سعید طوسی از اتهام آزار جنسی کودکان تبرئه شد

Submitted by mina on ش., 01/27/2018 - 11:17

آقای طوسی اتهام‌ها را رد می‌کرد
سعید طوسی از اتهام آزار جنسی کودکانی که به آنها قرآن درس می‌داد تبرئه شده است.

آقای طوسی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی خبر تبرئه خود را تایید کرد و گفت ادعاها درباره اعمال نفوذ مقام‌های دفتر رهبر در این پرونده صحت ندارد.

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران با انتشار تصویری از یک حکم دادگاه گفته است دادگاه تجدیدنظر تهران آقای طوسی را تبرئه کرده است. آقای صادقی از "اعمال نفوذ آشکار در فرایند دادرسی" گفته است.

آقای صادقی ادعا کرده است که "فرد یا افرادی" که در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای "نفوذ کرده‌اند" برای تبرئه آقای طوسی به قوه قضاییه ایران فشار آورده‌اند.

از قرائن چنین برمی آید که کودک آزار قرآنی مستظهر به حمایت فرد یا افرادی است که در بیت مقام معظم رهبری نفوذ کرده اند.

سعید طوسی، معلم قرآن اتهامات جنسی را رد کرد
'نامه نگاری' شاکیان سعید طوسی به صادق لاریجانی
انتقاد صادق لاریجانی از طرح 'نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه'
محمود صادقی مدعی شده است که حکم دادگاه تجدیدنظر بدون امضای رئیس دادگاه و با رای دو مستشار از شعبه دیگر صادر شده است.

سعید طوسی صحبت‌های آقای صادقی را رد کرده است. آقای طوسی گفته است: "دادگاه جمهوری اسلامی تشخیص دارد، رای صادر کرده است."

بیش از یک سال پیش خبر شکایت خانواده چند کودک و نوجوان از سعید طوسی منتشر شد.

شاکیان آقای طوسی را متهم کردند که کودکان تحت آموزش خود را مورد آزار جنسی قرار می‌داده است.

در مقطع انتشار خبر هم ادعاهایی درباره اعمال نفوذ به نفع آقای طوسی مطرح بود.

صادقی حکم دادگاه بدوی را منتشر کرد؛ سعید طوسی 'به ارتباطات ناسالم با نوجوانان اقرار کرده بود'

آقای طوسی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی خبر تبرئه خود را تایید کرد و گفت ادعاها درباره اعمال نفوذ مقام‌های دفتر رهبر در این پرونده صحت ندارد
محمود صادقی، نماینده مجلس ایران، تصویری منتشر کرده که به گفته او حکم دادگاه بدوی درباره سعید طوسی است. مطابق این حکم آقای طوسی در جریان رسیدگی به پرونده به "ارتباطات ناسالم با قاریان نوجوان" اقرار کرده بود.

بی‌بی‌سی فارسی نمی‌تواند مستقلا اصالت تصویر به عنوان حکم دادگاه بدوی را تایید کند، اما آقای صادقی جمعه شب تصویری از حکم دادگاه تجدیدنظر برای تبرئه آقای طوسی منتشر کرد و کمی بعد صحت خبر تبرئه از طرف خود سعید طوسی تایید شد.

در متنی که محمود صادقی با عنوان رای دادگاه اولیه منتشر کرده، آمده است: "نامبرده مرقوم داشتند من از امروز قول می‌دهم که اشتباهاتم (ارتباطات ناسالم با قاریان ممتاز) را جبران کنم و دیگر مرتکب چنین اعمالی نشوم."

سعید طوسی از اتهام آزار جنسی کودکان تبرئه شد
انتقاد صادق لاریجانی از طرح 'نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه'
الله‌کرم درباره پرونده سعید طوسی: کلاس‌های قرآن با کاهش حضور نوجوانان رو به روست
بیش از یک سال پیش خبر شکایت خانواده‌های چند کودک و نوجوان شاگرد سعید طوسی با اتهام آزار جنسی منتشر شد.

همزمان با رسانه‌ای شدن خبر شکایت‌ها، ادعاهایی نیز درباره اعمال نفوذ افراد مرتبط با دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به نفع سعید طوسی مطرح شد. محمود صادقی نیز جمعه شب گفت: " از قرائن چنین برمی‌آید که کودک آزار قرآنی مستظهر به حمایت فرد یا افرادی است که در بیت مقام معظم رهبری نفوذ کرده‌اند."

آقای صادقی همزمان با انتشار حکم دادگاه بدوی گفته است قاضی این دادگاه "با وجود فشارهای فراوان، شرافت حرفه‌ای خود را زیر پانگذاشت و صریحا اعلام کرد این کودک آزار مستحق رأفت اسلامی نیست."

در این حکم ادعایی دادگاه اول سعید طوسی آمده است که در آغاز پرونده دادسرا از کیفرخواست صادرشده برای او عدول کرده و برای او قرار منع تعقیب صادر شده بود، اما پس از اعتراض کسانی که به نظر می‌رسد شاکیان پرونده باشد، پرونده به دادگاه ارجاع شد.

این متن می‌گوید با توجه به اقرارهای کتبی سعید طوسی، "اظهارات و گواهی افراد متعدد در خصوص دعوت متهم از آنان برای رفتن به استخر و سونا و همچنین اعمال و حرکات زشت و ناپسند و تشویق آنها به انجام اعمالی از قبیل ماساژ دادن، برهنه زیر رختخواب خوابیدن" و همین طور "ارسال پیامک‌های متعدد و حاوی متن‌های مبتذل"، دادگاه او را "مستحق تخفیف و رافت اسلامی" ندانسته و به چهار سال حبس محکوم می‌کند.

اما در متنی که با عنوان حکم دادگاه تجدید نظر منتشر شده آمده است که "افعال انتسابی از قبیل شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژ دادن و ملاعبه بر فرض اثبات نمی‌توانند از ارکان متشکله بزه منتسبه محسوب گردد" و علاوه بر این شاکیان دلایل کافی برای اتهاماتشان ارائه نکرده‌اند و آقای طوسی هم این اتهامات را رد می‌کند و منظورش از "ارتباط ناسالم با نوجوانان" صرفا "شوخی و ارسال بعضی پیامک‌ها تحت عنوان لطیفه و تقلید صدای دیگران" بوده است.

موج واکنش‌ها
حکم تبرئه آقای طوسی موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است.

منتقدان حکومت و قوه قضاییه ایران این حکم را نشانه‌ای از فقدان دادرسی عادلانه در ایران دانسته‌اند.

برخی از از هواداران حکومت ایران نیز از محمود صادقی برای انتشار مطالب درباره سعید طوسی و طرح ادعای اعمال نفوذ به نفع او، انتقاد کرده‌اند.

الهام فخاری، نماینده شورای شهر تهران، از حکم تبرئه انتقاد کرده و آن را حاوی پیام بدی برای جامعه دانسته است.

تبرئه سعید طوسی با قانون مغایر است؟
به عنوان یک حقوق‌خوان، که در حوزه کیفرشناسی با اندیشه‌های پیامدگرایان هم‌فکر و همدل هست و با «سزاگرایان» موافقمت چندانی ندارد، از حکم تبرئه و یا نخفیف مجازات هر متهمی، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و راهکارهای عادلانه حقوقی و قضائی (نه اِعمال نفوذ ناعادلانه)، خوشحال می‌شوم. مجازات را به عنوان آخرین راه‌حل می‌دانم و معتقدم که مجازات باید یک سودی برای اجتماع داشته باشد، و نباید انگیزه انتقام از متهمین دخالتی در روند دادرسی داشته باشد. متهمین هم دارای حقوق قانونی هستند، اصلا آیین دادرسی کیفری، به عنوان یکی از قوانین پایه‌ای حقوق جزای هر کشوری، برای حفظ حقوق متهمین است. مرحوم استاد دکتر محمود آخوندی، حقوقدان برجسته و شهیر ایرانی، گفته جالبی داشت: «آن کشوری از لحاظ امنیت و جکاهش جرم، موفق و توسعه‌یافته است که کتاب قانون آیین دادرسی کیفری آن مفصل‌تر از کتاب قانون مجازات آن باشد.»
با این مقدمه و به مناسبت رای دادگاه تجدینظر استان تهران مبنی بر تبرئه سعید طوسی، استاد صوت و لحن قرآن از جرایم جنسی خود به سراغ بزرگترین ایراد مقررات جرایم جنسی در قوانین ایران می‌پردازیم. این رأی همزمان شد با رأی یک دادگاه در ایالات متحده آمریکا که در آن لری نسار، پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا، بابت آزار جنسی چندین نوجوان به 175 سال حبس محکوم شد. شواهد و قرائن و اخبار زیادی مبنی بر اِعمال نفوذ در تبرئه سعید طوسی منتشر شده است که باعث خشم افکار عمومی شده است.
دادگاه بدوی در بهار 1394، سعید طوسی را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» و مستند به بند (ب) ماده 639 قانون مجازات اسلامی، کتاب تعزیرات، مصوب 1375، با توجه به اقرارهای کتبی سعید طوسی، «اظهارات و گواهی افراد متعدد در خصوص دعوت متهم از آنان برای رفتن به استخر و سونا و همچنین اعمال و حرکات زشت و ناپسند و تشویق آنها به انجام اعمالی از قبیل ماساژ دادن، برهنه زیر رختخواب خوابیدن» و همین‌طور «ارسال پیامک‌های متعدد و حاوی متن‌های مبتذل»، دادگاه او را «مستحق تخفیف و رافت اسلامی» ندانسته، و.به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. اما در چند هفته اخیر دو مستشار شعبه 56 دادگاه تجدیدنظر استان تهران، در رأی خود و با رد دلالت اقرار متهم بر جرم تعریف شده در بند ب ماده 639، دادنامه بدوی را نقض و حکم به تبرئه متهم دادند. در متنی که با عنوان رأی دادگاه تجدید نظر منتشر شده آمده است که، «افعال انتسابی از قبیل شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژ دادن و ملاعبه، بر فرض اثبات نمی‌توانند از ارکان متشکله بزه منتسبه محسوب گردد» و علاوه بر این شاکیان دلایل کافی برای اتهامات‌شان ارائه نکرده‌اند و آقای طوسی هم این اتهامات را رد می‌کند و منظورش از «ارتباط ناسالم با نوجوانان» صرفا «شوخی و ارسال بعضی پیامک‌ها تحت عنوان لطیفه و تقلید صدای دیگران» بوده است.
علیرغم اینکه سند صریح اِعمال نفوذ توسط آقای محمود صادقی منتشر شده است، اما رای دادگاه بدوی هم بلااشکال نیست. دادگاه بدوی با استناد به ماده 639، طوسی را به 4 سال حبس محکوم کرده بود، آیا تحلیل قاضی دادگاه بذوی ایرادی ندارد؟ و قضات دادگاه تجدیدنظر در صورت اراده برای تبرئه متهم، راهی داشتند؟!
ماده ماده 639 اشعار می‌دارد:
«افراد زیر به حبس از یک تا ده سال محکوم میشوند و در مورد بند «‌الف» علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر‌دادگاه بسته خواهد شد:
‌الف – کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند
ب – کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.
تبصره – هر گاه بر عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم میگردد.»
دو نکته مهم در این ماده وجود دارد: نکته اول در عناوین مجرمانه این ماده آن است که «دایرکردن»، «اداره کردن» و «تشویق مردم»، هر سه عناوینی از «جرم مستمر» می باشند، البته رفتار متهم با بزه‌دیدگان مختلف، عنصر استمرار را ثابت می‌کند. نکته دوم هم اینکه مفهوم بند (ب) این ماده (که سعید طوسی با استناد به آن در دادگاه بدوی محکوم شده بود)، طبق ضوابط حقوق جزای عمومی و با توجه به مدلول بند های (الف و پ) ماده 126 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، از مصادیق معاونت در جرم دایر کردن و یا اداره کردن مرکز فساد و فحشاء می باشد. در حالیکه در این پرونده، بحث «دایر کردن و یا اداره کردن مرکز فساد و فحشا»، موضوعیت چندانی ندارد.در این پرونده، سعید طوسی، اصالتاً و مباشرتاً اقدام به این اعمال ناشایست، برای لذت جنسی خود و یا هرچیزی برای شخص خود کرده است، نه برای یک مرکز و تشکیلات خاصی! لذا استدلال قضات دادگاه تجدیدنظر، مبنی بر اینکه اعمالی که متهم به آنها اقرار کرده است، اعم از شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژ دادن و ملاعبه بر فرض اثبات نمی‌توانند از ارکان متشکله بزه منتسبه به متهم، براساس ماده 639 محسوب گردد. زیاد هم بلاوجه نیست لذا اقاریر متهم، متضمن تحقق جرم موضوع این ماده نیستند.
باید بدانیم که مشکل اصلی در قوانین مربوط به جرایم جنسی در حقوق کیفری ایران است، واقعیت این است که جرایم جنسی در ایران ایرادات اساسی دارند. و امثال سعید طوسی ها، حتی بدون نیاز به اِعمال نفوذ هم می‌توانند از مجازات فرار کنند و تاوان اعمال زشت خودشان را ندهند. اگر قوانین مربوط جرایم جنسی در ایران، مطابق با استانداردهای جهانی بود، سعید طوسی باید به اتهام آزار جنسی محاکمه می‌شد مثل همان مربی ژیمناستیک آمریکایی. نه به اتهام موضوع بند (ب) ماده 639 که در واقع نوعی معاونت در دایر کردن مراکز فساد و فحشاء است. معلوم است که قضات دادگاه تجدیدنظر می‌توانستند راهی برای تبرئه سعید طوسی پیدا کنند. چون قوانین مربوط به جرایم جنسی پر از ایرادات اساسی است، تعریف مشخصی از «آزار جنسی در قوانین ایران وجود ندارد..
در پست بعدی، مفصلاً به آن ایرادات خواهم پرداخت.

#طوسی #سعید_طوسی #قربانیان_خاموش #کودک_آزاری #تبرئه #آلت‌محوری #جرایم_جنسی

میرسلیم تاکید کرد: وقتی یک خادم قرآنی متهم می‌شود، پرونده را نمی‌توان با محکومیت اولیه یا تبرئه در تجدید نظر خاتمه یافته تلقی کرد.

گزارش ایلنا، سید مصطفی میرسلیم با اشاره به پرونده سعید طوسی در توییتر خود نوشت:

وقتی یک خادم قرآنی متهم می‌شود، پرونده را نمی‌توان با محکومیت اولیه یا تبرئه در تجدید نظر خاتمه یافته تلقی کرد.

حفظ حرمت قرآن ایجاب می کند ادعای شاکیان یا دفاعیات متهم ، هر دو، در اعادۀ دادرسی بدقت رسیدگی شود.

همین تبعیض هاست که از اول و هم اکنون جمهوری اسلامی را بی اعتبار می کند.اگر تجاوز به عنف کار بدی است باید برای همه بد باشد و مجازاتش باید برای همه یکسان باشد.
انگار باز منتظر خیزش مردم هستند.چرا می خواهند همه چیز را زیر سبیلی رفع و رجوع کنند؟ دادگاه این متجاوز را علنی کنند.قربانیان عمل زشت این مرد را حاضر کنند و هر آنچه که حقش هست برایش رقم بزنند.ظلم پایدار نیست.

سعید طوسی نبايد در فضاهای دينی و عمومی حضور يابد
بهرام پارسایی، درباره بازنگری در پرونده سعید طوسی گفت: توضیحات وزير دادگستری و معاون قوه‌قضائيه قانع‌کننده نبود. انتظار می‌رود مدعی‌العموم بتواند در سطح ديگری به پرونده وارد شود و دادخواهی کند. سعید طوسی بايد از همه مسائل عمومی منع و از فعاليت‌های جمعی، رسانه‌های ملی و صداوسيما حذف شود. نبايد در فضاهای دينی حضور يابد، تا بستر جامعه التيام يابد. ما به دنبال اعاده حيثيت فرزندان آسيب‌ديده در اين پرونده هستيم. کسر شأن ماست که برخی بچه‌های قرآنی کارشان به استفاده از قرص اعصاب و روان رسيده و حال و روز روحی و روانی خوشی ندارند.

وکیل سعید طوسی بعد از مواضع محمود صادقی، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی پرونده‌ی موکل او، ضمن تاکید بر اینکه تنها درصورت مناظره حرف‌ها و دفاعیات خود را ارائه می‌دهد، گفت که محمود صادقی برای او مهم نیست و ارزشی ندارد!

حمید هروی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: بهتر است که آقای نماینده‌‌ی مجلسی که حرف می‌زند را دعوت کنید و من هم بیایم و باهم حرف بزنیم، آن هم فقط حقوقی. من با هر نماینده‌ی مجلسی یا هر وکیلی حاضرم صحبت کنم و اینگونه اظهاراتمان را منتشر کنید.

وکیل سعید طوسی ادامه داد: از نظر شما شاید آقای صادقی نماینده‌ی مجلس هست اما از نظر من هیچی نیست! من وکیلم اما اظهارات ایشان به عنوان نماینده‌ی مجلس اصلا مهم نیست. با ایشان در رابطه با این پرونده به عنوان وکیل پایه یک دادگستری صحبت می‌کنم نه یک نماینده‌ی مجلس.

Most viewed topics today