ایران با پخش اعترافات تلویزیونی دو فرانسوی آنها را به جاسوسی و تدارک انقلاب متهم کرد

Submitted on پ., 10/06/2022 - 08:43

جمهوری اسلامی ایران در یازدهم مه گذشته و در بحبوحۀ اعتصابات معلمان در این کشور دو جهانگرد فرانسوی، سسیل کُهلر، آموزگار و عضو سندیکای "نیروی کارگری" فرانسه به همراه همسرش، "ژاک پاری"، را دستگیر کرد. در آن زمان جمهوری اسلامی ایران زوج فرانسوی را متهم کرد که برای ایجاد آشوب و بی ثباتی وارد این کشور شده‌ است. اندکی بعد حکومت ایران زوج فرانسوی را به اقدام علیه امنیت ملی نیز متهم کرد. فرانسه در همان زمان کلیه این اتهامات را بی اساس خواند و خواستار آزادی فوری آنان شد.

سندیکای فرانسوی "نیروی کارگری" در اظهاراتی مشابه اعلام کرده بود که سسیل کُهلر مسئول بخش فرهنگیان و معلمان این سندیکا است و به همراه همسرش "ژاک پاری" برای گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بودند.

در "اعترافات" تلویزیونی خود، سسیل کُهلر گفته است که او و همسرش "برای تدارک انقلاب و سرنگون کردن رژیم اسلامی ایران" به این کشور سفر کرده‌اند و برای این منظور قصد داشتند از اعتصابات و تظاهرات در ایران پشتیبانی مالی کنند و حتی علیه نیروهای انتظامی ایران از سلاح استفاده کنند. بر اساس اعترافات منسوب به مردی که فرانسوی صحبت می کند و ظاهراً  "ژاک پاری" است هدف سرویس های جاسوسی فرانسه از این اقدام ها اعمال فشار بر حکومت ایران بوده است.

با آغاز اعتراض های جاری در ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، با انتشار بیانیه ای مفصل به زندانیان اروپایی از جمله دو زندانی فرانسوی در ایران اشاره کرد و افزود که بزودی جزئیات نقش اروپائیان زندانی به ویژه دو فرانسوی در ایجاد ناآرامی های جاری در  این کشور را برملاء خواهد کرد. با این حال، معلوم نیست که چرا جمهوری اسلامی اعترافات دو فرانسوی را از طریق شبکۀ تلویزیونی عرب زبان خود پخش کرده است.        

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز