یک زن مدافع حقوق بشر دیگر در کابل ناپدید شد

Submitted on س., 11/15/2022 - 10:53

پروین سادات از فعالان مدنی افغانستان، پیش از اینکه ناپدید شود، صدایی از خود در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده بود که گویا طالبان به در خانه‌ی او آمده‌اند.

پس ازپخش این صدا، دیگر خبری از خانم سادات نشده و فعالان حقوق زن در کابل می‌گویند، ممکن او نیز از سوی طالبان به دلیل اعتراض‌های پسین بانوان بازداشت شده باشد.

در کمتر از ١٥ روز گذشته، طالبان ٧ فعال مدنی شامل ٣‬ فعال زن را در کابل بازداشت کرده‌اند که تاکنون از سرنوشت هیچ یکی از آنان اطلاعی در دست نیست.

در این میان، ظریفه یعقوبی نزدیک به دو هفته پیش همراه با ٤‬ فعال مدنی دیگر درجریان یک نشست خبری از غرب کابل بازداشت شدند و باوجود پادرمیانی نهادهای حقوق بشری چون سازمان ملل، تاکنون طالبان او را آزاد نکرده‌اند.

به دنبال بازداشت‌‌های پسین، عفو بین‌الملل خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این بانوان را کرده و تاکید کرده که طالبان برای نقض حقوق بشر باید مسئول شناخته شوند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، زنان بارها برضد محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر زنان در افغانستان، اعتراض کردند. طالبان تاکنون تمامی این اعتراض‌ها را سرکوب کرده و از خیلی از اعتراض‌های دیگر نیز جلوگیری کردند. در کنار جلوگیری از اعتراض‌ها گروه طالبان همچنین اقدام به بازداشت بانوان معترض نیز کرده‌اند.

روندی که در هفته‌های پسین شدت بیشتری پیدا کرده و به باور سازمان عفوبین‌الملل، معافیت طالبان از مجازات سبب نقض قوانین حقوق بشری بین‌المللی شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز