واکنش‌ها به مکلف شدن الزرفی برای تشکیل کابینه عراق

Submitted on س., 03/17/2020 - 13:11

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: برهم صالح رئیس جمهوری عراق رسماً «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه موقت این کشور کرد.

همچنین امروز یک نشست در کاخ السلام، مقر اقامت برهم صالح با حضور الزرفی و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق برگزار شد.

الزرفی نماینده پارلمان عراق وابسته به ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی و استاندار اسبق استان نجف به شمار می‌رود.

پیشتر نیز گمانه زنی‌هایی در خصوص مامور شدن الزرفی برای تشکیل کابینه عراق منتشر شده بود.

الزرفی باید طی ۳۰ روز کابینه جدید این کشور را تشکیل دهد؛ کاری که محمد علاوی نخست وزیر قبلی در انجام دادن آن ناکام ماند.

عدنان الزرفی متولد سال ۱۹۶۶ در نجف اشرف است. وی فارغ التحصیل دانشکده فقه در دانشگاه کوفه در مقطع دکترا است.

الزرفی در سال ۱۹۸۸ به حبس ابد در زندان ابوغریب محکوم شد اما در سال ۱۹۹۱ از آن گریخت.

وی در سال ۲۰۰۴ جنبش الوفاء را در عراق راه اندازی کرد. الزرفی حدود ۳ سال در عربستان اقامت داشت و از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۳ در آمریکا به سر برد.

از پُست‌هایی که تاکنون در اختیار داشته می‌توان به استانداری نجف، عضویت در شورای استانداری نجف، ریاست فراکسیون الوفاء، معاونت امور اطلاعات در وزارت کشور و هم چنین دبیرکلی جنبش الوفاء اشاره کرد.

الزرفی درباره خود می‌گوید: من یک ملی گرای دموکرات هستم که به استقلال عراق از هر وابستگی خارجی ایمان دارم. عراق باید از اختلافات مذهبی و قومی بر اساس ارزشهای ملی دور بماند. عراق یک کشور عربی- اسلامی است که نقش مهمی در ثبات منطقه ایفا می‌کند.

اما چرا انتخاب الزرفی با مخالفت شدید ائتلاف فتح مواجه شد؟

ائتلاف فتح امروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای به اقدام برهم صالح رئیس جمهوری عراق در مکلف کردن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه خارج از روند قانون اساسی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: ما مخالف اقدام غیرقانونی که رئیس جمهوری در مکلف کردن نامزدی خارج از روند قانون اساسی که بر ضرورت مکلف کردن نامزد فراکسیون بزرگ پارلمانی تاکید دارد، هستیم.

ائتلاف فتح بیان کرد: هم قانون اساسی زیرپاگذاشته شده است و هم به توافق میان گروههای سیاسی عمل نشده است. رئیس جمهور عراق مسئول تبعات این اقدامات تحریک آمیز است و ما برای مقابله با این اقدام ضد قانون اساسی هر اقدامات لازم را به عمل خواهیم آورد.

کریم علیوی نماینده ائتلاف فتح نیز در خصوص مکلف شدن الزرفی برای نخست وزیری تصریح کرد کابینه عدنان الزرفی در داخل پارلمان راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: عدنان الزرفی با کابینه‌ای ضعیف از سوی حیدر العبادی و برخی گروههای سنی و کُردی می‌آید و این ناموفق و عمرش کوتاه خواهد بود و در پارلمان راه به جایی نخواهد برد زیرا بر پایه‌های قوی سیاسی استوار نیست.

علیوی گفت: سرنوشت کابینه الزرفی هم مشابه محمد توفیق علاوی خواهد بود.

این نماینده ائتلاف فتح عراق اعلام کرد: عمر دولت الزرفی یکماهه است یعنی تا زمان رای اعتماد در داخل پارلمان که هرگز رای اعتماد را به دست نخواهد آورد.

علیوی تاکید کرد: رئیس جمهور به مخالفت فتح توجهی نکرد و ما به شدت با مامور شدن الزرفی مخالفیم و موضوع به العبادی و بخشی دیگر مربوط می‌شود که در اقدامی نادرست امضا جمع کردند در حالی که ائتلاف بزرگ پارلمانی باید دولت را تشکیل بدهد.

وی بیان کرد: اینکه برخی نمایندگان شیعی، سنی و کُردی بیایند و امضا جمع کنند و نامی را به رئیس جمهور ارسال کنند این نادرست و مغایر با قانون اساسی است.

واکنش عصائب اهل الحق

عصائب اهل الحق به مامور شدن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه در عراق از سوی برهم صالح واکنش نشان داد.

حسن سالم نماینده وابسته به فراکسیون صادقون در پارلمان عراق ضمن ابراز ناخرسندی از این موضوع، افزود: رئیس جمهور قانون اساسی عراق را نقض کرده است. وی نامزد ائتلاف بزرگ را نادیده گرفته و فردی دو تابعیتی و جنجالی را مامور تشکیل کابینه کرده است. مامور شدن الزرفی با خواسته های تظاهرات کنندگان و مرجعیت دینی در تضاد است.

وی تاکید کرد: ائتلاف فتح، حکمت، قانون و برخی از گروههای سیاسی مخالف  نخست وزیری عدنان الزرفی هستند.

واکنش کتائب سیدالشهداء

فالح الخزعلی نماینده وابسته به فراکسیون کتائب سیدالشهداء در پارلمان عراق با مامور شدن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه به مخالفت برخاست.

وی اعلام کرد: خواسته های تظاهرات کنندگان و مرجعیت دینی و گروههای سیاسی با نخست وزیر مکلف سازگار نیست.

واکنش حشد الشعبی عراق

محمد البصری از فرماندهان حشد شعبی عراق به مکلف شدن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه واکنش نشان داد.

وی درباره امکان انحلال حشد شعبی از سوی الزرفی آنطور که شایعه شده است، گفت: گمان نمی‌کنم که وی در دوره انتقالی در راستای انحلال حشد شعبی حرکت کند زیرا ماموریت‌های بزرگی انتظار وی را می‌کشد که در راس آنها اصلاح قانون اساسی و مهیا کردن شرایط برای برگزاری انتخابات زودهنگام است. هنوز زود است که از انحلال حشد شعبی گفته شود و آن نهاد امنیتی است که تا زمان که پارلمان برقرار است، پابرجا خواهد ماند. فقط پارلمان می‌تواند حشد شعبی را منحل کند و بعید است که پارلمان این کار را انجام دهد.

البصری تاکید کرد: انتخاب الزرفی موضوعی سیاسی است و ما نهاد نظامی هستیم.

واکنش جریان حکمت عمار حکیم

جریان حکمت ملی عراق بر اساس پیام توئیتری رهبر این جریان که روز گذشته منتشر شده اعلام کرد هیچ نقشی در انتخاب نخست وزیر برای دوره انتقالی نداشته است.

متن پیام روز گذشته سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق به شرح زیر است:

از آنجا که با ماندن در معادله تعویق مسائل کشور مخالفیم و با حسابگری‌های سیاسی‌ای که منافع عالی عراق و شهروندانش را رعایت نمی‌کند و شرایط فعلی کشور را در نظر نمی‌گیرد موافقت نداریم، تصمیم گرفتیم که از این پس در مأموریت انتخاب نامزدها برای منصب نخست‌وزیری در مرحله انتقالی شرکت نکنیم.

لازم است تأکید کنیم که حضور جریان حکمت ملی با هدف تلاش برای ایجاد برون‌رفت از بن‌بست سیاسی و معطل ماندن منافع کشور بوده و بس. بار دیگر بر این موضع تأکید می‌کنیم که مأموریت نامزد آینده صرفاً بازیابی اقتدار حکومت و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای انتخابات پیش از موعد در سال جاری میلادی است.

واکنش کردها و حزب بارزانی

ریبین سلام عضو حزب دموکرات کردستان عراق به مکلف شدن عدنان الزرفی رئیس فراکسیون النصر برای تشکیل کابینه عراق واکنش نشان داد.

وی افزود: کردها مشکلی با اسامی ندارند و از مکلف شدن عدنان الزرفی استقبال می‌کنند و برای وی آرزوی موفقیت داریم.

سلام از الزرفی خواست که متوجه آنچه منجر به شکست محمد توفیق علاوی شد، باشد و حقوق همه طیف‌ها را مورد توجه قرار دهد و مطابق قانون اساسی عمل کند.

وی اعلام کرد: کردها در صورتی که وی به قانون اساسی عمل کند و از توازن و شراکت حمایت کند، حامی وی خواهند بود.

واکنش سازمان ملل

«جینین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به عراق در حساب کاربری خود در توئیتر به تعیین نامزد جدید نخست وزیری این کشور واکنش نشان داد.

واکنش فرستاده سازمان ملل به تحولات عراق ساعاتی پس از آن صورت گرفته که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، طی حکمی رسماً «عدنان الزرفی» را مأمور تشکیل کابینه کرد.

در این ارتباط، «جینین پلاسخارت» از تعیین نامزد نخست وزیر برای تشکیل کابینه استقبال کرده و در ادامه گفته است: عراق در مواجهه با بحران‌های بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیازمند یک کابینه دولتی مؤثر و کارآمد است.

نماینده سازمان ملل همچنین از کار سخت پیش رو، حمایت از همه نیروها و گروه‌های سیاسی برای موفقیت و وحدت خبر داده است.

منبع
mehrnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز