واکنش ایران به تصویب دومین قطعنامه: سفر گروسی برای وقتی بود که از سیاست فشار استفاده نکنند

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 06:00

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، امروز جمعه، یک روز پس از تصویب دومین قطعنامه شورای حکام علیه تهران، در گفتگو با ایلنا، با اشاره به این‌که «موارد ادعایی و اتهامی چیز جدیدی نیست»، درباره سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، گفت:

رافائل گروسی اظهار امیدواری کرده بود که دیدار هفته آینده، به‌هدف پایان‌دادن به بن‌بست در گفت‌وگوها درمورد «کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده ایران» برپا شود.

محمد اسلامی، اعتقاد دارد که تهران «هیچ کاری» بدون اطلاع آژانس انجام نداده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: «امروز طرفین برجام می‌خواهند بازگردند؟ بسم‌الله بازگردند و طبق همان برجام عمل کنند. ایران هیچ‌کاری که آژانس از آن مطلع نباشد، انجام نداده و نمی‌دهد و فعالیت‌های ما همگی در چارچوب مقررات است.»

محمد اسلامی، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، گفته بود چنان‌چه پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر «آمریکا و سه کشور اروپایی» تصویب شود، معلوم نیست که سفر هیات آژانس به ایران «نتیجه‌ای» به‌دنبال داشته و مفید باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز، تصویب قطعنامه شورای حکام را «تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان» خوانده و تصریح کرد :  

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر «برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از شفاف ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است»، اظهار داشت:

این دومین قطعنامه شورای حکام در سال جاری، در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. تهران خواستار بسته شدن این پرونده است و گفته که در غیر این صورت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام باز نخواهد گشت.

 ۲۶ کشور به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان رای مثبت داده، دو کشور با آن مخالفت کرده‌اند، پنج کشور رای ممتنع داده و دو کشور نیز در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند. روسیه و چین با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز