراث فرهنگی را تصویب کرد، انتقال این چنین آثار تاریخی به خارج از کشور غیرقانونی اعلام شد.

با این وجود این پرسش مطرح است که چرا مقامات ایرانی در طول این چند دهه تا همین اواخر درخواستی برای عودت این اثر تاریخی (سرباز هخامنشی) نداشته‌اند یا این که آیا ایران با توجه به این که امتیاز کاوش در بقای پرسپولیس را در سال ۱۹۳۱ به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو واگذار کرده بود می‌توانسته حق مالکیت داشته باشد یا خیر.

آمریکا بخشی‌هایی از کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو را در قوانین داخلی خود اجرایی کرده و بر اساس آن واردات دارایی‌های فرهنگی و آثار باستانی به سرقت رفته از موزه‌ها و بناهای تاریخی را از برخی کشورهایی که با آنها توافق‌نامه دوجانبه دارد ممنوع اعلام کرده است اما ایران چنین توافق دوجانبه‌ای با آمریکا نداشته و مهم‌تر آن که در اجرای یک قانون نمی‌توان عطف به گذشته کرد. این قانون شامل آثار تاریخی دزدیده شده یا صادر شده از کشورهای مبداء به آمریکا قبل از تصویب این قانون در سال ۱۹۸۳ را شامل نمی‌شود. به همین دلیل است که مقامات آمریکایی مطمئنا به مسیرهای دیگر چون قانون ملی دارایی‌های مسروقه متوسل شده‌اند، اما به هر حال چالش اصلی این پرونده این خواهد بود که چرا مقامات ایرانی با این که این اثر تاریخی برای بیش از ۵۰ سال در کانادا و در معرض نمایش عمومی قرار داشته، سال‌ها نسبت به برگرداندن آن ابزار علاقه نکرده‌ بودند؟

با همه این تفاسیر، یک قاضی دادگاه عالی نیویورک روز دوشنبه دستور داد، این اثر باستانی و ارزشمند ایران باستان که تکه‌ای از تخت جمشید بوده و قدمت آن‌ به سال ۵۰۰ پیش از میلاد می‌رسد (حدود ۲۵۰۰ سال)، به ایران بازگردانده شود و حال باید منتظر ماند و دید فرآیند قانونی این پرونده برای استرداد اثر به ایران به کجا می‌رسد؟

خورده شدن 15 تکه ماری‌جوآنا بجای شکلات توسط بچه 4 ساله او را راهی بیمارستان کرد


ماری‌جوآنا

یک دختر بچه 4 ساله از اهالی نوا اسکوشیا به دنبال خوردن 15 تکه ماری‌جوآنا خوراکی بجای شکلات در بیمارستان بستری شد.

به نقل از سی تی وی، پلیس با اعلام این خبر که روز دوشنبه به وقوع پیوست ، گفت که مصرف این نوع از ماری‌جوآنا برای بزرگسالان روزی یک تکه است.

وی افزود: ظاهر این محصول خیلی مانند شکلات های تخته ای است و ممکن است هر فردی دچار اشتباه شود.

پدر این دختر بچه که ماری‌جوآنا را در خودرویش نگهداری می کرد وقتی متوجه نبود آنها شد، به یاد دختر کوچکش افتاد و در عین حال دید که دخترش خیلی رنگ پریده شده است. بنابراین با پلیس تماس گرفت و بچه را برای درمان به بیمارستان انتقال داد.

البته هنوز پلیس در این رابطه در حال تحقیق است و هنوز فردی دستگیر نشده است. لازم بذکر است ماه گذشته مصرف تفریحی ماری‌جوآنا، پرورش، توزیع ، فروش و کنترل ماری‌جوآنا در مجلس سنای کانادا با 52 رای موافق در مقابل 29 رای مخالف قانونی شد.

بدین ترتیب کانادا صاحب عنوان دومین کشوری شد که مصرف ماری‌جوآنا بطور تفننی را آزاد اعلام کرد.

اروگوئه در سال 2013 صاحب عنوان اولین کشور در جهان شد که فروش ماری‌جوآنا برای مصرف را به حالت قانونی در آورد.

مصرف ماری‌جوآنا با اهداف طبی در کانادا از سال 2001 بدین طرف قانونی شده بود.

با قانون جدید مردم کانادا از امکان خرید ماری‌جوآنا از تولیدکنندگان صاحب لیسانس فروش در این کشور از طریق اینترنت برخوردار شده و به افراد بالغ اجازه داده خواهد شد تا 30 گرم ماریجوانای خشک همراه داشته باشند.

ماری‌جوآنا وارد بورس شد

شرکت کانادایی Tilray که به کشت ماری جوانا اشتغال دارد، برای اولین بار از زمان آغاز تجارت قانونی این ماده مخدر، سهام خود را بطورعلنی در بورس NASDAQ عرضه کرد.

به گزارش نشریه MarketWatch، این شرکت 9 میلیون سهم به قیمت هر کدام 17 دلار در بورس عرضه کرد توانست تقریباً 153 میلیون دلار سرمایه جلب کند.

شرکت کانادایی Tilray در سال 2013 تاسیس شده و به کشت، تبدیل و توزیع ماری‌جوآنا اشتغال دارد. این شرکت دارای مجوز فعالیت در آمریکا نیز است و همچنین بطور قانونی ماری‌ جوآنا پزشکی به اتحادیه اروپا صادر می کند.

در حال حاضر حجم بازار ماری‌ جوآنا مجاز در جهان 7.7 میلیارد دلار است و پیش بینی می شود طی سالهای نزدیک به میزان سالانه 60% افزایش یافته و به 31.4 میلیارد دلار برسد.

گفته می شود این اقدامات کنترل بر توزیع و مصرف ماری‌ جوآنا را آسانتر می کند و فشار بر پلیس و سیستم قضایی کانادا را کمتر می سازد.

شهردار تورنتو: عده زیادی از ساکنان تورنتو سلاح گرم با خود حمل می کنند! عامل حمله تورنتو که بود؟

تیراندازی
Foto: Mark Blinch, The Canadian Press/PA Images

به نقل از سی تی وی پس از تیراندازی مرگبار در تورنتو، پلیس عامل این حمله را شناسایی کرد. بنا بر اعلام پلیس این فرد فیصل حسین نام داشته و ۲۹ ساله بوده است.

واحد مستقل ویژه تحقیقات (SIU) پلیس عامل این حمله را شناسایی کرده است. همچنین خانواده فیصل حسین اعلام کرده‌اند که او از بیماری شدید روانی رنج می‌برده است.

مایک ساندرز، رئیس پلیس تورنتو اعلام کرده است که انگیزه مهاجم هنوز روشن نیست و تحقیقات پلیس در این زمینه همچنان ادامه دارد.

در تیراندازی یکشنبه شب تورنتو دو دختر ۱۰ و ۱۸ ساله جان باختند و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. تیرانداز ۲۹ ساله مسلح حدود ساعت ۱۰ شب در بخشی از خیابان دانفورت تورنتو،‌ به روی عابران آتش گشود.

این منطقه از خیابان دنفورت در تورنتو ملقب به محله یونانی‌ها است و کافه‌ها و رستوران‌های بسیار دارد که محل تجمع خانواده‌هاست.

بیشتر بخوانید: دو کشته از جمله فرد مهاجم و 13 مجروح در تیرانداز ی یکشنبه شب تورنتو

در همین رابطه شهردار تورنتو گفت: عده زیادی از ساکنان تورنتو سلاح گرم با خود حمل می کنند.

جان توری که در برابر اعضای شورای شهر سخن می گفت، افزود: آنچه اتفاق افتاد، حمله ای علیه خانواده های بیگناه و کل شهر محسوب می شود. فاجعه غم انگیزی است، یک فاجعه دیگر در شهر ما در سال جاری.

شهر تورنتو از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا روز ۱۴ ژوئیه شاهد ۲۲۰ مورد تیر اندازی بوده است و بر اثر این تیراندازی ها ۲۷ نفر جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۱۷، ۱۹۶ مورد تیراندازی در این شهر رخ داد و ۱۷ نفر در جریان این تیراندازی ها کشته شدند.

این خشونت ها تا امروز به شبکه های جنایت کار نسبت داده شده اند، ولی پلیس هنوز درباره حادثه یکشنبه شب ابراز نظر کرده است. هیچ فرد یا گروهی هم تاکنون مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

شهردار چهارمین شهر بزرگ آمریکای شمالی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: من به همه ساکنان تورنتو و به خصوص به آن هایی که مستقیما از این حادثه آسیب دیده اند، قول می دهم که از هیچ تلاشی برای روشن ساختن ابعاد و زوایای این حمله بزدلانه دریغ نخواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به بحث وجود اسلحه گرم در دست شهروندان تصریح کرد که افراد زیادی در تورنتو با خود سلاح گرم حمل می کنند.

آقای توری اضافه کرد: این شهر با مشکل اسلحه مواجه است. سلاح به وفور در اختیار عده خیلی زیادی قرار دارد. شهردار تورنتو در حالی از دسترسی آسان شهروندان به سلاح گرم ابراز نارضایتی می کند که قوانین مربوط به حمل سلاح در کانادا سخت گیرانه تر از قوانین مشابه در آمریکا هستند.

وی یادآور شد که قصد دارد در اولین فرصت با مقام های فدرال و مسئولان استانی دیدار و با آنان درباره مسائل مربوط به امنیت عمومی رایزنی کند.

گفتنی است که پلیس تورنتو هفته گذشته اعلام کرد در راستای طرح کاهش خشونت با استفاده از سلاح گرم، حدود ۲۰۰ نفر به تعداد نیرو های پلیس اضافه می کند. قرار است این نیرو ها بین ساعت هفت بعد از ظهر و سه بامداد در محلات پر خطر مستقر شوند.

رویال بانک کانادا بیش از یک میلیارد دلار در نوآوری سرمایه گذاری کرده است


رویال بانک

در گزارشی اعلام شد رویال بانک در 4 سال اخیر بیش از یک میلیارد دلار در حوزه نوآوری سرمایه گذاری کرده است.

بر همین اساس رویال بانک در گزارش خود اعلام داشته که یک هزار کارمند را از سال 2016 به بعد تنها برای بخش نوآوری های دیجیتال استخدام کرده است.

رویال بانک هدف خود را از این میزان سرمایه گذاری گسترش همکاری با دانشگاه، موسسات تحقیقاتی، بانک های دیگر، شرکت های مخابراتی و… اعلام کرده است. همچنین یکی از اهداف سرمایه گذاری رویال بانک کانادا در بخش هوش مصنوعی و فناوری های یادگیری ماشین است تا تکنیک های امنیت سایبر پیشرفته را توسعه دهد.

گفتنی است که این میزان سرمایه گذاری در مقابل سرمایه گذاری آمریکا بر روی همین موضوعات رقم ناچیزی است.

رویال بانک کانادا بزرگترین موسسه مالی کانادا بر پایه میزان ارزش بازار سرمایه شناخته می‌شود. شمار کارکنان این بانک بیش از ۸۰ هزار نفر است، که به بیش از ۱۸ میلیون مشتری در سراسر جهان خدمات عرضه می‌نمایند.

رویال بانک کانادا در سال ۱۸۶۴ در شهر هلیفکس، نووا اسکوشیا تاسیس شد و در حال حاضر دارای شبکه‌ای از ۴۳۹ شعبه در ایالات متحده آمریکا، ۱۲۷ شعبه در ۱۷ کشور حوزه دریای کارائیب و ۱٫۲۰۹ شعبه در سایر نقاط جهان می‌باشد.

شعبه مرکزی این شرکت در شهر مونترآل، استان کبک قرار دارد و دفتر عملیاتی آن نیز در شهر تورنتو، انتاریو مستقر می‌باشد. سهام این بانک در بازار بورس نیویورک، بازار بورس تورنتو و بورس سیکس سوئیس دادوستد می‌شود.

رویال بانک کانادا در سال مالی ۲۰۱۲ با درآمدی معادل ۲۹٫۷ میلیارد دلار کانادا، به‌عنوان بزرگترین شرکت کانادایی شناخته شد. همچنین در آخرین رتبه‌بندی انجام شده توسط مجله فوربز در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ در رتبه ۶۸ از بزرگترین شرکت‌های جهان، قرار گرفت.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز