عنقریب بوی جنگ می آید؟

Submitted by saeed on Mon, 03/26/2018 - 17:51

با کنار هم گذاشتن اخبار زیر چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟
از یک سو به گفته ی بی بی سی ایران در حمله ی به ریاض دست اندر کاراست و عربستان ایران را تهدید کرده است.از سوی دیگر
ایران در اخباری نوشته است که یمن به مواضع عربستان حمله ی موشکی کرده است.
از آن سو برجام به خطر افتاده است و آمریکا در صدد خروج از آن است و از سوی دیگر عراقچی می گوید جامعه ی بین الملل از نقض برجام دچار عواقب سنگینی می شود.
از طرفی اوضاع داخلی ایران به دلیل نارضایتی مردم از بی کفایتی مسئولین زیاد آرام نیست و مسئولین به جای رسیدگی
به اوضاع مدیریتی، مردم را به انسجام دعوت می کنند غافل از اینکه انسجام باید از بالا نشآت گیرد.
با همه ی این اوصاف شاید مؤلفه های خیلی قوی وجود داشته باشد که جلوی این خطرات احتمالی را بگیرد و جنگی رخ ندهد.
نظر خود را در این باره منعکس نمایید.شاید راهکارهای مناسب شما خوانده شود و مورد استفاده قرار بگیرد کما اینکه خیلی از حرف های شما توسط مسئولین شنیده شده است و
دولت را کمی به تحرک واداشته است.

هشدار عربستان به ایران در پی حملات موشکی حوثی


خانه‌ای در حومه ریاض که گفته شده قطعاتی از موشک منهدم شده روی آن سقوط کرده است

در پی حمله موشکی حوثی‎های یمن به عربستان، یک مقام نظامی سعودی از احتمال واکنش متقابل نظامی علیه ایران خبر داده است. همزمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد،
خواهان خویشتنداری طرفین درگیر شده و در مورد تشدید جنگ یمن هشدار داده است.

ژنرال ترکی ملکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن - که به حوثی ها درگیر جنگ است - روز دوشنبه در یک نشست خبری در ریاض، پایتخت، گفت: "ما حق واکنش به ایران در زمان و مکان مناسب را برای خود محفوظ می‎دانیم".

او حملات موشکی شب یکشنبه ۲۵ مارس (۵ فروردین) را نوعی تشدید "خطرناک" درگیری توصیف کرد.

مقامات سعودی می گویند که سیستم دفاع موشکی این کشور هفت موشک را که از یمن شلیک شده بود، ره‌گیری و منهدم کرده است. به گفته مقامات، سه موشک به طرف ریاض شلیک شده و یک نفر در اثر اصابت ترکش در حومه این شهر کشته شده است.

سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان گفته است: "این اقدام خصمانه حوثی‌های تحت حمایت ایران ثابت کرد که حکومت ایران همچنان به حمایت نظامی از گروه‌های مسلح ادامه می‌دهد."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه ای اقدام حوثی ها را به‌شدت محکوم کرده است. آقای گوترش خواهان خویشتنداری طرفین درگیر شده و گفته است: "تشدید درگیری ها راه حل نیست."

قرار است دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نیویورک با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی - که به آمریکا سفر کرده است - دیدار کند.

در واکنشی متقابل، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در شبکه توییتر نوشته است: "برخی سرمست دوشیدن هستند و برخی از اینکه دوشیده بشوند، خوشحال ترند. در همین اثنا، یمنی ها، که مجرم جوان تازه کار در صدد سوء استفاده از آنها برای جهش کاری خود می باشد، توسط غرب به فراموشی سپرده شده‎اند."


عربستان و آمریکا، ایران را متهم به حمایت موشکی از حوثی‌ها در یمن می‌کنند اما ایران می گوید فقط کمک‎های "مستشاری" و "معنوی" در اختیار حوثی ها قرار می دهدحق نشر
‎های "مستشاری" و "معنوی" در اختیار حوثی ها قرار می دهد
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد که شهرهای نجران، جازان و خمیس مشیط در جنوب عربستان هم هدف حمله موشکی بوده اند. این حملات در سومین سالگرد حمله نظامی عربستان و متحدانش به یمن صورت گرفت.

شاهدان در ریاض از شنیدن صدهای انفجار و مشاهده دود در آسمان خبر داده اند. فیلم‌هایی هم منتشر شده که نشان می‌دهد ظاهرا یکی از موشک‌های ضدهوایی عربستان بدون برخورد به هدف سقوط کرده و روی زمین منفجر شده است.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌گویند چند مکان مشخص از جمله فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف گرفته بودند.

حمله موشکی نیروهای یمنی به مواضع عربستان
یک منبع نظامی یمنی از اصابت دقیق موشک‌های بالستیک شلیک شده توسط نیروهای انصار الله به مواضع عربستان خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، یک منبع در ارتش یمن اعلام کرد که تمام موشکهای بالستیک شلیک شده به سمت مواضع عربستان دقیقا به اهداف مورد نظر اصابت کرده و سیستم های دفاع هوایی این کشور نتوانست این موشک‌ها را رهگیری کند.


وی در ادامه افزود: یگان موشکی توانست روز گذشته (يكشنبه 5 فروردين) ضربات سنگینی را به اهداف مورد نظر در عربستان وارد آورد و بدین ترتیب آغاز چهارمین سال جنگ در یمن را اعلام کرد.

یگان موشکی یمن روز گذشته اعلام کرد که در راستای وفای به وعده رهبر جنبش انصارالله، چندین موشک بالستیک به اهدافی در عربستان شلیک کرده است.

بنا بر گزارش‌ها موشکهای شلیک شده از نوع برکان اچ ۲ و هدف آنها فرودگاه بین‌المللی ملک خالد شهر ریاض، فرودگاه ابها در عسیر و فرودگاه جیزان و مناطقی در جنوب عربستان بوده است.

بولتون: برجام اصلاح‌پذیر نیست
جان بولتون، مشاور جدید امنیت ملی ترامپ در نخستین مصاحبه‌اش در سمت جدید گفت تصور نمی‌کنم برجام اصلاح‌پذیر باشد.
به گزارش ایسنا به نقل از العالم، جان بولتون که به تازگی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید معرفی شده در اولین مصاحبه‌ بعد از این انتصاب درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اظهار نظر کرد و در گفت‌وگو با رادیو New York AM 970 درباره برجام گفت: کاملا با ارزیابی رئیس‌جمهور درباره این توافق موافق هستم و تصور نمی‌کنم که این توافق از طریق مذاکراتی که با اروپایی‌ها داشته‌ایم، اصلاح‌پذیر باشد.


بولتون خاطرنشان کرد: گاهی باید با واقعیت روبرو شد و پذیرفت که این توافق، همانطور که رئیس‌جمهور هم گفت، از همان ابتدا توافق بدی بوده است و بهتر نمی‌شود. او احتمالا اواسط "می" تصمیم نهایی‌اش را در این مورد اتخاذ می‌کند. این هم یکی دیگر از موضوعاتی است که زمانی که وارد کاخ سفید شوم، سخت روی آن کار خواهیم کرد.

هشدار عراقچی؛ عواقب سنگین اخلال در برجام برای جامعه بین‌الملل
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: برجام یک توافق امنیتی است و به طور مستقیم با امنیت منطقه و بین‌الملل سروکار دارد. اگر هرگونه اختلالی در برجام صورت بگیرد عواقب آن برای همه جامعه بین‌الملل سنگین خواهد بود.
سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اکنون در راستای مقابله با دخالت‌های بیگانگان، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و کمک به صلح و ثبات منطقه کشوری کاملا مقتدر و تاثیرگذار است و نقش خود را ایفا می‌کند، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی روز اول فروردین فرمودند، ایران تمامی نقشه‌های آمریکا در منطقه را به هم زده، بنابراین طبیعی است که آمریکا و کشورهایی که تمام مقدرات خود را به دست آمریکا سپرده‌اند، از این وضعیت نگران باشند و بخواهند جمهوری اسلامی را در منطقه مهار کنند. البته این امیدی واهی است.

عراقچی یادآور شد: یکی از راه‌های مهار جمهوری اسلامی از دید آن‌ها افزایش تحریم‌ها، برگرداندن تحریم‌های نفتی و کشتیرانی و تمام موارد قبلی است که برجام مانع بزرگی در مقابل آن‌ها ایجاد کرده، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا برجام را از سر راه بردارند.

معاون سیاسی وزیرخارجه با بیان اینکه تلاش آقای ترامپ و دولت ایشان با همکاری و پشتیبانی عربستان و رژیم صهیونیستی است، عنوان کرد: تلاش‌ آن‌ها در این راستا است که جمهوری اسلامی مقتدر و تاثیرگذار در منطقه که تمام نقشه‌های آمریکا را به هم زده، را مهار کنند که البته تاکنون ناکام مانده‌اند. اکنون بیش از یک سال است که ترامپ تلاش می‌کند تا برجام را از بین ببرد یا اصلاحاتی را انجام دهد که از دید ایشان معایب آن برطرف شود که در این زمینه نیز ناکام مانده است.

وی ادامه داد: جامعه بین‌المللی و حتی متحدین آمریکا و اروپایی‌ها با این روش مخالف هستند و اصولا قطع‌نامه شورای امنیت که برجام را بخشی از آن قرار داده، از کاری که ترامپ قصد انجام آن را دارد، ممانعت می‌کند. اینکه در آینده چه خواهد شد، بین اروپا و آمریکا چه خواهد گذشت و اینکه آیا آقای ترامپ موفق می‌شود که از برجام خارج شود و تبعات آن چه خواهد بود، به ماه‌های آینده مربوط می‌شود.

عراقچی با اشاره به اینکه خروج از برجام مسلما تبعات سنگینی برای کشورهای غربی، آمریکا و اروپا خواهد داشت و کل اعتبار خود را در دنیا از دست خواهند داد، تصریح کرد: زمانی که مذاکره و توافقی می‌کنند، طرف دیگر توافق به تمام تعهدات خود پایبند است و آنها هستند که تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند و از توافق خارج می‌شوند، باید مسئولیت کار خود را بپذیرند. اعتبار آنها قطعا در سطح جهانی از دست خواهد رفت و تبعات و عواقب سنگینی را برای منطقه خواهد داشت. منطقه ما منطقه‌ای پرآشوب است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه توافق برجام تنها توافقی اقتصادی نیست بلکه توافقی مربوط به عدم اشاعه است، عنوان کرد: همانطوری که اروپایی‌ها به طور مکرر عنوان کردند و خانم موگرینی نیز تکرار کرد، برجام یک توافق امنیتی است و به طور مستقیم با امنیت منطقه و بین‌الملل سروکار دارد. اگر هرگونه اختلالی در برجام صورت بگیرد عواقب آن برای همه جامعه بین‌الملل سنگین خواهد بود.

وی بیان کرد: ترامپ و دولت او باید بدانند که پایبندی آن‌ها به برجام موضوع قطعی است که در برجام مورد اشاره واقع شده و تخلف آن‌ها از برجام حتما عواقب خاص خود را خواهد داشت و آن را در ماه‌های آینده مشاهده خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران ماه‌ها است که اعلام کرده برای هر سناریویی آمادگی دارد. همه سناریوهای محتمل پیش بینی و برای تمام آن‌ها راهکار اندیشیده شده است. حتما ما در شرایطی که ترامپ و دیگران تصمیمی را علیه برجام اتخاذ کنند، آماده واکنش فوری و سریع هستیم و از منافع مردم ایران به صورت کامل دفاع خواهیم کرد.

نخستین نشست سران قوا در سال ۹۷؛ انسجام داخلی، حل مشکلات معیشتی
رئیس جمهور در نخستین نشست نشست سران قوا در سال جاری گفت:حفظ وحدت و انسجام داخلی و رسیدگی به حل مشکلات معیشتی مردم مورد تاکید سران قوا بود
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در این نشست كه دوشنبه 6 فروردين و به ميزاني رئيس قوه مجريه برگزار شد، درباره مهمترین مسایل داخلی و بین المللی گفت‌وگو کردند.

دکتر روحانی در پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سال جدید هجری شمسی به ملت بزرگ ایران، اظهار داشت: خوشحالم در روزهای اولیه سال، نخستین جلسه سران سه قوه در سال جاری برگزار شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این جلسه بحث‌های خوبی راجع به تحولات داخلی و بین‌المللی مطرح شد، افزود: همه قوا بر این تأکید داشتند که امروز وحدت و انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگر برای ما یک ضرورت است و حل معیشت مردم، کارگران، روستائیان عزیز و همه کسانی که باید به زندگی آنان از لحاظ اقتصادی بیشتر رسیدگی شود، مورد تأکید جلسه بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در سال جاری تولید ملی به عنوان اساس مطرح است، خاطرنشان کرد: دولت بر توسعه اشتغال و مبارزه با فقر به عنوان دو اصل تأکید دارد که در بودجه تقدیمی مجلس هم بر همین دو اصل تأکید شده است و ان شاء الله با همکاری قوای دیگر این روند و این راه را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نیز یکی دیگر از موضوعات جلسه امروز سران قوا بود، گفت: کمک به تولیدات داخلی، بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی که توان و قدرت رقابت کافی داشته باشند، بازاریابی مناسب در منطقه و جهان برای کالاهای ایرانی، فرهنگ سازی لازم در این زمینه و همچنین کنترل واردات بی‌رویه و به ویژه مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند به عنوان اصولی باشد که به تولیدات داخلی ما کمک کند.

روحانی افزود: البته امسال، سالی است که از لحاظ بارندگی در کل سال آبی نسبت به سال گذشته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که در این زمینه هم باید صرفه‌جویی‌های لازم انجام گیرد، الگوهای کشت تغییر کند و بتوانیم با آب کمتر، محصولات زراعی خودمان را ان‌شاء الله آن مقداری که نیاز کشور است با برنامه‌ریزی دقیق‌تری، تولید کنیم.

رئیس جمهور، بررسی مسایل منطقه ای را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و افزود: روابط با کشورهای منطقه از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای‌مان حائز اهمیت است از این رو در آغاز امسال به سه کشور منطقه سفر خواهم داشت و امیدواریم در این سفرها روابط ایران با کشورهای همسایه و این سه کشوری که خواهم رفت، روابط مستحکم‌تری شود و معضلاتی که در منطقه است را بتوانیم حل کنیم و منطقه ما به سمت ثبات و امنیت بیشتر حرکت کند.

دکتر روحانی ادامه داد: به زودی در ترکیه اجلاسی با حضور سران سه کشور، ترکیه،‌ روسیه و ایران برای مسأله آینده و امنیت سوریه و مسایل نوع‌دوستانه در سوریه خواهد بود که امیدوارم در این زمینه بتوانیم گامی برداریم و اساساً بتوانیم روابط بهتری با منطقه و جهان داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: تغییراتی که امروز در جهان است، بی‌تردید نمی‌تواند در مسیر ثبات و امنیت کشور، تولیدات و وحدت کشور، تأثیر سویی داشته باشد و دولت با همکاری دو قوه دیگر برنامه‌های لازم را برای امسال و آینده کشور، تنظیم خواهد کرد.

با درود،
آقا سعید با این وضعیتی که اخیرا پیش آمده و با وضعیت نابسامان اقتصادی داخلی و گران شدن دلار، احتمال جنگ البته هست ولی خدا به خیر کنه.
هر چند که از وضعیت داخلی ایران راضی نیستیم ولی راضی به جنگ هم نیستیم که هموطنانمان و کشورمان دچار نابسامانی بشوند.
امیدوارم که جنگی رخ ندهد.

این ترامپ که میخاد جنگ راه بندازه، اول از همه آبروریزی های خودش رو رفع و رجوع کنه.وضعیت کشور خودش رو سر و سامون بده بعد به جون خاورمیانه بیفته.
انحراف جنسی خودش که دیگه آبرویی واسش نزاشته.

مقاله ظریف در الجزیره درباره وضعیت خاورمیانه؛
باید در چشمان یکدیگر نگاه کنیم و تصمیم بگیریم که اختلافاتمان را پیرامون میز گفتگو حل و فصل کنیم نه در میدان نبرد
امنیت مشترک ما و همسایگان عربمان که مرزهای زمینی و آبی با آنها داریم، مبتنی بر پایبندی به اصولی مشترک است مانند حاکمیت، خودداری از تهدید به استفاده از زور، حل بحرانها به شکل مسالمت آمیز، احترام به حاکمیت کشورها بر اراضی و حریم مرزهایشان، خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و حق تعیین سرنوشت. همچنان که این امنیت مشترک مستلزم اقدامات جدی برای اعتمادسازی است، مانند اطلاع برگزاری مانورهای نظامی، شفافیت اقدامات نظامی، کاهش هزینه های تسلیحاتی و دیدارهای نظامی متقابل.
کد خبر: ۷۸۵۶۴۷تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ 27 March 2018
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مقاله‌ای در سایت الجزیره بر ضروت گفت و گو میان همسایگان برای حل اختلافات تاکید کرد و با اشاره به برخی راهبردهای قابل تعریف، خاطرنشان کرد: «باید در چشمان یکدیگر نگاه کنیم و تصمیم بگیریم که اختلافاتمان را پیرامون میز گفتگو حل و فصل کنیم نه در میدان نبرد»

به گزارش «تابناک»؛ محمدجوادظریف وزیرامورخارجه ایران در یادداشتی بر ضرورت گفت و گو میان همسایگان و رفع اختلافات تاکید کرد.

در مقاله ظریف آمده است: «پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شمسی(1979میلادی)، ایران یکی از محدود کشورهای اسلامی بود که روابطی حسنه با رژیم اسرائیل داشت. فراتر از این، رژیم شاه مخلوع در هموار کردن راه برای انعقاد پیمان کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی نقش موثری داشت. پذیرش این امر برای بیشتر ایرانیان که آرمان فلسطین را آرمان خود میدانستند ساده نبود. به همین دلیل، نخستین اقدام نیروهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برافراشتن پرچم فلسطین بر فراز سفارتخانه ای بود که قبلاً دیپلماتهای اسرائیل ساکن آن بودند. از آنجا که انقلاب و رهبرانش همواره آرمان فلسطین را آرمان خود میدانستند، از همان آغاز، به هیچ سازشی دربارۀ این آرمان تن ندادند و در این راه فشارها، محاصره و حتی جنگ نیابتی یا مستقیم را به جان خریدند. جمهوری اسلامی ایران رنج و درد فلسطین را - مانند رنجهای همۀ کشورهای عربی دوست و همسایه - رنج و درد خویش میداند و امنیت و آزادی آنان را امنیت و آزادی خویش.

باید در چشمان یکدیگر نگاه کنیم و تصمیم بگیریم که اختلافاتمان را پیرامون میز گفتگو حل و فصل کنیم نه در میدان نبرد

اما برخی کوشیدند که جهان عرب را به صحنۀ تسویه حسابها و عرصۀ طمع ورزی های خود تبدیل کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی - بر خلاف آنان - امنیت و ثبات خویش را در گرو امنیت و ثبات منطقه - به ویژه امنیت و شکوفایی همسایگان عرب خود - میداند. این مسأله ای است که باید برای همگان در اولویت باشد. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران در فرصت های مختلف، خواستار بنیان نهادن یک پیمان امنیتی مشترک شده است که بر پایۀ گفتگو، اصول مشترک و سازوکارهای اعتمادساز استوار باشد تا مقدمه ای برای خروج منطقه از دالان تاریکی باشد که توان همۀ کشورها در آن دچار فرسایش میشود. جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که برای حفاظت از حسن همجواری، امنیت و منافع مشترک، آمادۀ همکاری با همۀ طرف هاست. همۀ کشورهای منطقه در برابر ملتهای خویش، در برابر تاریخ و در برابر نسلهای آینده مسئول اند؛ به ویژه آنکه چه بسا بعدها حداقل های کنونی که میتوانند بنیانی برای پایان دادن به این زنجیرۀ طولانی باشند، دیگر وجود نداشته باشند.

قدرتهای خارجی تأثیرگذار در منطقه همواره گزینۀ جنگ را انتخاب کرده اند و با جنگ افروزی های پیاپی در منطقه، فرصتی برای ظهور و بروز صلح باقی نگذارده اند. آنان از رژیم صدام حسین حمایت کردند تا به ایران و کویت حمله کند، آنگاه با او جنگیدند تا سرنگونش کنند. از القاعده و طالبان در افغانستان حمایت کردند، آنگاه برای بیرون راندنشان جنگ به راه انداختند. همچنان که با حمایت از نسخه ای دیگر از این گروهها، آن را ابزار نابودی سوریه و مقدمۀ اشغال آن با بهانۀ نبرد علیه گروههای افراطگرا قرار دادند. جنگ اسرائیل علیه لبنان، اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین، نقض مکرر حریم هوایی سوریه و جنگ کنونی علیه یمن - که در طول سه سال گذشته بارها شاهد کشتارهایی بوده که با تسلیحات غربی انجام گرفته است - پرده هایی دیگر از این سناریو هستند. اکنون باید پرسید که منطقۀ ما از تمام آنچه رخ داده و خواهد داد چه طرفی بسته و تأثیر این رخدادها بر جهان چه بوده است؟

می توان گفت که سیاستهای بیش از نیم قرن گذشته، جهان را به جایی رسانده است که میشود آن را شرایط بحرانی نامید. به نظر میرسد دنیا امروز به بن بست رسیده، چنان که قواعد تاریخی و علومی که پایۀ روابط بین المللی است از مدیریت این روابط درمانده است. منطقۀ خاورمیانه نیز به تدریج در حال تبدیل شدن به گستره ای جغرافیایی است که از حداقل امنیت بی بهره است و آتش انواع درگیریهای نژادی، قومی، مذهبی، دینی، عشایری و قبیله ای در آن زبانه میکشد. امنیت در خاورمیانه - به مثابۀ خانه ای بزرگ که ملتهایی با اشتراکات بسیار و اختلافات اندک را در خود گردآورده - به کالایی نایاب تبدیل شده است.

فراموش نکنیم که عربها، ترک ها، فارس ها، کردها و دیگر ملتهای منطقه تاریخی مشترک، فرهنگی واحد، زبانهایی دارای مشابهت، و آداب و سنتهایی دارند که میتوان گفت از یکدیگر به عاریت گرفته شده و در طول تاریخ در هم تنیده و یکدیگر را بارور نموده اند. چرا تمام این اشتراکات را رها کنیم و منطق رویارویی را حاکم گردانیم که تنها نتیجۀ آن سیاهپوش شدن شمار بیشتری از مادران و شعله ورتر شدن هر چه بیشتر کینه هایی است که جنگهای جاهلی را زنده میکند؟ ما نمیخواهیم که در این زمانه، بار دیگر شاهد جنگهای خونین و طولانی جاهلی باشیم. برای آنکه این پرده از تاریخمان تکرار نشود، باید در چشمان یکدیگر نگاه کنیم و تصمیم بگیریم که اختلافاتمان را پیرامون میز گفتگو حل و فصل کنیم نه در میدان نبرد.

این سخن به معنای فراموش کردن اختلافها نیست اما خواستۀ ما آن است که اختلافها، دوستیها را مکدر نگرداند. هدف جمهوری اسلامی از پیشنهاد بازمهندسی منطقه، آن است که ضمن احترام به اختلاف نظرها، منافع مشترک همۀ کشورهای منطقه تأمین شود؛ زیرا مبنای این بازمهندسی پیشگیری از تحکم کشورهای نیرومند بر کشورهای دیگر است. به این ترتیب، کشورهای کوچک منطقه اجازۀ مشارکت در مسائل آن را مییابند و میتوانند منافع خود را حفظ کنند.

امنیت مشترک ما و همسایگان عربمان که مرزهای زمینی و آبی با آنها داریم، مبتنی بر پایبندی به اصولی مشترک است که اسناد سازمان ملل آن را مشخص میکند، اصولی مانند حاکمیت، خودداری از تهدید به استفاده از زور، حل بحرانها به شکل مسالمت آمیز، احترام به حاکمیت کشورها بر اراضی و حریم مرزهایشان، خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و حق تعیین سرنوشت. همچنان که این امنیت مشترک مستلزم اقدامات جدی برای اعتمادسازی است، مانند اطلاع دادن برگزاری مانورهای نظامی، شفافیت در اقدامات نظامی، کاهش هزینه های تسلیحاتی و دیدارهای نظامی متقابل. میتوانیم این راه را با اقداماتی ساده تر مانند تشویق گردشگری میان کشورهایمان، سرمایه گذاریهای مشترک و پروژه های مشترک در زمینۀ امنیت هسته ای، مبارزه با آلودگی محیط زیست و مدیریت بحرانها آغاز کنیم.

ایران باز هم صادقانه دست خود را به سوی همسایگانش دراز کرده است. این رویکرد نه اقدامی نمایشی بلکه گزینۀ راهبردی ایران است؛ چرا که ایران ایمان دارد اشتراکات ما بسیار بیش از اختلافهایی است که از برخی نگرانی‌های بی اساس و نیز منافع گذرا ناشی شده است که چه بسا در سالهای آینده در رأس اولویتها نباشند. در این حال، اگر ما راه صلح را پیش نگیریم نسلهای آینده فرصت نگریستن در چشمان یکدیگر (و گفتگو) را نخواهند داشت.»

Most viewed topics today