پنج توصیه مفید و کارا جهت کاریابی و اشتغال

Submitted by mina on پ., 01/25/2018 - 15:55
انجمن‌ها

همه ما در برهه جستجو برای کار با برخی سختی ها دست و پنجه نرم می کنیم. اما زمانی که سرانجام موفق به یافتن شغل مورد نظر می شویم، شیرینی آن سبب بروز احساسات دلنشین می گردد. در عین حال زمانی که فردی به عنوان تازه وارد به کشوری در پی کاریابی می رود، هر دو مورد برایش شدیدتر می شوند. چراکه تصمیم مهم و اساسی برای مهاجرت به کشوری دیگر، به خودی خود به اندازه کافی دلشوره آور و توأم با احساسات بعضا متضاد است. رفتن در پی کاریابی و سرانجام به استخدام درآمدن، که جای خود دارند.

برای آسان تر سپری گشتن این برهه، در ادامه پنج توصیه جهت کاریابی و اشتغال نومهاجران ارائه می شوند.

1- تلاش برای کاریابی پیش از ورود به کانادا
خوشبختانه فناوری هاینوین، تلاش برای کاریابی بدون حضور در محل مربوطه را ممکن ساخته اند. بنابراین به کسانی که قصد مهاجرت دارند و کارشان درمراحل نهایی است، توصیه می شود ایجاد شبکه کاریابی را پیش از ورود به کانادا آغاز کنند. مثلا در تارنماهای مفیدی که برای کاریابی به وجود آمده اند، به جستجو و احیانا ارسال درخواست برای احراز فرصت های شغلی موجود در حوزه مورد نظر مبادرت نمایند. این گام مهم سبب ایجاد مبنایی خوب برای تلاش جهت یافتن شغل در بازار کار رقابتی امروزه می شود.

2- یافتن کارگاه های آموزش
در کانادا نهادهای فراوانی وجود دارند، که برای کمک به کاریابی نومهاجران کارگاه های آموزش رایگان برگزار می کنند. این کارگاه ها شامل خدماتی از تهیه فرم چکیده تجربیات/ résumé و فرم های درخواست شغل گرفته، تا کسب مهارت های مربوطه و تمرین برای مصاحبه های شغلی، هستند. یافتن یکی از این نهادها در محل زندگی و استفاده از خدماتی که ارائه می کنند، این موقعیت مناسب را به وجود می آورند که بتوان شبکه کاریابی خود را ایجاد نمود.

در تورنتو یکی از کاراترین و محبوب ترین نهادهای از این دست، خدمات استخدام اکسس/ ACCESS Employmentاست، که کارفرمایان و کارکنان ماهر بالقوه با پیشینه های گوناگون را به یکدیگر پیوند می دهد.

3- ثبت نام برای کارآموزی و کار داوطلبانه
البته که داشتن درآمد، نخستین فوریت همه و از جمله نومهاجران است. اما کسب برخی از مهارت ها نیز، به اندازه داشتن درآمد اهمیت دارد. چراکه سبب موفقیت در کاریابی می شود. بنابراین توصیه این است که نومهاجران در کنار تلاش برای کاریابی، در پی یافتن و انجام کار داوطلبانه باشند. چراکه دست زدن به چنین اقدامی چندین فایده دارد. کمک به دیگران، کسب تجربه دربازار کار کانادا و ایجاد شبکه کاریابی برای یافتن شغل مورد نظر، از مهمترین این فواید هستند.

4- به روز رسانی و یا معادل سازی مدارک و اعتبارنامه های تحصیلی
بسیاری از اوقات نومهاجران پیش از ورود به کانادا دارای مدارک و یا اعتبارنامه های تحصیلی و همچنین مهارت های لازم برای احراز برخی از سمت ها هستند. اما ضرورت دارد، این مدارک و یا اعتبارنامه ها را به روز و همچنین معادل سازی کنند. بنابراین بهتر است به محض ورود به کشور منتخب خود و پیش از اقدام برای کاریابی، دست به تحقیق بزنند. هدف از این تحقیق این است که دریابند، باید چگونه و با مراجعه به کجا، چنین کاری را انجام دهند. این اقدام به ویژه باید با توجه به سمتی صورت بگیرد، که مایلند آن را احراز کنند.

5- ایجاد مهارت ها و کفایت های زبانی
در صورتی که زبان مادری نومهاجری انگلیسی یا فرانسه نباشد، بهترین اقدام ایجاد مهارت ها و کفایت های زبانی از طریق ثبت نام در کلاس های زبان است. در عین حال باید به خاطر داشت که صرف تسلط به گفت و شنود به یک زبان و یا حتی خواندن و نوشتن آن، دلیل آگاهی از مهارت های لازم برای زبان کاری و حرفه ای نمی شوند. بنابراین لازم و مفید است که همه نومهاجران در کنار یادگیری انگلیسی یا فرانسه در سطح رفع نیازهای فوری تر مانند خرید، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، گشایش حساب بانکی و…، در پی آموختن مهارت های زبانی سطح بالاتر در حوزه شغل مورد نظر خویش هم باشند. در عین حال توصیه می شود که برای هر دو منظور تا جایی که امکان دارد در پی یافتن کلاس هایی بروند، که رایگان هستند.

نهایت تلاش
همانگونه که آمد، همه افراد ناچارند برای کاریابی، با برخی سختی ها دست و پنجه نرم کنند. بنابراین باید تک تک گام ها را محکم برداشت و در این راه نهایت تلاش خود را به کار برد. چنین روندی سبب می شود که در برهه کوشش برای کاریابی اعتماد به نفس بیشتری داشت و زودتر موفق شد.

Most viewed topics today