واکنش آمریکا به ادعای ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶٠ درصدی: تایید نمی‌کنیم

Submitted on س., 11/22/2022 - 12:16

بر أساس گزارش منابع داخلی، سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده است که از جمله گام‌های نخست در دستور کار این سازمان غنی‌سازی ۶٠ درصدی بوده است.

خبرگزاری فارس هم مدعی شده است: اقدامات اخیر سازمان انرژی اتمی، مبنی بر غنی‌سازی ۶٠ درصدی در فردو و گازدهی به دو زنجیره آی‌آر-۴ و آی‌آر-٢ام در نظنز، روز یک‌شنبه گذشته، با حضور بازرسان آژانس صورت گرفته است اما معلوم نیست چرا تاکنون بر خلاف رویه‌های قبلی هیچ گزارشی از سوی آژانس صادر نشده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت أمور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه یک‌شنبه ٢۹ آبان، در تشریح اقدامات اخیر ایران، گفت: «ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت».

آنتونی بلینکن، وزیر أمور خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر غنی‌سازی ۶٠ درصدی در فردو و گازدهی به دو زنجیره آی‌آر-۴ و آی‌آر-٢ام در نظنز، با بیان اینکه نمی‌توانم این ادعا را تایید کنم، گفت: تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در ارتباط با احیاء توافق اتمی (برجام) را رد کردیم.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان، با تصویب قطعنامه‌ای از ایران درخواست کرد تا هر چه سریعتر با بازرسان آژانس برای تحقیقات در خصوص آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده این کشور همکاری کند.  

این دومین قطعنامه صادرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سال جاری، درباره فعالیت‌های غنی‌سازی ایران است. در هر دو قطعنامه اخیر، که پیش‌نویس آن از سوی تروئیکای اروپایی و ایالات متحده آمریکا تهیه شده است، ایران به همکاری موثر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراخوانده شده است.

ادعای تهران مبنی بر انجام غنی‌سازی ۶٠ درصدی، چند ماه پس از آن اعلام شد که خبرگزاری رویترز در ماه ژوئن گزارش داده بود ایران برای استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ در تاسیسات اتمی فردو آماده می‌شود، موضوعی که می‌تواند دسترسی این کشور به غنی‌سازی بالاتر را فراهم آورد. ایران برای ساخت بمب اتمی به غنی‌سازی ۹٠ درصدی نیاز دارد. 

هم‌اکنون، با تصمیم ایران، ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات اتمی این کشور خاموش است و ارتباط مستقیم میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز