امتیازات حقوق و مزایای کارمندان دولتی 20 تا 50 درصد افزایش می‌یابد

Submitted by ali on ش., 01/20/2018 - 21:41

افزایش هدفمند حقوق کارمندان

رئیس‌جمهور سرانجام لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری را با اصلاحاتی که در آن برای امتیاز حقوق و مزایای کارمندان دولتی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیش‌بینی شده، به مجلس ارسال کرد.
لایحه‌ای که انتظار می‌رود به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پایان دهد. قرار است کارمندان از این پس در سود و زیان سازمان ذیربط مشارکت داده ‌شوند. جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: امتیازات حقوق و مزایای کارمندان دولتی در این لایحه 20تا 50درصد افزایش یافته اما دولت متناسب با مشاغل و شرایط خود این افزایش‌ها را اعمال می‌کند.


به گزارش همشهری، در لایحه جدید دولت شرایط جذب و استخدام کارمندان دولت تغییر چندانی نکرده اما شرایط بازنشستگی و حقوق و مزایای بازنشستگان دچار دگرگونی اساسی خواهد شد؛ به‌نحوی که با افزایش حقوق بازنشستگان، دیگر دریافتی هیچ بازنشسته‌ای کمتر از 85درصد حقوق کارمندان شاغل مشابه نخواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند عدالت را در پرداخت‌ها برقرار کند، افزود: اگر در گذشته دستگاه‌هایی از طریق مجلس شورای اسلامی برای کارکنان خود افزایش حقوق می‌گرفتند براساس لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، از این پس فقط دستگاه‌هایی مشمول افزایش حقوق می‌شوند که تا‌کنون از این راه استفاده نکرده و مشمول آن نبوده‌اند.

انصاری میزان افزایش ضریب ریالی سنوات در سال آینده را به‌طور میانگین 10درصد اعلام و تأکید کرد: در گذشته پاداش پایان خدمت 30برابر کل حقوق بود اما براساس لایحه جدید پاداش پایان خدمت کارکنان دولت نیز به 30برابر حداکثر حقوق که 7برابر حداقل حقوق کارکنان است، محدود خواهد شد. وی افزود: ممکن است افرادی باشند که حقوق آنها از حداقل بیشتر باشد و این افراد تابع نظامات نباشند اما پاداش آنها نیز در این لایحه محدود شده است.

تنبیه و تشویق کارمندان
براساس لایحه پیشنهادی دولت و با هدف حفظ حقوق مردم، دستگاه‌های اجرایی موظف خواهند شد خسارت‌های ناشی از قصور کارمندان در انجام وظایف و یا تصمیم‌ها و اقدام‌های خلاف قانون بر مردم را جبران کنند که جزئیات آن در آینده مشخص می‌شود. همچنین مدیران و کارمندان دولتی در مزایا و خسارت ناشی از نوسان بهره‌وری، سطح کیفیت خدمت و کارایی سهیم و پاسخگو خواهند بود

پایان گزینش‌های سلیقه‌ای
لایحه دولت البته با هدف از بین بردن امکان گزینش‌های سلیقه‌ای در استخدام‌ها و البته جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد، شایسته و جلوگیری از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های غیرحرفه‌ای تأکید دارد که آیین‌نامه‌های اجرای قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و سایر قوانین و مقررات ناظر بر گزینش کارمندان دولت در تمامی دستگاه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی باید بازنگری شوند و به این ترتیب پس از نزدیک به 20سال آیین‌نامه‌ای که در سال 77به تصویب مشترک کمیسیون مشترک آموزش و پرورش و امور اداری و استخدامی مجلس رسیده، لغو خواهد شد.

دولت پیشنهاد داده تا افرادی که مقام اول تا سوم در مسابقات ورزشی المپیک و یا مقام نخست در بازی‌های آسیایی را به‌دست می‌آورند، همانند نخبگان و استعدادهای برتر و افرادی که در سطح بین‌المللی مقام علمی کسب می‌کنند، برای استخدام دولتی از امتحان عمومی معاف شوند.

نکته قابل تأمل در لایحه دولت این است که از این پس هیأت وزیران مرجع تصویب افزایش سالانه ضریب ریالی حقوق کارکنان مشمول و غیرمشمول و همچنین افزایش حقوق بازنشتگان و مستمری‌بگیران لشکری و کشوری خواهد بود و این افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم و البته سقف اعتبارات و بودجه دولت تعیین می‌شود.

تازه‌های بازنشستگی و حقوق آنها
با تصویب احتمالی این لایحه در مجلس، دستگاه‌های اجرایی اجازه دارند کارکنان دارای 30سال سابقه خدمت و حداقل 50سال سن و شاغلان مشاغل تخصصی با دارا‌‌بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر تا 35سال را بازنشسته کنند و همچنین کارمندان دارای 60سال سن و حداقل 25سال سابقه خدمت هم می‌توانند بازنشسته شوند.

البته این شرایط برای کارمندان زن 5سال کمتر خواهد بود و در هر صورت کارمندانی که بالای 65سال سن داشته باشند در هر صورت باید بازنشسته شوند؛ مگر اینکه دارای مشاغل تخصصی باشند که این افراد به محض رسیدن به 70سال باید محل خدمت را ترک کنند. لایحه دولت پیشنهاد داده تا سقف حقوق و فوق‌العاده مستمر مبنای کسر کسور بازنشستگی تمامی بازنشستگان نباید از 7برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده زمان اشتغال بیشتر شود.

همچنین دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا وظیفه وراث توسط کارمندان یا وراث قانونی آنها مشروط به اینکه مجموع دریافتی هر یک از آنها بیش از دوبرابر حداقل حقوق و فوق‌العاده سالانه نباشد، مجاز خواهد بود. نحوه تطبیق و تعیین حقوق بازنشستگان، موظفیت و مستمری‌بگیران آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نبوده‌اند، براساس آیین‌نامه جدید حداقل تا 6‌ماه پس از اجرای قانون جدید مشخص خواهد شد.

Most viewed topics today