تعطیلی مدارس تهران و دانشگاه های چند استان در پی گسترش کرونا

Submitted on ی., 02/23/2020 - 01:30

با افزایش تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر و مرگ ۵ نفر،‌ وزارت ارشاد ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر ایران از فردا، یکشنبه ۴ اسفند ماه به مدت یک هفته تعطیل است.

اجرای تمام تئاترها و همچنین اکران فیلم‌های سینمایی متوقف می‌شود.

آموزش و پرورش هم از تعطیلی مدارس شهر تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داده است.

خبرگزاری های ایران به نقل از مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران علت این تصمیم را "آماده سازی مدارس" و رعایت تمهیدات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن آنها عنوان کرده اند.

همزمان، مدارس و مراکز آموزشی استان قم نیز که شنبه تعطیل بودند، برای دو روز دیگر هم تعطیل شده اند.

استان مرکزی که یک مورد مرگ در اثر کرونا در شهر اراک داشته است، کلیه مدارس را به مدت یک هفته تعطیل کرده است. چند استان دیگر نیز مدارس را تعطیل کردند.

همزمان، بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تمامی دانشگاه‌هاو موسسات آموزش عالی استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، مرکزی تا آخر هفته تعطیل است.

"ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش" نیز اعلام کرد که "از روز دوشنبه پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ تمام مسابقات ورزشی سراسر ایران و لیگ‌های دسته اول و دوم در تمام رده های سنی به مدت ۱۰ روز لغو می‌شود"

این در حالی است که در چارچوب مسابقات لیگ فوتبال فردا بازی استقلال با ذوب‌آهن اصفهان در تهران بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

به جز این بازی، سپاهان-پرسپولیس در اصفهان مسابقه می‌دهند و در مشهد قرار است شهرخودرو با نفت مسجدسلیمان بازی کند. اما هنوز مشخص نیست که این بازی ها بدون تماشاگر یا با تماشاگر برگزار خواهد شد.

به گزارش وزارت بهداشت ایران، تا ظهر روز شنبه ۱۹ نفر در قم، ۶ نفر در تهران، ۲ نفر در گیلان و یک نفر در اراک به ویروس کرونا مبتلا شدند.

رییس "هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران" اعلام کرد که این سازمان "تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی را خریداری می‌کند و آن را برای توزیع رایگان آن را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد.

مهدی یوسفی، مدیر این سازمان گفت که به زودی با هماهنگی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ابلاغ می‌شود.

صبح روز شنبه ۳ اسفند، ۲۲ فوریه، کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت که در فاصله دیروز ظهر تا پیش از ظهر امروز ۱۰ مورد قطعی جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

او همچنین از مرگ یکی دیگر از بیماران مبتلا به کرونا خبر داد، به این ترتیب شمار رسمی افرادی که در اثر کرونا در ایران درگذشتند به ۵ نفر رسید.

به گفته آقای جهانپور، ۸ نفر از این افراد از بیماران شهر قم و دو نفر از آنها از میان بیمارانی بودند که در تهران از آنها آزمایش کرونا گرفته شد.

ایران روز گذشته تایید کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور به ۱۸ نفر رسیده و ۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت امروز در توییتر خود نوشت: "بر اساس آخرین گزارش های آزمایشگاهی، ابتلای ۱۳ نفر دیگر از جمله ۷ نفر در قم، ۴ نفر در تهران، ۲ نفر در گیلان تایید شده است".

بر اساس آخرین آمار تعداد مبتلایان در چین ۷۶ هزار و ۲۸۸ مورد است که از میان آنها ۲۳۴۵ نفر در چین جان خود را از دست دادند.

آخرین خبرهای مربوط به ویروس کرونا: آمار رسمی کل مبتلایان تا این لحظه ۲۸ نفر. فوتی‌ها:۵ نفرجزئیات بیشتر در توضیحات سیاوش اردلان pic.twitter.com/vGVRwMZEdC

پایان پست توییتر شماره از @bbcpersian

این در حالی است که بیش از ۱۲۰۰ مورد از ابتلا به ویروس کرونا در ۲۶ کشور جهان شناسایی شده است، که هشت بیمار جان خود را از دست دادند.

دیروز یک مورد در لبنان و یک مورد در اسرائیل شناسایی شده است.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در لبنان هم فردی است که به ایران سفر کرده بود. فرد مبتلا یک زن ۴۵ ساله لبنانی است که پس از بازگشت از سفر به قم، در ایران، در بیمارستانی در لبنان بستری شده است.

دوشب پیش هم مسئول امور بهداشتی استان بریتیش کلمبیا در کانادا گفت که یک زن سی ساله که از ایران به کانادا آمده مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده و تحت مراقبت قرار گرفته است.

اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم شناسایی شد و به گفته وزارت بهداشت "اغلب" مبتلایان به کرونا، در شهر قم بوده اند یا به این شهر سفر کرده بودند.

غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل ایران در یک برنامه تلویزیونی درباره قرنطیه کردن قم گفت: "فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیدیم."

پس از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در قم، درخواست‌هایی برای اعمال محدودیت‌های ترددی در قم از جمله در اماکن مذهبی مطرح شد اما یک مقام وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری ایلنا گفته است "تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزرات بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار انجام دهند."

مینو محرز، عضو کمیته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ایران گفته است این وزارتخانه تنها می‌تواند چنین درخواستی ارائه دهد.

حوزه‌های علمیه و مدارس و مراکز آموزشی استان قم امروز تعطیل بوده است. به گفته معاون آموزشی حوزه های علمیه تمامی دروس حوزه علمیه قم در همه سطوح اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فردا یکشنبه ۴ اسفند تعطیل است.

خبرگزاری ارمنستان گزارش داد که در پی شناسایی مواردی از کرونا در ایران این کشور اقدامات پیشگیرانه بیشتری را در گذرگاه مرزی مقری، مرز ایران و ارمنستان برقرار کرده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این اقدام به درخواست وزارت بهداشت ارمنستان و به منظور کنترل و جلوگیری از ورود این بیماری به کشورشان است.

همچنین گزارش شده که در گرجستان، دو ایرانی که گفته می‌شود اهل شهر قم هستند با در حالیکه تب دارند در بیمارستانی در شهر تفلیس بستری هستند، قرار است از بابت ویروس کرونا آزمایش شوند.

خبرگزاری امارات متحده عربی به نقل از وزارت بهداشت این کشور گزارش کرده که یک مسافر ایرانی در امارات مبتلا به کرونا تشخیص داده شده است.

وضعیت این بیمار هفتاد ساله ناپایدار گزارش شده و او در بخش مراقبت‌های ویژه است. همسر او نیز مبتلا به ویروس کرونا است. ملیت همسر این شخص هنوز گزارش نشده است.

دیروز تصاویری از کنترل مسافرانی که از ایران به شهرهای مختلف عراق سفر کردند منتشر شده بود. همچنین ترکیه از افزایش کنترل در مرز زمینی وان با ایران خبر داده است.

پیشتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران شمار افراد مشکوک به داشتن ویروس کرونا را ۲۸۵ نفر خوانده و از مردم کشورش خواسته تا مسایل پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس را رعایت کنند.

به دنبال مطرح شدن انتقادهایی از نحوه برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با ویروس کرونا و آماده نبودن آنها، وزیر بهداشت ایرانگفت "توصیه می‌کنم مردم نهراسند، همه نیرو‌های ما در راه مقابله با این ویروس بسیج شده‌اند."

یک مقام وزارت بهداشت ایران دیروز گفته بود "بیش از ۷۳۵ مورد، با علائم شبه‌آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شده‌اند".

وزیر بهداشت ایران گفته است "همزمانی" ویروس آنفلوآنزا و کرونا در ایران باعث شده تا در شرایط فعلی همه بیماران با پروتکل ویروس کرونا بررسی شوند.

او گفته است رسیدگی به مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا "رایگان" خواهد بود.

آقای نمکی، شست‌و‌شوی دست‌ها، پرهیز از روبوسی، پرهیز از دست دادن و عدم تردد در اماکن شلوغ را الزامی خوانده و توصیه کرده برگزاری برخی نشست‌ها در کشور لغو شوند.

اما به نظر نمی‌رسد تصمیم‌گیری در این مسایل با وزارت بهداشت ایران باشد.

وزارت بهداشت ایران در زمان شیوع ویروس در چین خواهان توقف پروازها به این کشور شد اما این پروازها همچنان ادامه داشته است.

آقای نمکی گفته است بسیاری از مبتلایان به کرونا در قم "رو به بهبودی و ترخیص از بیمارستان هستند."

نحوه اطلاع‌رسانی مقام‌های ایران در باره ویروس کرونا هم با انتقادهای رو‌به‌رو بوده و وزیر بهداشت ایران در پاسخ گفته است "اگر مورد جدیدی مثبت اعلام شود، روزانه اطلاع رسانی خواهیم کرد."

مقام‌های دولت ایران به پنهان‌کاری درباره شیوع این ویروس در کشور متهم شده‌اند. محمود صادقی، نماینده تهران که صلاحیتش برای این دور انتخابات مجلس تائید نشد، این پنهان‌کاری را شبیه پنهان‌کاری درباره شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین دانسته است.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز