وکلای سه متهم اعتراض‌های آبان، از تأیید حکم اعدام آنان در دیوانعالی کشور خبر دادند

Submitted on ش., 07/11/2020 - 01:16

مصطفی نیلی،‌ یکی از وکلا، امروز جمعه ۲۰ تیر/ ۱۰ ژوئیه در یک پیام توئیتری نوشت: «متأسفانه احکام اعدام موکلینم در مرحله فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور تأیید شده است. تاکنون اجازه ورود در پرونده به ما داده نشده است، ولی امیدواریم بتوانیم با درخواست اعاده دادرسی، حکم مزبور را نقض کنیم.»

بابک پاک‌نیا، یکی دیگر از وکلای امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، امروز در توئیتر نوشت: «متأسفانه حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی  و سعید تمجیدی در شعبه رسیدگی کننده در دیوان عالی کشور تأیید شد؛ رسیدگی نواقص متعدد دارد. رأی با نظر اکثریت اعضا صادر و یکی از قضات شعبه با اعدام مخالفت کرده‌ است.»

دو هفته پیش، برخی رسانه‌ها از تأیید حکم اعدام ۳ معترض ناآرامی‌های آبان در دیوانعالی کشور خبر دادند، اما مقامات قضایی این خبر را تأیید نکردند. وکلای پرونده گفته بودند که امکان دسترسی به پرونده موکلان خود را نداشته‌اند.

شش روز پیش، "هرانا" ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از قول یکی از وکلای پرونده که نخواست نامش برده شود، از تأیید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در دیوان عالی کشور خبر داد. به گفته این منبع مطلع، تیم ۳نفره وکلای پرونده، علیرغم روندی که پرونده تاکنون طی کرده است همچنان امید دارند بتوانند از طریق اعاده دادرسی، این حکم را تغییر بدهند.

احکام بدوی امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، ۴ماه ونیم قبل، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود. دادگاه انقلاب این ۳ نفر را  به اتهام «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام» به اعدام، ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم کرد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، پیش‌تر در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۸، در تجمعات اعتراضی آبان‌ماه در محله ستارخان تهران شرکت کردند؛ آنان در این محل با مژگان اسکندری نیز تصادفاً آشنا شدند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده خانم اسکندری، «مژگان اسکندری در جریان اعتراضات آبان‌ماه، در یکی از خیابان‌های تهران با سعید تمجیدی و محمد رجبی آشنا می‌شود و پیش از این آشنایی نداشته‌اند. در حین همین همراهی کوتاه‌ مدت، مأموران این افراد را به همراه هم بازداشت کرده‌اند.»

مژگان اسکندری، نهایتاً توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این پرونده متهم پنجمی به نام شیما ر. [نام خانوادگی نزد "هرانا" محفوظ است] نیز دارد که در جریان اعتراضات حضور نداشته و صرفاً بر پایه دوستی و به هدف ترجمه و کمک به تعدادی از متهمان این پرونده به آنان ملحق می‌شود.

 به گزارش هرانا، امیرحسین مرادی در تاریخ ۲۸ آبان ۹۸ از طریق فیلم دوربین‌های مداربسته شناسایی و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای مرادی پس از حدود یک ماه نگهداری در یکی از سلول‌های انفرادی در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین و با پایان مراحل بازجویی، به زندان تهران بزرگ منتقل شد. امیرحسین مرادی در زمان بازداشت و در جریان مراحل بازجویی، توسط مأموران وزارت اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

مژگان اسکندری، نیز به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ در تهران از طریق فیلم دوربین‌های مداربسته شناسایی و در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پس از مدتی نهایتاً با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تهران به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

محمد رجبی، سعید تمجیدی و شیما ر. نیز در تاریخ ۲۹ آبان ۹۸ پس از بازداشت امیرحسین مرادی، به کشور ترکیه گریختند؛ آنها پس از ورود به ترکیه ابتدا به شهر وان و از آنجا به شهر آنکارا رفتند و نهایتاً با کرایه یک تاکسی به سمت شهر آنتالیا حرکت کردند؛ پیش از رسیدن به شهر آنتالیا، راننده تاکسی آنها را در ورودی شهر به پلیس تحویل داد و به این ترتیب بازداشت شدند.

امیرحسین مرادی، در زمان بازجویی در بازداشتگاه پلیس امنیت گیشا و بازداشتگاه‌های امنیتی در زندان اوین، توسط مأموران جهت اقرار و اعتراف اجباری  مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و اعترافات اجباری تلویزیونی تحت فشار از او اخذ شد.

محمد رجبی، سعید تمجیدی و شیما ر.، ۳ متهم دیگر این پرونده نیز گفته‌اند توسط مأموران پلیس امنیت "گیشا"، تحت ضرب و شتم شدید در جهت اقرار و اعتراف اجباری علیه خود قرار گرفتند. به عنوان مثال گفته می‌شود مأموران برگه‌هایی را با سؤالاتی مشابه مقابل آنان قرار داده و گفته‌اند باید به این سؤالات پاسخ داده و مسئولیت موارد ذکرشده در برگۀ دیگری که جدا از برگه‌ بازجویی به آنها داده شد را بعهده بگیرند. با این حال، آنان تمامی موارد را رد کرده و گفتند ما تنها در تجمعات شرکت کردیم و اقدام به فیلمبرداری از اعتراضات کردیم و به هیچ وجه اقدام به آتش زدن بانک‌ها و اماکن نکردیم.

منبع مطلع نزدیک به این افراد که نخواسته نامش فاش شود، به "هرانا" گفته است: آقایان رجبی و تمجیدی به خانواده خود گفته‌اند «بسیاری از اتهامات مطروحه مانند اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ناروا بوده و تحت شکنجه از ما  اخذ شده است. مأموران طی بازجویی با لگد و باتوم ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند. ادعای ضابطان پرونده مبنی بر ارتباط با سازمان مجاهدین کاملاً واهی است و پیداست که طرح این اتهام به این دلیل است که بتوانند ما را اعدام کنند».

امیرحسین مرادی، متولد  سال ۱۳۷۳ در تهران است؛ وی دارای مدرک دیپلم کامپیوتر می‌باشد و تا پیش از بازداشت، در تهران فروشنده موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار بوده است.

محمد رجبی، متولد  سال ۱۳۷۳ و دارای تحصیلات دیپلم است؛ وی تا پیش از بازداشت، در تهران به شغل اجاره املاک مشغول به کار بوده است.

سعید تمجیدی، متولد  سال ۱۳۷۱است؛ وی دانشجوی رشته برق بوده و از نوعی بیماری عصبی نیز رنج می‌برد.

اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸

یادآور می‌شویم که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف  ایران به خیابان آمدند. این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس، در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ با ارایه آماری در خصوص اعتراضات آبان ۹۸، کشته شدن ۲۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین را در این اعتراضات تائید کرد. این در حالی است که منابع خارجی از کشته شدن صدها نفر و مخالفان رژیم اسلامی از کشته شدن هزاران نفر در جریان این اعتراضات خبر داده‌اند.

سید حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی‌های اعتراضات آبان‌ماه را حدود ۷هزار نفر اعلام کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز