عشوه هراتی : زمانیکه طالبان برگشتند، زنان را ترس فرا گرفت

Submitted on جمعه, 09/01/2023 - 11:32

عشوه هراتی، میگوید که قبل از آمدن طالبان هم زندگی سخت بود چون خانوادۀ او مانع رفتن به دانشگاه او شد. در آن زمان امیدواری هنوز هم وجود داشت، ولی با آمدن طالبان، امید کوچکی هم که به ادامۀ تحصیل داشت، از بین رفت. او میگوید غیر از مسئلۀ تحصیل، با آمدن طالبان مشکل دیگری ایجاد نشده است. عمدتاً همین مشکل تحصیل است که زنان از آن شکایت دارند. عشوه هراتی میگوید که اگر تنها مسئلۀ حجاب بود، میشد آنرا تحمل کرد. ولی مشکل ممنوعیت تحصیل برای زنان غیر قابل تحمل است و از نظر اقتصادی هم اوضاع مردم خراب شده است.

دو سال پیش، زمانیکه طالبان افغانستان را فتح کردند، خانم عشوه هراتی میگوید که ترس شدیدی عاید حال زنان شده بود. او دنبال جایی میگشت تا خودش را پنهان کند. چونکه شنیده بود که طالبان میایند و به زور دخترها را به خود عقد میکنند. این باعث شد که خانم عشوه هراتی مدت یک ماه در خانه پنهان بماند. بعد از مدتی که طالبان آرام تر شدند، اوضاع تغییر کرد و حالا او میگوید که از طالبان ترس ندارد.

از خانم هراتی در بارۀ نقاشی «حورا سادات» که اجراء کرده است میبپرسم. او میگوید که موفق نشد نقاشی را به شکل اصولی بیاموزد ولی خودش چون به این رشته علاقمند است، به نقاشی میپردازد. در بارۀ حورا سادات میگوید که قضیۀ قتل او روشن نشده است، ولی در هر صورت، اگر زنان صدای خود را بلند نکنند، روز به روز وجود آنان در جامعه، کم رنگ تر میشود. 

گوش کنید : گفتگو با عشوه هراتی.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز