هشدار محیط‌بانان ایران: به زودی شاهد درگیری‌های بیشتر و کشته شدن محیط‌بانان دیگری خواهیم‌ بود

Submitted on ش., 04/10/2021 - 13:12

در این بیانیه آمده است: «ما جمعی از محیط‌بانان ایران، ضمن اعتراض به وضعیت فعلی، سال‌هاست سپر تیرهای متخلفین قسی‌القلب برخی شکارچیان غیرمجاز شده‌ایم. کوه، جنگل، تالاب وبیابان بارها شاهد اشک‌های ما درسوگ فراق هم‌رزمان مظلوم‌مان بوده‌اند.»

این محیط بانان ادامه دادند: «ما برای حفاظت هم پشت‌مان خالی‌ست هم دستان‌مان. خواهان حمایت‌های همه جانبه سه قوه اصلی جمهوری اسلامی ایران هستیم و خواهان تسریع در روند قوانین حمایتی و تغییر در قوانین و‌ مجازات‌های شکارچیان غیرمجاز هستیم.»

این بیانیه می افزاید: « اگر قوانین موجود به نفع ما محیط‌بانان اصلاح نشود، بودجه اختصاصی برای یگان حفاظت محیط زیست لحاظ نشود، قانون به کارگیری سلاح اصلاح نشود، تعداد محیط‌بان کافی جذب و استخدام و در مناطق به کار گرفته نشوند و تجهیزات مدرن در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به کار گرفته نشوند به زودی شاهد درگیری‌های بیشتر و ‌حتی کشته شدن محیط‌بانان دیگری خواهیم‌ بود و‌ پویایی طبیعت و سر زندگی حیات‌ وحش زیبای کشورمان نیز به مخاطره خواهد افتاد و آیندگان نسل ما را خائن قلمداد خواهند کرد.»

بر اساس این بیانیه، تاکنون ۱۴۵ نفر از محیط بانان ایران حین انجام کار خود کشته شدند و صدها نفر دیگر نیز معلول شده اند.

کشته شدن دو محیط بان زنجانی در ۱۶ فروردین و کشف پیکر آن‌ها یک روز بعد از این‌که هدف گلوله سلاح جنگی شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته بودند، بار دیگر انتقادها نسبت به بی‌توجهی در مقابل حافظان منابع طبیعی و زیستی را بیشتر کرد.

همچنین ادامه‌دار بودن چالش‌ها و مشکلاتی که محیطبانان ایران سال‌هاست با آن‌ها دست به گریبانند، صدای متولیان این حوزه را هم درآورده است.

معین الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در واکنش به کشته شدن دو محیط بان در ایران گفت: « متأسفانه قوانین بازدارنده ما در ماجرای محیط بانی و جنگل بانی محکم نیست. منظور از قوانین بازدارنده قوانینی است که به هر ترتیبی آسیب کمتری به قشر محیط بان و جنگل بان وارد می‌کند.»

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: «ما باید ماجرای بازدارندگی قوانین را جدی بگیریم چرا که رنج هایی که به این اقشار وارد می‌شود به همین خاطر است.»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تأکید کرد: «کشته شدن این دو عزیز زنجانی، شیوه کشته شدن و میزان خشونتی که علیه آنها اعمال شده است، انسان را متحیر می‌کند. طبق آمارها در چند دهه اخیر، صد و شصت محیط بان را از دست داده‌ایم. این نشان می‌دهد قوانین بازدارنده محکم نیستند.»

نماینده مردم چابهار در تهیه طرحی قانونی برای محیط بان ها در مجلس و یا فرستادن یک لایحه جامع از سوی دولت را بسیار ضروری دانست و گفت: اگر لایحه یا طرحی آماده شود، ابتدا در فراکسیون محیط زیست مجلس و سپس در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بررسی خواهد شد.

پیشتر رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به کشته شدن دو محیط بان‌ زنجانی گفته بود: «مسئولان پاسخگو باشند که چرا با آنکه ۱۰ ماه از تاریخ ابلاغ قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان می‌گذرد، هیچ گزارشی از سوی دولتمردان مبنی بر نحوه اجرای آن ارائه نشده است؟»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز