تظاهرات شماری از افغانستانی‌های مقیم فرانسه در اعتراض به گفتوگوهای قطر

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 15:22

این تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهای «طالبان را به رسمیت نشناسید» و «از تروریزم حمایت نکنید» مخالفت خود را با به رسمیت‌شناختن حکومت گروه طالبان و همچنین عادی‌سازی روابط سیاسی با این گروه افراطی ابراز کردند.

همزمان با این، ۳۰ نهاد مدنی و رسانه‌ای نیز با فرستادن نامه‌ای مشترک به سازمان ملل متحد و همچنین به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست دوحه، نگرانی خود را از برگزاری این نشست در پشت درهای بسته بیان کردند.

اعتراضات اخیر در حالیست که نشست دو روزه دوحه امروز دوشنبه اول مه/۱۱ اردیبهشت، با حضور نمایندگان ویژه ۲۵ کشور جهان و بدون نماینده‌ طالبان آغاز شد.

هرچند آنتونیو گوترش و دیگر مقامات سازمان ملل پیشتر دلیل اصلی برگزاری نشست دوحه را بازنگری اقدامات محدود کننده حقوق زنان افغانستان برای کار و یافتن راه حل برای رویارویی با بحران انسانی در افغانستان اعلام کردند، اما احتمال گفتگو در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان طی روزهای اخیر موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را به دنبال داشته است.

موضوع «به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان»

به‌رغم اتخاذ محدویت‌های زن‌ستیزانه گروه افراطی طالبان٬ امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرد که این سازمان قرار است نشستی را با هدف گفتگو روی موضوع «به رسمیت شناختن طالبان» برگزار کند.

دو روز پس از سخنان معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و موج گسترده‌ای از واکنش‌ها که اظهارات وی به دنبال داشت٬ استفان دوجاریک اعلام کرد بررسی شرایط به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان در محور نشست دوحه قرار ندارد.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز با ارائه توضیحی در مورد نشستی که قرار است به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان در دوحه برگزار شود گفت که این نشست به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان تمرکز ندارد.

وی در ادامه افزود: «ما نمی‌خواهیم در این مورد [به رسمیت شناختن طالبان] سردرگمی وجود داشته باشد.» به گفته این مقام سازمان ملل متحد، در نشست این هفته در دوحه قرار است در خصوص «ایجاد اجماع یکپارچه تر در مورد چالش‌های موجود» در افغانستان بحث و گفتگو شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز