حسین راغفر : شورش و قحطی در راه است، جامعه ایران قابل دوام نیست

Submitted on ش., 10/20/2018 - 20:16

حسین راغفر : شورش و قحطی در راه است، جامعه ایران قابل دوام نیست
حسین راغفر، اقتصاددان در ایران، هشدار داده است که قحطی و شورش در این کشور در راه است. او بزرگترین معضل اقتصادی کشور را نظام تصمیم گیری دانسته که به گفتۀ او شکل دهندۀ "اقتصاد رفاقتی" و "حافظ منافع دوستان، بستگان، خانواده و احزاب" در قدرت است.


حسین راغفر اقتصاددان

حسین راغفر افزوده است که این نظام تصمیم گیری سودجوی صاحبان قدرت تعیین کنندۀ نرخ ارز است. همین نظام تصمیم می گیرد که مثلاً منابع نفتی کجا باید مصرف شود.

حسین راغفر افزوده است که دولت و مجلس مشترکاً در مورد نرخ ارز تصمیم می گیرند و در نتیجۀ این تصمیم گیری صد هزار میلیارد تومان رانت ارزی به جیب صاحبان صنایع پتروشیمی رفته است. به گفتۀ او وضعیت کشور اکنون از مرحلۀ بحران گذشته و به آستانۀ فاجعه رسیده است. نماد این فاجعه به گفتۀ راغفر قحطی و انواع شورش های در راه است. او افزایش خودسوزی و افسردگی و همچنین رشد مهارگسیختۀ جرایم و تشدید ناامنی از جمله ناامنی اقتصادی و بالاخره فرار مغزها را از مصادیق یک شورش عمومی خوانده و افزوده است : کارگری که حقوق نمی گیرد راهی جز شورش ندارد.

راغفر گفته است که نرخ تورم در مهر ماه جاری به ۵۰ درصد رسید و تا پایان سال به ۸٠ تا ۹٠ درصد بالغ خواهد شد. او افزوده است که این جامعه با این وضعیت قابل دوام نیست. حسین راغفر در پایان گفته است که برای پیشگیری از تعمیق بحران های جاری و بروز فاجعه باید نرخ دلار کنترل شود و نابرابری های اجتماعی کاهش یابد.

تظاهرات عظیم و گسترده در لندن: مردم خواهان برگزاری دومین همه پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند
در فاصله کمی بیش از ۵ ماه از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) صدها هزار نفر که خواهان باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هستند، روز شنبه در خیابان های لندن راهپیمایی و تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان خواهان برگزاری یک رفراندوم دیگر درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. سازمان دهندگان تظاهرات امروز لندن، تعداد تظاهر کنندگان را در حدود ۶۷۰ هزار نفر برآورد کرده اند.

امروز تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در مرکز لندن برگزار شده است. تظاهرات امروز بزرگ ترین از نوع خود پس از تظاهرات بزرگ بریتانیا علیه جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی است.


تظاهرت امروز لندن بزرگ ترین از نوع خود پس از تظاهرات بزرگ بریتانیا علیه جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی است.
NIKLAS HALLE'N / AFP

جیمز مک‌گراوری، یکی از سازمان دهندگان این تظاهرات بزرگ در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است: " این حق مسلم مردم بریتانیا است که بتوانند نظر خود را در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تغییر دهند." او همچنین تأکید کرد که " مردم فکر می کنند که گفتگوهای "برگزیت" یک هرج و مرج کامل در کشور ایجاد کرده و آنها اعتماد خود را کلاً به وعده های دولت از دست داده اند."

تظاهر کنندگان امروز لندن ابتدا در هاید پارک تجمع کردند. سپس به سوی مقر دولت در شماره ١۰ "داینینگ استریت" و به سوی پارلمان این کشور راه پیمایی کردند.

صادق خان، شهردار لندن و از سیاستمداران مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که از جوانان برای شرکت در این راهپیمایی دعوت کرده بود گفت: "مساله آینده جوانان مطرح است. هیچکس به سخت‌تر شدن زندگی فرزندان و نوه‌هایش رای نداده است."

در رفراندوم سال ۲۰۱۶، در حدود ۵۲ درصد مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند. نظر سنجی‌های اخیر نشان می دهد که بیش از ۵۶ در صد مردم خواهان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند.

به غیر از ترامپ، بسیاری در جهان روایت عربستان در باره نحوه کشته شدن خاشقجی را معتبر نمی دانند
عربستان سعودی پس از دو هفته انکار در باره سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان این کشور سرانجام در نخستین ساعات بامداد روز شنبه اعلام کرد که وی به دنبال یک درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است. در نخستین واکنش‌ها، در حالی که دبیر کل سازمان ملل، گزارشگران بدون مرز و شماری از اعضای کنگره آمریکا تلویحاً و یا صریحاً تردید های جدی خود را در باره معتبر بودن روایت عربستان اعلام کردند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روایت عربستان سعودی در مورد شیوه مرگ جمال خاشقچی را معتبر و گامی بزرگ در راه کشف حقیقت در این رخداد توصیف کرد. شدید ترین واکنش در این باره را کریستف دولوار، دبیرکل گزارشگران بدون مرز داشته است. وی امروز در توئیتر نوشت: هر گونه تلاشی برای کاستن فشارها و سازش و مصالحه با عربستان به منزله مجوز دادن برای کشتن است.


دونالد ترامپ که برای حمایت از کمپین انتخاباتی جمهوری خواهان به ایالت آریزونا سفر کرده است خود را در پاسخ پرسش خبرنگاری که پرسید آیا روایت عربستان در مورد نحوه کشته شدن جمال خاشقجی به نظر وی معتبر است، پاسخ داد: "بله، بله"، ولی بلافاصله گفت: "هنوز زود است.
REUTERS/Jonathan Ernst

پس از تأیید کشته شدن جمال خاشقجی توسط عربستان، دونالد ترامپ که برای حمایت از کمپین انتخاباتی جمهوری خواهان به ایالت آریزونا سفر کرده است در پاسخ پرسش خبرنگاری که پرسید آیا روایت عربستان در مورد نحوه کشته شدن جمال خاشقجی به نظر وی معتبر است، گفت: "بله، بله"، ولی بلافاصله تصریح کرد: "هنوز زود است. هنوز ارزیابی ما و تحقیقات در باره این موضوع تمام نشده است، اما فکر می کنم گام بسیار بزرگی برداشته شده است."

کاخ سفید واشنگتن نیز به تأیید خبر کشته شدن از سوی عربستان واکنش نشان داد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در توییتر نوشت: ما از شنیدن خبر مرگ جمال خاشقجی بسیار اندوهگین شده ایم و تأسف خود را به خانواده، نامزد و دوستان وی اعلام می‌داریم. خانم سندرز همچنین اعلام کرد که ایالات متحده اقدام پادشاهی عربستان سعودی را که اعلام کرده تحقیقات پیرامون سرنوشت جمال خاشقجی در حال انجام بوده و پیشرفت کرده است و علیه مظنونان این رخداد دست به اقداماتی زده است، تایید می‌کند.

لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه و از متحدان بسیار نزدیک دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: "حتی اگر بگویم نسبت به روایت جدید سعودی ها در باره جمال خاشقجی تردید دارم، حسن تعبیر نشان داده ام."

لیندسی گراهام، در توئیت دیگری روایت رسمی عربستان در باره نحوه کشته شدن جمال خاشقجی را صریحاً زیر پرسش برد. سناتور کارولینای جنوبی در این باره نوشت:" بسیار مشکل است که آخرین روایت (سعودی ها در باره شیوه کشته شدن خاشقجی) را معتبر دانست."

باب منندز، سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیسیون سیاست خارجی سنا خواستار تحریم عوامل سعودی از سوی آمریکا شده که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند.

سناتور منندز به قانون مگنیتسکی که جنبه جهانی دارد اشاره کرد و نوشت: این قانون هیچ استثنایی درباره چنین حوادثی قائل نیست. حتی اگر خاشقجی بر اثر یک درگیری کشته شده باشد، هیچ عذری را نمی‌توان از قاتل او پذیرفت."

یادآور می شویم قانون مگنیتسکی، قانونی است که کنگره آمریکا به نام سرگئی مگنیتسکی، حسابدار روس و چهره مبارز علیه فساد، به تصویب رسانده است. سرگئی مگنیتسکی در زندان روسیه به قتل رسیده است. این قانون تحریم های شدیدی علیه آمران در هر کشوری که باشند، تجویز می کند.

باب منندز در باره قتل خاشقجی همچنین نوشت: "هنوز راه بسیاری تا پایان این ماجرا وجود دارد و ما باید همچنان فشارهای بین‌المللی را ( بر عربستان) ادامه دهیم."

از سوی دیگر، دبیر کل سازمان ملل متحد که پیش تر در باره سرنوشت جمال خاشقجی در گفته ها و اعلامیه های خود راه احتیاط را برگزیده بود، پس از اعلام عربستان مبنی بر کشته شدن این روزنامه نگار منتقد در درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول، راه و رسم احتیاط را بکنار گذاشت وبه سرعت واکنش نشان داد. آنتونیو گوتِرش در بیانیه ای امروز نوشت که خبر تأیید کشته شدن جمال خاشقجی عمیقاً وی را نگران و آشفته کرده است. این موضوع ضرورت انجام تحقیقات سریع، همه جانبه و عمیق و شفاف را در باره نحوه کشته شدن جمال خاشقجی ایجاب می کند.

در همین راستا، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد: "توضیح عربستان سعودی در مورد قتل این روزنامه نگار غیر منطقی است." وی افزود:" هیچ دولتی نباید توضیح عربستان در این باره را بپذیرد و مشارکت ریاض برای شروع تحقیقات در خصوص پرونده قتل خاشقچی را تأیید کند". این مقام سازمان ملل تأکید کرد: "ما نیاز داریم تحقیقاتی معتبر و شفاف برای شناسایی قاتلان خاشقجی و مغز متفکر( این جنایت) صورت پذیرد."

در همین حال، عفو بین الملل پس از تأیید کشته شدن خاشقچی، خواستار انجام یک تحقیقات فوری، مستقل و شفاف درباره قتل وی شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز و سازمان های حقوق بشر نیز خواهان تحقیقات مستقل از سوی سازمان ملل در این باره شده اند.

از میان واکنش ها پس از تأیید کشته شدن خاشقچی لحن دبیر کل سازمان گزارشگران بدون مرز در باره عربستان بسیار تند و گزنده است.

کریستف دولوار، دبیر کل گزارشگران بدون مرز امروز در توئیتر نوشت: " نتیجه هر گونه تلاشی برای کاستن فشارها بر عربستان سعودی و اتخاذ سیاست سازش و مصالحه با عربستان به منزله مجوز دادن برای کشتن است. مجوز به یک پادشاهی است که شلاق، آدم ربایی و حتی کشتن روزنامه نگاران را روا می دارد و در همان حال جرئت می کند که بگوید در باره آن تحقیق می کند."

کریستف دولوار در توئیت دیگری نوشت: " پس از تأیید کشته شدن جمال خاشقجی، سازمان گزارشگران بدون مرز در انتظار فشارهای قاطع، مداوم و پر قدرت بر عربستان و تداوم آن به نحوی است که عربستان ضمن گفتن حقیقت ماجرا در باره کشته شدن جمال خاشقجی، نسبت به آزاد کردن فوری تمامی روزنامه نگارانی که در این کشور به طرز وحشتناکی محکوم و زندانی شده اند، اقدام کند."

کالاهای وارداتی به ایران با ارز دولتی به خارج از کشور قاچاق می‌شود
علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ایران، در گفتگو با ایسنا گفته است که کالاهای وارداتی به ایران با نرخ ارز رسمی، از نو به خارج از کشور قاچاق یا صادر می شود. علی مویدی خرم آبادی گفته است که در ماه های گذشته و در پی نوسانات شدید بهای ارز خروج کالاهای اساسی از کشور چه در قالب صادرات و چه به صورت قاچاق افزایش قابل توجه یافت و بعضاً به کمبود کالاها و افزایش قیمت آنها دامن زده است.

در توضیح علت این امر، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزوده است : از آنجا که کالاهای اساسی همیشه با یارانه یا نرخ رسمی ارز وارد می شود، همواره با خروج مجدد غیرقانونی آنها از کشور روبرو بوده ایم. اما، به دلیل افزایش بهای ارز این روند طی ماه های گذشته شدت و گسترش بیشتری یافته که البته با تدابیر اتخاذ شده قدری کاهش یافته است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سپس افزوده است که یکی از مبادی خروج کالاهای اساسی از کشور مناطق آزاد اقتصادی همانند منطقۀ اقتصادی اروند در خوزستان است. او گفته است که کالاهای وارداتی که به این شیوه از نو صادر یا به خارج از کشور قاچاق می شوند عبارتند از برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ و غیره که البته با تأکیدات رئیس جمهوری خروج مجددشان از کشور چه به صورت قاچاق چه در قالب صادرات کاهش یافته است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز