شیک پوشی چقدر بر محبوب بودن سیاستمداران تأثیر دارد؟

Submitted by elham on پ., 02/01/2018 - 20:08
انجمن‌ها
Youtube or facebook videos


اردلان شکرآبی وزیر امور مدنی سوئد

مجله اِل (Elle) که اصالتاً فرانسوی است از سال ۱۹۴۵ به زبان فرانسوی و از سال‌های بعد به زبان‌های دیگر از جمله سوئدی منتشر می‌شود. این نشریه در رابطه با مد و پوشاک، زیبایی، تندرستی و سرگرمی فعالیت می کند. اِل بزرگترین و پرتیراژترین مجله مد و پوشاک جهان است.

هر ساله در ماه ژانویه «ضیافت اِل» در استکهلم سوئد برگزار می شود. ضیافت امسال مجله اِل در عصر جمعه با حضور برجسته ترین دست اندرکاران صنعت مد و زیبایی سوئد در استکهلم برگزار شد.

در جریان این ضیافت سالانه موفق ترین افراد و کمپانیهای صنعت مد و زیبایی سوئد، موفق ترین فتو مدلهای مرد و زن سوئد، موفق ترین استایلیست، میک آپ استایلیست سوئد و همچنین خوش پوش ترین مردان و زنان این کشور معرفی شده و نشان برتری وجوایز خود را دریافت می کنند.


اردلان شکرآبی و همسرش آن ترز شکرآبی

امسال در جریان ضیافت اِل در جمعه شب گذشته، اردلان شکرآبی وزیر امور مدنی سوئد که دارای تبار ایرانی است بعنوان خوش پوش ترین مرد سال برگزیده شد. در توجیه هیئت داوران در رابطه با اردلان شکرآبی و پوشش وی چنین آمده است:

«آزاد اما صد درصد خوش استیل، همیشه با توئیست. یک شهری نرم که لباسهایش نشانگر دوستی در دسترسی است که بازتاب دهنده منصب اوست، و هیچگاه از یک پاپیون خوش رنگ ترسی ندارد».

اردلان دارای همسر سوئدی (آن ترز اسکوگلوند شکرآبی) و دو فرزند است و در ویلایی در شهر کوچک «که نیوستا» در استان اوپسالا زندگی می کند. همسر اردلان یکی از افسران پلیس سوئد است که اردلان را تبدیل به خوش شانس ترین سیاستمداری می کند که یک بادی-گارد شبانه روزی در اختیار دارد!

گزارشگر مجله اِل بدنبال انتخاب اردلان شکرآبی بعنوان خوش پوش ترین مرد سال سوئد پرسشهایی را خطاب به وی مطرح نمود که برگردان پارسی آن در زیر در اختیار خونندگان استکهلمیان قرار دارد:

انتخاب شدن بعنوان خوش پوش ترین مرد سوئد برایت چه معنی دارد؟
- به این معنی است که با سلیقه و انتخاب خودت و با توجه به معیارهایی که داری و وضعیتی که در آن بسر میبری زندگی کنی. من رابطه مخصوصی با مد دارم چون در دهه ۱۹۸۰ در ایران بزرگ شدم و ۱۰ سال نخستین زندگی ام را در آنجا گذراندم. در دهه ۱۹۸۰ یک انقلاب فرهنگی بیرحمانه در ایران به اجرا گذاشته شد که در هر خیابانی جلویت را می گرفتند. گشت های ارشادی که در تلاش بودند تا جلوی ایرانیانی که مایل بودند مدرن لباس بپوشند را بگیرند.

پس از این به بعد در پارلمان برای دیگر سیاستمدارها پز میدهی؟
- هاها، فکر نکنم. سیاستمدارها همینطوریش هم استعداد خوبی برای پز دادن دارند اما پز دادن بصورتی فروتنانه در محل کار که بصورتی متواضعانه چیزی را که ما و حزب ما در آن خوب هستیم به نمایش بگذارد.

از تجربه ات از ایران بیشتر بگو!
- یکی از اولین خاطراتم در رابطه با مد این است که در یک ماشین نشسته بودم و به همراه تعدادی از افراد خانواده ام به یک میهمانی میرفتیم. یکی از خانم های فامیل که خیلی طرفدار مد بود یک شلوار چرمی شیک پوشیده بود. اما وقتی در وسط راه توسط گشت ارشاد متوقف شدیم همه تلاشش این بود که شلوارش را در زیر مانتو بلندی پنهان کند. انتخاب شلوار چرمی یا هر نوع پوشش مدرن دیگر روشی که خطر به زندان افتادن را داشت، و این سرنوشت بسیاری از ایرانیان نیز بود، با این وجود بعنوان شیوه ای برای نشان دادن اعتراض و مخالفت مورد استفاده قرار میگرفت. و این شد رابطه من با مد: وسیله ای برای ابراز عقیده و موضع گیری.


اردلان شکرآبی در کنار نخست وزیر سوئد در زمان دیدار رسمی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از استکهلم - ژوئن ۲۰۱۶

خودت شخصا در آن زمان اجازه داشتی چه لباسهایی بپوشی و یا نپوشی؟
- من بچه بودم اما نخستین باری را که قرار بود به سینما بروم به خاطر دارم، به همراه برادرم. وقتی میخواستیم وارد سینما بشویم جلوی برادرم را گرفتند و گفتند چون پیراهن آستین کوتاه دارد نمی تواند به سینما برود. مجبور شدیم برویم منزل دوستش که در آن نزدیکی ها در تهران زندگی میکرد و یک پیراهن آستین بلند برای او قرض کنیم تا ما را به سینما راه بدهند.

پس چنین اتفاقاتی رابطه ات با مد را تحت تاثیر قرار داد؟
- بله صد درصد. باعث شد که به مد بعنوان وسیله ای جهت موضع گیری برای ارزش هایم نگاه کنم. برای مثال فکر میکنم یکی از دلایلی که پاپیون میزنم همین است. زمانی که افراد قشری، که هنوز هم قدرت را در ایران در دست خود دارند، می خواهند انسان های ایبرال و دارای ارزش های مدرن را مورد تحقیر قرار بدهند از واژه «فوکولی» استفاده میکنند که به معنی «مردی است که از پاپیون استفاده می کند». فکر میکنم این موضوع بصورت ناخودآگاه نقشی در این مورد برای من بازی کرده است. این یک تغییر بیرحمانه بود که بسیاری از ایرانیان به مخالفت با آن پرداختند و بخش مهمی از این تغییر به لباس مربوط می شد. لباس زنان و همینطور مردان.

با توجه به حرفهایی که زدی نظرت در رابطه با مد بعنوان نمایش دهنده طبقه و هویت اجتماعی چیست؟
- پرسش جالی است. حزب من (سوسیال دمکرات – توضیح استکهلمیان) بصورت سنتی نماینده طبقه کارگر و متوسط پایین است. در این طبقه از مردم واقعا باوری وجود دارد که در موقعیت لازم می بایست لباس شیک پوشید. اینکه لباس عادی بپوشی رفتاری متعلق به طبقه متوسط بالاست. یک کارگر زمانی که انتظار می رود کت و شلوار بپوشد کت و شلوار به تن می کند، به عبارت دیگر عصیانی علیه پوشیدن لباس شیک وجود ندارد. و این بر روی نگاهی که به سیاستمداران می شود بی تاثیر نیست. از سیاستمداران انتظار میرود که لباس شیک بپوشند و در موقعیت های رسمی تصویری را به نمایش بگذارند که از یک سیاستمدار انتظار می رود.

آیا علاقه ات به مد و لباس از زمانی که وزیر شدی تغییری کرد؟
- بله، به این صورت که لباس عادی روزمره ام شد کت و شلوار. قبل از اینکه وزیر بشوم لباسهایم تنوع خیلی بیشتری داشت. میشود گفت که این یک جوری یونیفورم ماهاست. همسر من افسر پلیس است و وقتی وارد رل شغلی خود می شود یونیفورم خود را به تن دارد و به این صورت نقش خود را بعنوان پلیس در رابطه اش با شهروندان به نمایش می گذارد.

به این شکل آره، اما تو در انتخاب لباس آزادی بیشتری داری!
- ما سیاستمدارها آزادی عمل بیشتری داریم، اما کت و شلوار در هر صورت یونیوفروم سیاستمداران مرد است. یه جورایی شیوه ای است که اعلام کنی «الان در رل شغلی خودم هستم، الان در رل ماموریتی که از سوی مردم به من داده شده ظاهر شده ام».

چند تا پاپیون داری و کدام رنگش را ترجیح میدهی؟
- فکر کنم دور و بر ۳۰ تا ۴۰ تا. پاپیون های رنگ آبی تیره را ترجیح میدهم. اگرچه زیاد پر هیجان بنظر نمی رسد اما من با رنگش حال میکنم.

کدام پاپیون را هرگز از کمد بیرون نیاوردی؟
- راستش یک پاپیون چوبی از مارگوت والستروم (وزیر امور خارجه سوئد- توضیح استکهلمیان) هدیه گرفتم که در یک جای دنیا به او داده بودند. خواستم ازش استفاده کنم اما موقعیتش هیچوقت جور نشد. در آخر آن را در حراجی رادیو یلپن (یک بنگاه خیریه و بشردوستانه سوئدی – توضیح استکهلمیان) حراجش کردیم که فکر کنم حدود ۲۰ هزار کرون در آورد. چند تا پاپیون راه راه هم دارم که هرگز استفاده نمیکنم. پاپیون های ساده تک رنگ که زیاد به چشم نزنند را دوست دارم. نقش و طرح معمولا در دیگر لباس های آدم وجود دارد.

پاپیون های نخسیتن وزیر ایرانی تبار سوئد برای اولین بار در ضیافت ناهار پادشاه در قصر سلطنتی استکهلم مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و پس از آن بخشی از کاراکتر وی شد

مارک لباس مورد علاقه ات چیه؟
- فیلیپا کی، جی لیندبرگ و هوگو بوس. من طراحی ساده و مینیمالیستی اسکاندیناوی را دوست دارم.

پس کی کراوات میزنی؟
- توی تشییع جنازه ها و موقعیت های دیگری که انتظار می رود. البته در تشییع جنازه هم می شود پاپیون زد اما کراوات مناسبت تر بنظر می رسد.

اگر تو برنده امسال خوش پوش ترین مرد سوئد نمیشدی به نظر تو فرد دیگری که باید این جایزه را می برد چه کسی بود؟
- آدمای زیادی هستند اما از نظر من اولف کریسترشون (رهبر حزب مدرات – توضیح استکهلمیان) مرد خوش پوشی است.

اگر سیاستمدارها را ول کنیم، غیر از اونها چه کسی؟
- زلاتان ابراهیموویچ واقعا شیک پوش است. در مورد انتخاب لباس او زیاد حرفی زده نمی شود اما اما انتخاب های او بسیار هدفمندانه است.

در منزل چطوری لباس میپوشی؟
- ثانیه اولی که وارد خانه میشوم کت و شلوار را در می آورم! شلوار جین یا شلوار راحت دیگری با پلیور.

چه لباسی را هرگز نمیپوشی؟
- شلوار ورزشی نرم دوست ندارم و هرگز در خانه نمیپوشم.

بدترین لباسی که پوشیدی چی بود؟
(در این زمان منشی مطبوعاتی اردلان شکرآبی به او یادآوری می کند که آن دفعه را بگو که خبر نداشتی... با یوران پرشون)
- آهان درسته. قرار بود خیلی وقت پیش به کمیسیون اجرایی حزب سوسیال دمکرات بروم ، درست همان زمانی که تازه رهبر شاخه جوانان حزب شده بودم. به همین خاطر از سلف خودم میکائیل دامبری پرسیدم که «آدم باید چی بپوشه». آدم خب کمی از یوران پرشون (نخست وزیر وقت – توضیح استکهلمیان) میترسید و قرار بود به کمیسیون اجرایی بروم و تشویش داشتم. میکائیل دامبری هم از فرصت برای بدجنسی استفاده کرد و گفت که باید خیلی رسمی شرکت کنم و گفت که حتما مهم است که کت و شلوار رسمی و کراوات داشته باشم. وقتی وارد شدم همه را دیدم که لباسهای آزاد و معمولی پوشیده بودند. تا جایی که یادم می آید حتی زیر کت خودم جلیقه هم پوشیده بودم!

و آخرین سوال: آلیس باه کنکه (وزیر فرهنگ – توضیح استکهلمیان) شیک ترین زن سوئد شد. انتخاب عادلانه ای بود؟
- بله او وقعا شیک پوش است و استیل خودش را دارد. و مهمتر از همه در رابطه با او باید بگویم که زن شجاعی است که در رل حرفه ای او نیز بچشم می خورد، در انتخاب نوع لباس، او کمترین محلی به اینکه توقع دیگران چیست نمی گذارد بلکه استیل خودش را دارد و آن را دنبال می کند. من این خصلت ها را در انسانها دوست دارم.

خوش پوش ترین زن امسال هیئت داوران مجله اِل نیز یک سیاستمدار بود. خانم آلیس باه-کنکه وزیر فرهنگ سوئد که او نیز خارجی تبار بوده و از یک پدر گامبیایی و در شهر مالمو در جنوب این کشور متولد شده است.


خانم آلیس باه-کنکه وزیر فرهنگ سوئد و شیک پوش ترین بانوی سال سوئد

جاستین و جورابهایش

محبوبیت یک سیاستمدار بیشتر به عملکردش برمی گردد تا لباسش هر چند که ظاهر هم اهمیت دارد ولی هیچوقت برای مثال نشنیده ایم که لباس امیرکبیر چه بوده است ولی همیشه از وی به عنوان یک سیاستمدار سلیم و وطن پرست یاد شده است.
متشکرم

Most viewed topics today