واکنش و بازتاب ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایرانی در کانادا با اشاره به نقش اسرائیل و افزایش احتمالی تنش

Submitted on ش., 11/28/2020 - 12:38
ایران استار: رسانه‌های کانادایی نسبت به ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند. این رسانه‌ها به احتمال افزایش تنش در منطقه خاورمیانه اشاره کردند و از این موضوع نوشتند که مقام های جمهوری اسلامی انگشت اشاره خود را به سمت اسرائیل گرفته‌اند.
تا این لحظه دولت کانادا درباره این ترور اظهار نظر نکرده است.

Sarafi Arz Taheri Exchange Toronto Canada
Han Dong Toronto Canada MP

 
واکنش و بازتاب ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران در کانادا با اشاره به نقش اسرائیل و افزایش تنش
روز گذشته محسن فخری زاده که یکی از مهمترین دانشمندان هسته‌ای ایران به شمار می‌رفت، در منطق دماوند در نزدیکی تهران ترور شد. منابع ایرانی می‌گویند در جریان این ترور در منطقه آبسرد دماوند پس از یک رگبار و توقف خودرو، یک نیسان آبی رنگ در مسیر حرکت خودروی فخری زاده منفجر می‌شود و در نهایت پس از تبادل آتش میان تیم حفاظت و مهاجمان، آقای فخری زاده که بر اثر اصابت گلوله و انفجار خودرو نیسان زخمی شده بود پس از انتقال به بیمارستان با هلیکوپتر، در بیمارستان جان خودش را از دست می‌دهد.

Ontario Get Flue Shot - واکسن آنفولانزا بزنیدNobel Auto

بیشتر رسانه‌های کانادایی به این حادثه واکنش نشان دادند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.
 
سی‌بی‌سی: مقامات می‌گویند دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای کشته شد
سی‌بی‌سی نیوز در وبسایت خودش نوشت: "مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  به ادعای دست داشتن اسرائیل در این ترور اشاره کرده است و از پاسخ سخنگوی رئیس سازمان ملل نوشت مبنی بر اینکه گوترش خواستار خویشتنداری شد".
سی بی سی نیوز نوشت روز جمعه، ترامپ پیامک یوسی ملمان روزنامه نگار اسرائیلی را در مورد قتل فخری زاده باز نشر کرد. در توییت ملمان آمده بود این قتل "یک ضربه بزرگ روانی و حرفه‌ای برای ایران" است. در این گزارش آمده است هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته با این حال، رسانه‌های ایرانی به این مساله اشاره کردند که بنیامین نتانیاهو قبلاً به فخری زاده اشاره کرده است.
در گزارش سی بی سی به توئیت حسین سلامی از فرماندهان سپاه اشاره است. سلامی در توئیتی نوشت: "ترور دانشمندان هسته ای خشن‌ترین برخورد برای جلوگیری از رسیدن ما به علوم روز است". در گزارش این رسانه مهم کانادایی آمده است فخری زاده برنامه موسوم به "آماد" یا "امید" در ایران را هدایت می کرد که اسرائیل و غرب ادعا کرده‌اند این یک عملیات نظامی با هدف امکان ساخت سلاح هسته ای در ایران بوده است. مدت هاست که تهران برنامه هسته ای خود را مسالمت آمیز اعلام کرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که برنامه "آمد" در اوایل دهه ۲۰۰۰ پایان یافت. بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم اکنون به عنوان بخشی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی ، سایت‌های هسته ای ایران را رصد می‌کنند.
سی بی سی نوشت: "این قتل چند روز قبل از دهمین سالگرد کشته شدن مجید شهریاری دانشمند هسته ای ایران رخ داده است که تهران آن را به گردن اسرائیل انداخت. این کشتارهای هدفمند در کنار ویروس به اصطلاح استاکس نت صورت گرفته که گمان می رود از سوی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها برای تخریب سانتریفیوژهای ایرانی بود.
 
تورنتو استار: دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای نظامی در یک حمله کشته شد
تورنتو استار دیگر رسانه مطرح کانادایی درباره ترور فخری زاده نوشت: "وزیر امور خارجه ایران ادعا کرد که در کشته شدن محسن فخری زاده اسرائیل نقش داشته است اما توضیح بیشتری نداد. اسرائیل که مدتها مظنون به کشته شدن چندین دانشمند هسته ای ایران بود از اظهار نظر فوری خودداری کرده است. نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو یک بار هنگام صحبت کردن درباره فخری زاده گفته بود "آن نام را به خاطر بسپارید".
تورنتو استار اشاره کرده است که این کشته شدن خطر ایجاد تنش در خاورمیانه را بیشتر می‌کند و درست زمانی صورت می گیرد که رئیس جمهور منتخب جو بایدن آماده آغاز ریاست جمهوری خودش در ژانویه خواهد بود و احتمالاً تلاش‌های او برای بازگشت آمریکا به برجام با هدف اطمینان از دسترسی نداشتن ایران مقدار کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت سلاح هسته ای را پیچیده خواهد کرد.
تورنتو استار هم به موضوع باز نشر توئیت یوسی ملمان روزنامه نگار اسرائیلی اشاره کرده و نوشته است که حسین دهقان، مشاور رهبر عالی ایران و کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۲۱ ایران نیز اسرائیل را مقصر دانسته و هشدار داده است.
 
گلوبال نیوز: دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای در یک حمله کشته شد
گلوبال نیوز در رابطه با ترور محسن فخری زاده با اشاره به واکنش‌های مقام‌های ایرانی نوشته است: "فخری زاده متولد ۱۹۵۸ توسط شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحده به دلیل کار در ارتباط با برنامه آماد تحریم شده بود. ایران همیشه او را استاد فیزیک دانشگاه توصیف می‌کرد. فخری زاده که یکی از اعضای سپاه پاسداران بود در جلساتی که آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران شرکت می‌کرد نیز دیده شده است که نشانه قدرت وی بود". گلوبال نیوز نوشته است که در سال‌های اخیر لیست‌های تحریم های ایالات متحده از فخری زاده به عنوان رئیس سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی ایران نام می‌برد. وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته این سازمان را اینگونه توصیف كرد كه روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه با استفاده دوگانه كه جنبه‌های آنها برای سلاح‌های هسته‌ای است، كار می‌كند.
این رسانه کانادایی نوشته است: در همین حال نماینده ایران در سازمان ملل کار اخیر فخری زاده را "توسعه اولین کیت آزمایش بومی کرونا " و نظارت بر تلاش‌های تهران در ساخت واکسن ویروس کرونا توصیف کرده است.
 
ونکوورسان: دانشمند مشکوک به طراحی سلاح هسته‌ای ایران کشته شد
ونکوور سان هم در مطلبی در واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای ایران نوشت: "یک دانشمند ایرانی که مدتها توسط غرب مظنون به طراحی برنامه بمب هسته ای محرمانه بود در یک کمین در روز جمعه در نزدیکی تهران کشته شد که می‌تواند در هفته‌های آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ عامل تحریک تقابل با ایران باشد".
ونکوور سان نوشته است که دفتر نخست وزیر اسرائیل و پنتاگون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند و وزارت امور خارجه و کاخ سفید نیز بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند. تیم رئیس جمهور منتخب جو بایدن نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
این رسانه کانادایی نوشته است: "سال‌هاست که سرویس‌های اطلاعاتی غرب و اسرائیل از فخری زاده به عنوان رهبر برنامه پنهان بمب اتمی و متوقف شده در سال ۲۰۰۳ یاد می کنند. اسرائیل و ایالات متحده تهران را متهم می‌کنند که می‌خواهد این برنامه را مخفیانه بازگرداند. ایران مدتهاست که تلاش برای سلاح سازی انرژی هسته‌ای را انکار می‌کند".
ونکوور سان نوشته است که در گزارش آژانس انرژی هسته‌ای آمده که فخری زاده بر فعالیت‌ها "در حمایت از بعد نظامی احتمالی برنامه هسته ای (ایران)" نظارت می‌کرده است. این رسانه به دیدار اوایل این هفته نتانیاهو، ولیعهد عربستان و مایک پمپئو اشاره کرده و نوشته است که روز جمعه قبل از انتشار خبر حمله به فخری زاده یک مقام اسرائیلی گفته بود که اسرائیل در حال مذاکره با کشورهای عربی خلیج فارس است که چگونه با ایران مقابله کند.

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز