شهروندی

Submitted by jila on ی., 05/13/2012 - 21:57
انجمن‌ها

شهروندی

کانادا همه ساله 150،000 نفر را به عنوان شهروند جدید می پذیرد.

برای کسب شهروندی یا تابعیت کانادا ، لزومی به حذف تابعیت فعلی فرد نیست و هر کس می تواند ضمن حفظ گذرنامه ایرانی خود، گذرنامه کانادایی نیز دریافت دارد.

اگر تاکنون دست کم دو سال از اقامت شما در کانادا به عنوان مهاجر ، گذشته باشد و نسبت به یک سال آینده نیز ، کاملا مطمئن هستید، می توانید همین الان اقدام بکنید.

مراحل کسب تابعیت عبارتند از:
1- تعیین اینکه آیا برای کسب شهروندی حائز شرایط هستید؟
2- درخواست برای شهروندی
3- گذراندن امتحان شهروندی ( اگر شما بین 18 تا 54 سال سن داشته باشید)
4- شرکت در مراسم ویژه شهروندی ( برای افراد 14 سال به بالا )
 

چه کسانی می توانند برای شهروندی کانادا درخواست نمایند؟

در صورت داشتن 6 شرط زیر ، شما می توانید برای کسب تابعیت کانادا اقدام کنید:

1- سن:
شما باید حداقل 18 سال سن داشته باشید . ( برای افراد زیر 18 سال، والدین یا ولی او درخواست می کند)

2- وضعیت اقامت دائم:
مهمترین شرط شهروندی ، داشتن سابقه اقامت در کانادا برای مدت معین است. بزرگسالان به همین منظور باید حداقل 3 سال ( 1،095 روز) از 4 سال منتهی به درخواست شهروندی، را در کانادا اقامت داشته باشند. ( افراد زیر 18 سال شامل این شرط نمی شوند)

نحوه محاسبه 3 سال اقامت: شما باید حداقل 3 سال از مجموع چهار سال دوره اقامت ( یعنی 1،095 روز از 1،460 روز) را در کانادا سپری کرده باشید. ضمن اینکه حداقل 2 سال تمام از این مدت را ، باید به طور کامل در کانادا باشید.

به عنوان مثال اگر در خواست شهروندی شما مربوط به آخر سال 2007 باشد، وزارت مهاجرت کانادا، یک دوره 4 ساله از زمانی که اقامت دائم شما در این کشور شروع می شود ( یعنی اول سال 2004 تا آخر 2007) را در نظر می گیرد و بعد محاسبه می کند در این چهارسال چند روز در کانادا اقامت داشتید؟ دو سال از آن باید کامل باشد.

روزهایی که قبل از دریافت اقامت دائم در کانادا زندگی کرده اید محاسبه نمی شود.

روزهایی که شما به عللی در بازداشت یا زندان حضور داشته اید محاسبه نمی شود.

نحوه محاسبه روزهای غیبت شما از کانادا ، تقریبا کار پیچیده ای است و ممکن است با آنچه که به شما اعلام می شود متفاوت باشد . تنها قاضی شهروندی می تواند رقم دقیق روزهای حضور فیزیکی شما در کشور را تعیین کند.

شما همچنین می توانید با پر کردن فرم ویژه آنلاین، که در سایت وزارت مهاجرت کانادا موجود است و پاسخگویی دقیق به پرسش ها، میزان روزهای اقامت خود را تعیین کنید. اگر تعداد روزها به عدد 1095 روز رسید، شما می توانید فرم مذکور را پرینت گرفته و به درخواست خود الصاق کنید. در غیر اینصورت، فرم به شما خواهد گفت که چه وقت شما حائز شرایط می شوید.

پرسش و پاسخ های رایج

 

3- توانایی زبان خارجی:
کانادا دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه است. شما باید یکی از زبان های مذکور را در حد ایجاد ارتباط با دیگران صحبت کنید.

4- سوء پیشینه:
شما نمی توانید برای شهروندی درخواست بدهید اگر: در طول 3 سال قبل از آن سابقه خلاف یا جنایی داشته باشید یا هم اکنون تحت تعقیب باشید، در زندان باشید یا سابقه شهروندی کانادایی شما در 5 سال گذشته رد شده باشد. شما باید درخواست خود را تا تمام شدن تمامی مشکلات قضایی خود به تعویق بیاندازید.

5- اطلاعات درباره کانادا:
شما باید با حقوق و مسئولیت های شهروندی مثل رأی دادن، آشنا باشید. همچنین باید اطلاعاتی درباره تاریخ و جغرافیای کانادا و سیستم حکومتی آن بدانید. اطلاعات مذکور در کتابچه ای به نام " کشف کانادا" جمع آوری شده که به محض درخواست شهروندی برای شما ارسال می شود. سوالات آزمون آشنایی با کانادا از این کتابچه طرح می شود.

نحوه درخواست شهروندی:
اگر سن شما 18 سال یا بیشتر باشد، برای درخواست شهروندی به این فرم احتیاج دارید:

اگر شما برای فرزندان زیر 18 سال خود اقدام می کنید این فرم را پر می کنید:

شما می توانید همزمان با خودتان یا بعد از اینکه خودتان شهروند شدید برای کودکان خود در خواست کنید.
اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید می توانید با تماس تلفنی با شماره 242 2100 888 1 درخواست ارسال فرم با پست نمایید.
قبل از پر کردن فرم ، را مطالعه نمایید که اشتباهی وارد نکنید چون پولی که بابت بررسی پرونده می پردازید پس داده نمی شود.

اگر از مدت 3 سال اقامت خود کاملا مطمئن هستید، نیازی به پر کردن فرم بالا نیست، در عوض با مراجعه به این صفحه در سایت وزارت مهاجرت و پاسخ دادن به پرسش های آن، نتیجه را پرینت گرفته ، ضمیمه مدارک خود کنید.

مدارک لازم:
برای بزرگسالان، کپی مدارک زیر را ضمیمه فرم درخواست خود می کنید:( اصل آنها در روز امتحان از شما خواسته می شود)
1- فرم لندینگ: IMM 1000 ( همان فرمی که به همراه گذرنامه در بدو ورود به کانادا ارائه کردید یا فرم 5292 یا 5509.)
2- کپی کارت اقامت دائم PR ( هر دو طرف)
3- دو مدرک شناسایی عکس دار ( مثل گذرنامه ، گواهینامه رانندگی یا کارت بهداشتی)
4- دو قطعه عکس که پشت آنها را امضا کردید.( ابعاد عکس های شهروندی مخصوص بوده و باید در یک عکاسی گرفته شود و مهر عکاسی نیز بر پشت آنها باشد. زیر عکس بزرگسالان باید توسط صاحب آن امضا شود. 5- اصل رسید پول واریزی به مبلغ 200 دلار ( 100 دلار بابت حق شهروندی و 100 دلار بابت پروسه پرونده)
6- فرم های درخواست تکمیل شده بزرگسالان و کودکان ( توضیح بالا)
7- فرم محاسبه مدت اقامت
8- چک لیست

برای فرزندان خود شما باید موارد زیر را همراه کنید:
1- کپی ترجمه شناسنامه یا مدرک مربوط به تولد کودک
2- فرم لندینگ: IMM 1000 ( همان فرمی که به همراه گذرنامه در بدو ورود به کانادا ارائه کردید یا فرم 5292 یا 5509.)
3- کپی کارت اقامت دائم PR ( هر دو طرف)
4- دو مدرک شناسایی عکس دار برای کودک ( گواهی مدرسه، کارت واکسیناسیون یا کارت بهداشتی)
5- دو قطعه عکس ویژه شهروندی که پشت آنها توسط فرزندتان امضا شده باشد.( امضا برای 14 سال به بالا - در غیر اینصورت خالی بماند)
6- اصل رسید پول واریزی به مبلغ 100 دلار ( اگر جداگانه پرداخت کرده باشید)
7- فرم های درخواست تکمیل شده بزرگسالان و کودکان ( توضیح بالا)
8- فرم محاسبه مدت اقامت
9- چک لیست

نحوه پرداخت هزینه و ارسال مدارک:
برای پرداخت هزینه درخواست می توانید درخواست ارسال فرم 5401 به منزل خود را بکنید و از طریق بانک اقدام کنید،یا با مراجعه به سرویس آنلاین وزارت مهاجرت به صورت اینترنتی پرداخت نمایید.
می توانید جمع هزینه های خانواده را یکجا بپردازید.
پس از اینکه همه مدارک را آماده کردید ، آنها را با پست سفرشی به نشانی زیر ارسال می دارید:
Citizenship and Immigration Canada
Case Processing Centre - Sydney
P.O. Box 7000
Sydney, Nova Scotia B1P 6V6

با توجه به تعداد زیاد متقاضیان معمولا پروسه شهروندی، ممکن است حتی بیش از یک سال طول بکشد.

پس از اینکه وزارت مهاجرت مدارک شما را دریافت کرد، نامه ای را در همین رابطه برای شما ارسال می کند به همراه کتابچه" Discover Canada" که سوالات امتحان شهروندی از آن طرح می شود.
ضمنا اصل مدارکی که کپی آنها را ضمیمه کرده اید ، محفوظ داشته باشید که در روز امتحان با خودتان ببرید.

امتحان شهروندی:
همه افراد بین 18 تا 54 سال باید امتحان شهروندی بدهند. امتحان کتبی است اما ممکن است امتحان شما به صورت مصاحبه شفاهی باشد. این امتحان درباره اطلاعات شما درباره کانادا و میزان توان زبان انگلیسی شماست.
در روز امتحان اصل همه مدارکی که فرستادید به اضافه گذرنامه و مدارک مربوط به مسافرت های خود به خارج از کشور را که در محاسبه روزهای اقامت در کانادا از آنها استفاده کرده اید ، برای اثبات 3 سال حضور در کانادا با خودتان می برید.

بعد از امتحان:
در صورت موفقیت در امتحان شما برای شرکت در مراسم ویژه دعوت می شوید. اگر در امتحان کتبی قبول نشدید از شما برای یک مصاحبه حضوری دعوت می شود. و قاضی به صورت شفاهی ، مجددا تواناییهای شما را می سنجد.

مراسم سوگند شهروندی:
بزرگسالان و فرزندان 14 سال به بالا باید در این مراسم شرکت کنند و سوگند بخورند. در مراسم شهروندی هم باید تمام مدارک مربوط به مهاجرت خود را ببرید.
افراد زیادی به همراه شما در این مراسم شرکت می کنند. اگر مایل باشید به کتاب مقدس خود سوگند بخورید، آن را به همراه خود ببرید.
در انتهای مراسم شما "کارت ویژه شهروندی" دریافت می کنید که در آن تاریخ روزی که تابعیت دوم خود را به دست آوردید نوشته می شود.

 

متن سوگند شهروندی:
من سوگند می خورم که به ملکه الیزابت دوم، ملکه کانادا و وارثان او وفادار باشم و از او تبعیت کنم. همچنین به قوانین و مقررات کانادا احترام بگذارم و وظایف خود را به عنوان شهروند کانادا انجام دهم.

Most viewed topics today