نقش تیروئید در ناباروری زنان

Submitted by elham on جمعه, 06/01/2012 - 10:10
انجمن‌ها

نقش تیروئید در ناباروری زنان

كم‌كاري و پركاري تيروئيد با وجود اينكه ضد هم هستند اما در عمل هر دو مي‌توانند موجب ناتواني زنان در تخمك‌گذاري و نازايي آنان شوند.


نقش تیروئید در ناباروری زنان

كم‌كاري و پركاري تيروئيد با وجود اينكه ضد هم هستند اما در عمل هر دو مي‌توانند موجب ناتواني زنان در تخمك‌گذاري و نازايي آنان شوند. هورمون‌های تیروئیدی از طریق مکانیسم‌های زير می‌توانند روی تخمدان‌ها تأثیر بگذارند:

1- هيپوتيروئيديسم با کاهش گلوبولين متصل شونده به هورمون جنسي (SHBG) سبب کاهش تستوسترون توتال و افزايش تستوسترون آزاد می‌شود.

2- هيپوتيروئيديسم اولیه (افزایش TSH و کاهش Free T4) مشاهده می‌شود و نيز هيپوتيروئيديسم ثانویه (کاهش TSH و Free T4) كه با افزایش ترشح TRH از هیپوتالاموس باعث افزایش رهایی پرولاکتین از آدنوهیپوفیز و در نتیجه کاهش تخمک‌گذاری می‌شود.

3- هورمون‌های تیروئید همچنین اثر سینرژیسم با FSH برای تحریک سلول‌های گرانولوزا در تولید پروژسترون دارند.

4- هورمون تیروئید در لقاح یافتن تخمک هم نقش دارد.

5- دو فاکتور خودایمنی در تیروئید (که عبارتند از آنتی‌تیروگلوبولین آنتی‌بادی وAnti TPO یا آنتی ‌میکروزومال آنتی‌بادی)، می‌توانند مانع لقاح تخمک شوند.

 

با توجه به اینکه قسمت اصلی و فانکشنال هورمون تیروئید قسمت آزاد آن است و میزان توتال می‌تواند بسته به حالات فیزیولوژیک مثل حاملگی و بیماری‌هایی مثل بیماری‌های کبد و کلیه تغییر کند (با تغییراتی که بر روی TBG ایجاد می‌شود)، بهتر است بخش آزاد هورمون تیروئید اندازه‌گیری شود. اختلالات تیروئیدی می‌توانند منجر به ایجاد کیست در تخمدان شوند. شایان ذکر است درمان کم‌کاری تیروئید در اکثر موارد به نرمال شدن سطح پرولاکتین منجر می‌شود.

Most viewed topics today