ویروس کرونا؛ نتایج یک تحقیق گسترده در فرانسه: تاثیر ۹٠ درصدی واکسن در جلوگیری از مرگ و ابتلا به انواع شدید کووید

Submitted on چ., 10/13/2021 - 00:41

بر اساس نتایج تحقیقات یک موسسه علمی اپیدمیولوژی در فرانسه، که با سازمان بیمه درمانی و آژانس ملی امنیت دارو و محصولات درمانی در فرانسه همکاری می‌کند، «افرادی که برای مقابله با ویروس کرونا واکسن دریافت کردند ۹ برابر بیشتر از افراد غیرواکسینه، از ابتلا به نوع شدید بیماری مصون مانده و به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا نکردند».

نتایج بررسی‌های اخیر در فرانسه، اطلاعات منتشر شده در کشورهای اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا درباره تاثیر واکسن‌های مقابله با ویروس کرونا در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری کووید و بستری شدن در بیمارستان را مورد تایید قرار می‌دهد.

محققان در فرانسه، در این مطالعات، از مجموع ٢٢ میلیون نفر، داده‌های مربوط به ۱۱ میلیون نفر از شهروندان این کشور که واکسن مقابله با ویروس کرونا دریافت کردند را با داده‌های ۱۱ میلیون نفر از افراد غیرواکسینه مورد مقایسه قرار داده‌اند. تمامی افراد مشارکت داده شده در این مطالعه افراد با سن بیش از ۵٠ سال بوده‌اند. این مطالعات در بازه زمانی ٢۷ دسامبر ٢٠٢٠ (زمان آغاز تزریق واکسن مقابله با کووید در فرانسه) تا روز ٢٠ ژوییه به طول انجامیده است.

نتایج این مطالعات، همچنان، تاکید دارد که آمار افراد بستری شده در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به نوع شدید بیماری کووید، ۱۴ روز پس از تزریق دوز دوم واکسن، به میزان بیش از ۹٠ درصد با کاهش روبرو شده است. نتایج این پژوهش به ویژه تاثیر واکسن‌های فایزر-بیون‌تک، مدرنا و آسترازنکا را مورد تایید قرار می‌دهند. واکسن جانسون‌جانسون که نسبت به واکسن‌های فوق با تاخیر، در چرخه تزریق واکسن‌های مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت، در این پژوهش گنجانده نشده است.

این محققان، همچنین، نسبت به تاثیر واکسن‌های مقابله با ویروس کرونا در مقابله با سویه دلتا، که در ماه‌های اخیر، شیوع فراوانی یافته است، تاکید کردند. بر اساس نتایج این مطالعات، محققان به‌طور خاص کاهش خطر بستری شدن مبتلایان به کووید، در دوره‌ای که شیوع سویه دلتا در فرانسه شتاب گرفت، بعبارتی از روز ٢٠ ژوئن، یک ماه مانده به پایان مطالعات، را تخمین می‌زنند.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده، محققان در بررسی مبتلایان به سویه دلتا با نتایجی مشابه جزییات اعلام شده در مطالعات پیشین، تاثیر ۸۴ درصدی در افراد بالاتر از ۷۵ سال و تاثیر بیش از ۹٢ درصد در افراد ۵٠ تا ۷۴ ساله مواجه شدند.

در عین حال محققان تاکید می‌کنند: در این تحقیقات زمان مطالعه برای بررسی تاثیر واکسن‌ها بر روی سویه دلتا بسیار کوتاه بوده است و ضروری است تا مطالعات برای گنجاندن داده‌های مربوط به ماه‌های اوت و سپتامبر ادامه یابد.

موسسه علمی اپیدمیولوژی که مسئولیت انجام این مطالعات را برعهده داشته است، تصریح می‌کند: با وجود تایید کاهش خطر مرگ به هنگام بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به بیماری کووید، نتایج مطالعات نشان می‌دهد اثربخشی واکسن‌ها در برابر انواع شدید بیماری، در طی پنج ماه دوران تحقیقات، با کاهش روبرو نشده است.

در این مطالعه، افراد به دو گروه واکسینه و غیرواکسینه تقسیم شدند. همچنین، در هر دو گروه، نیمی از افراد مورد مطالعه، شامل افراد با سن بالاتر از ۷۵ سال و نیمی از آنان نیز در فاصله سنی ۵٠ تا ۷۴ سال بوده‌اند.

کارزار تزریق واکسن مقابله با ویروس کرونا در فرانسه از روز ٢۷ دسامبر ٢٠٢٠ با تزریق واکسن به افراد بالاتر از ۷۵ سال و گروه‌های حساس آغاز شد. تزریق واکسن به افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله از روز ۱۹ فوریه سال جاری ادامه یافت. از روز دهم ماه مه نیز افراد ۵٠ تا ۶۴ ساله به گروه‌های فوق اضافه شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز