وزارت خارجۀ آمریکا اسناد محرمانۀ خروج نیروهای این کشور از افغانستان را در اختیار دو عضو کنگره می‌گذارد

Submitted on پ., 05/18/2023 - 13:20

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، اعلام کرد که به دو عضو ارشد کمیته روابط خارجی کنگره اجازه می‌دهد که اسناد مکاتبات محرمانه میان سفارت آمریکا در کابل و وزارت خارجه این کشور دربارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه اوت ٢۰۲١ را مشاهده و بررسی کنند.

قرار است که مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، هفتۀ آینده در جلسه‌ای ویژه، اتهامات وارده از سوی کنگره علیه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا را به دلیل امتناع او از تحویل دادن پیام‌های محرمانۀ دیپلمات‌های این کشور در کابل دربارۀ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بررسی کند.

این سند که بخشی از آن پیشتر توسط وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده بود، نشان می‌دهد که سفارت آمریکا در افغانستان، یک ماه قبل از سقوط کابل در پی روی کار امدن طالبان، با ارسال پیامی به وزارت خارجۀ آمریکا هشدار داده بود که اگر نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند، احتمال می‌رود که دولت کابل به طور ناگهانی سقوط کند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا در این زمینه به خبرنگاران، گفت: «وزارت امور خارجه به مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی کنگره و گریگوری میکس نماینده دموکرات عضو این کمیته، اجازه می‌دهد نسخۀ ویرایش شدۀ این مکاتبات را که در آن هویت افراد محفوظ نگه داشته شده، مشاهده و بررسی کنند».

همزمان، مایکل مک‌کال در مصاحبه با شبکۀ سی‌ان‌ان، گفت: «اقدام وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر در اختیار قرار دادن این اسناد، یک گام مهم رو به جلو محسوب می‌شود».

مایکل مک‌کال در ادامه تأکید کرد: «اگر وزارت امور خارجۀ آمریکا موافقت کند که به همه اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اجازه دسترسی به این سند محرمانه داده شود، فکر می‌کنم که یک دعوای قضایی را در دادگاه حل کرده‌ایم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از ماه‌ها پیش تحقیقات گسترده‌ای را در مورد چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کرده است.

مایکل مک‌کال، نمایندگان جمهوری‌خواه و شماری از دموکرات‌ها، تأکید می‌کنند که هرگز گزارش کاملی در مورد عملیات آشفتۀ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عواقب فاجعه‌بار آن از جمله کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل، ارائه نشده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز