طرزتهيه خورش آلوواسفناج

Submitted by shadab on جمعه, 10/18/2019 - 11:26
انجمن‌ها

خورش آلو و اسفناج یکی از انواع خورش های ایرانی است که به عنوان یک خورش مجلسی شناخته می شود. این خورش علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود سبزیجات مقوی مانند اسفناج برای بدن نیز بسیار مفید است.
اسفناج خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص اسفناج می توان به محافظت از بدن در مقابل سرطان ، تقویت ایمنی بدن ، محافظت از سلامت چشم ، استخوان ها و پوست اشاره کرد.
خورشت آلو و اسفناج به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش خوشمزه را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.
با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خوش آلو و اسفناج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خوش آلو و اسفناج با پارسی دی همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
مواد لازم خورش آلو و اسفناج
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
اسفناج ۵۰۰ گرم
تره ۲۰۰ گرم
سیر ۲ حبه
پیاز متوسط ۲ عدد
آلو خورشتی ۲۰۰ گرم
روغن مایع به اندازه کافی
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
دستور پخت
طرز تهیه خورش آلو و اسفناج
ابتدا یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را یه قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم و شفاف شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه اضافه کنید و با پیار تفت دهید تا پیاز و زردچوبه با هم یکدست شوند. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای ( مانند خورش قیمه ) خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.
گوشت را خوب تفت دهید تا سرخ شود و رنگش تغییر کند سپس چند لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. در مرحله بعدی پیاز باقیمانده را به همراه سیرها خرد کنید و در یک تابه جداگانه تفت دهید تا نرم شوند.
در همین حین اسفناج و تره را به صورت ساطوری خرد کنید و به تابه اضافه کنید. سبزیجات را چند دقیقه تفت دهید تا کمی سرخ شوند سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. پس از اینکه گوشت نیم پز شد سبزیجات را به قابلمه اضافه کنید.

حرارت زیر قالمه را کم کنید و اجازه دهید خورش با حرارت پایین جا بیفتد. این خورش باید در زمان سرو آب خیلی کمی داشته باشد و کاملا روغن انداخته باشد. پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید.
آلو ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد بخیسانید و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. برای طعم دهی بهتر می توانید مقداری آبغوره یا آبلیمو هم به خورش اضافه کنید. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.
نکات پخت خورش آلو و اسفناج
خورش آلو و اسفناج با مرغ
اگر نمی خواهید از گوشت قرمز برای تهیه خورش آلو اسفناج استفاده کنید و تمایل دارید از گوشت مرغ برای تهیه آن استفاده کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. دستور پخت خورش با گوشت یا مرغ با هم تفاوتی ندارد.
خورش آلو و اسفناج را می توانید مانند خورش آلو مسما با گوشت مرغ یک تکه هم طبخ کنید. به این صورت که برای دستور بالا ۴ تکه ران یا سینه مرغ سرخ کنید سپس در مراحل پخت به خورش اضافه کنید. با این روش خورش شما مجلسی تر خواهد شد.
استفاده از گردو و رب انار
اگر بخواهید خورش آلو و اسفناج خود را به سبک شمالی ( گیلانی ) طبخ کنید می توانید از گردوی سابیده شده و رب انار هم استفاده کنید. برای دستور بالا ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم مغز گردو و ۲ قاشق غذاخوری رب انار نیاز است.
جالب است بدانید که خورش آلو و اسفناج شمالی شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد. رب انار و گردوی سابیده شده را پس از اضافه کردن گوشت به خورش اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید ، سپس مراحل دیگر را مانند دستور بالا ادامه دهید.
در صورتی که این خورش را با گردو درست کنید مانند خورش فسنجان روغن زیادی می اندازد. برای اینکه تمام روغن موجود در گردوها را خارج کنید هر نیم ساعت کمی آب خنک به خورش اضافه کنید. این کار باعث شوک به گردو می شود و روغن شان را خارج می کند.

Most viewed topics today