آموزش حرفه ای زنان، تنها راه پر کردن شکاف جنسیتی در بخش تولید

Submitted on ی., 10/29/2017 - 14:00

تورنتو- بر اساس گزارشی که چهارشنبه گذشته از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کانادایی منتشر شد، تلاش ها برای جذب هرچه بیشتر زنان به بخش تولید، بدون آموزش حرفه ای به دختران موفق نخواهند بود. در بخشی از این گزارش آمده است: کسب و کارها به طور فعال به دنبال استخدام زنان بیشتر می باشند، اما تعداد متقاضیان زن مشاغل حرفه ای بسیار اندک است.
کانادا برای افزایش تعداد زنان در بازار کار راهی طولانی را طی کرده است. هم اکنون 48 درصد از نیروی کار کانادا را زنان تشکیل می دهند. اما این در مورد بخش تولید و صنعت صدق نمی کند. زیرا زنان تنها 28 درصد از نیروی کار این بخش را تشکیل می دهند.
درصد زنان در مشاغل حرفه ای به مراتب پایین تر و تنها 4.5 درصد می باشد.
در این گزارش همچنین به ثابت ماندن سهم زنان در مشاغل تولیدی از اواسط دهه 1980 به این سو، اشاره شده است.

روندا بارنت، رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کانادایی، می گوید: اینکه طی 30 سال گذشته هیچ بهبودی در سهم نیروی کار زن در مشاغل تولید، اتفاق نیفتاده، کمی نگران کننده است. مساله امیدوارکننده این است که رضایت شغلی نزد زنانی که به این بخش جذب می شوند، بسیار بالاست و به همین دلیل ورود به این بخش را به همتایان خود توصیه می کنند. مساله ما این است که بتوانیم آنها را به این بخش جذب کنیم.
این شکاف جنسیتی، پرسش هایی را در مورد برنامه های زیربنایی دولت لیبرال برای سرمایه گذاری 81.2 میلیارد دلار در بخش اشتغال، ایجاد می کند. لیبرال ها قول داده اند که پیشنهادات خود را بر مبنای تجزیه و تحلیل مبتنی بر جنسیت ارائه نمایند. این شیوه تجزیه و تحلیل که بر معیارهایی مانند سن، میزان درآمد، فرهنگ، قومیت و فاکتورهای دیگر مبتنی است، نشان می دهد که یک سیاست خاص بر روی مردان، زنان، پسران و دختران چگونه تاثیر می گذارد.
بروک سیمپسون، سخنگوی وزیر امور زیربنایی Amarjeet Sohi، گفت که خرده فروشی زنان در صنعت ساخت و ساز، چیزی است که می توان به عنوان بخش تحلیلی مبتنی بر جنسیت برنامه زیرساخت انجام داد.

واضح ترین علت عدم جذب زنان به بخش تولید، این واقعیت است که در مشاغل تحت سلطه مردان، فرهنگ مردانه غالب می باشد. در گزارش مورد اشاره آمده است: عدم تعادل جنسیتی، زنان را از ورود به مشاغل تولیدی منصرف می کند. این باعث ایجاد شدن چرخه ای می شود که در آن زنان به دلیل انگشت شمار بودن همکاران خود در بخش تولید، از ورود به این بخش اجتناب می کنند.
یکی از بزرگترین موانع بر سر جذب زنان به مشاغل حرفه ای، کمبود دوره های آموزشی مخصوص آنها برای ورود به این مشاغل می باشد. اداره آمار کانادا اخیرا گزارشی را در مورد تعداد ثبت نام های جدید در دوره های کارآموزی منتشر کرده که تصویری شگرف را نشان می دهد. برای مثال، در سال 2015، تنها 66 زن به عنوان ماشین کار ثبت نام کردند. در حالی که تعداد مردان 1 هزار و 545 نفر بود. در این سال، 54 زن و 1 هزار و 476 مرد، به عنوان فلزکار ثبت نام کردند.
در این گزارش از شرکت ها و دولت ها خواسته شده تا به تلاش های خود برای تشویق دختران و زنان برای تحصیل در زمینه های حرفه ای، علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضی، بیفزایند.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز