تصمیم شرکت «متا» برای جلوگیری از سانسور شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و همراهی با جنبش انقلابی ایرانیان

Submitted on س., 01/10/2023 - 11:24

متا، شرکت مادر فیس‌بوک، اعلام کرد : از این پس، آن دسته از مطالبی که حاوی محتوای شعار «مرگ بر خامنه‌ای» است، را سانسور و حذف نخواهد کرد. 

اما چه اتفاقی رخ داد که شرکت متا، که پلتفرم‌های آن، فیس‌بوک و اینستاگرام، از آغاز جنبش انقلابی گسترده در ایران، با انتقاد کاربران ایرانی روبرو بودند، از اتخاذ این تصمیم خبر داد. 

یکی از نمونه‌ها حاکی از آن است که یک متن فارسی در فیس‌بوک حاوی شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، در تابستان گذشته، از سوی متا، به دلیل نقض استانداردهای جامعه و تشویق و تحریک به خشونت حذف شد. 

هیات نظارت متا، که به طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کند، عبارت «مرگ بر خامنه‌ای» را که در حکم ۲۸صفحه‌ای سال گذشته حاوی «ترویج خشونت در راستای نقض مقررات» این شرکت برشمرده بود، در تصمیمی تازه، مغایر با «مقررات داخلی و مسئولیت‌های حقوق بشری» ندانسته است. 

حکم جدید شرکت متا، در پی شکایت بابت حذف یک متن حاوی این شعار در فیس‌بوک صادر شده است. موضوعی، که طبق یک بیانیه مطبوعاتی متا، هیئت مدیره این شرکت را بر آن داشت تا اجازه انتشار اینگونه متن‌ها را به منظور «حفاظت بهتر از اظهارنظرهای سیاسی در شرایط بحرانی مانند ایران» صادر کند.

هیات نظارت متا به منظور اعمال قضاوت مستقل در راستای کنترل و ایجاد تعادل در شرکت متا با توانایی تصمیم‌گیری الزام‌آور در موارد خاص محتوایی و ارائه نظرات مشاوره‌ای غیرالزام‌آور تشکیل شده است. 

اعضا این هیات شامل شماری حقوقدان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر از سراسر جهان است. 

پیش از این گزارش‌های افشاگرانه‌ای از نفوذ و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در تیم‌های بازبینی محتوای فیس‌بوک و اینستاگرام منتشر شده بود که واکنش کاربران ایرانی را به دنبال داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز