تصویب بودجه اتحادیه اروپا به دلیل وتوی لهستان، مجارستان و اسلوونی با بن بست روبه روست

Submitted on جمعه, 11/20/2020 - 14:24

به گزارش پییر بنَزه، گزارشگر رادیوی بین‌المللی فرانسه در بروکسل، دومین روز نشست رهبران اروپایی بدون نتیجه به پایان رسید. دو کشور لهستان و مجارستان که اکنون اسلوونی نیز به آن‌ها پیوسته است، با استفاده از حق وتوی خود امروز برای دومین روز پیاپی از تصویب بودجه پنج سال آینده این اتحادیه و همچنین بودجه «برنامه جهش اقتصادی» جلوگیری کردند. 

اتحادیه اروپا ۷۵۰ میلیارد یورو را به بودجه «برنامه جهش اقتصادی» این اتحادیه اختصاص داده است. این برنامه به منظور خروج ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از رکود اقتصادی ناشی از بحران ویروس کرونا و همچنین مبارزه با پیامدهای اقتصادی این ویروس راه اندازی شده است. 

با اینکه لهستان، مجارستان و اسلوونی، سه عضو اتحادیه اروپا از بودجه «برنامه جهش اقتصادی» این اتحادیه بهره‌مند می‌شوند اما، آن‌ها مخالف این طرح گسترده مالی هستند. این سه کشور دلیل مخالفت خود با تصویب این بودجه را «مشروط» بودن آن اعلام کرده‌اند. 

رهبران اروپایی گفته اند که پرداخت کمک مالی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مشروط به «حاکمیت قانون» در این کشورها خواهد بود. برخی از کشورهای اروپایی از جمله لهستان و مجارستان، طی سال‌های اخیر به دلیل نقض «حاکمیت قانون» مورد انتقاد و فشار اتحادیه اروپا قرارگرفته‌اند. 

آزادی رسانه‌ها، استقلال دستگاه قضایی و احترام به قوانین دموکراتیک از جمله مواردی هستند که منشور «حاکمیت قانون» اتحادیه اروپا بر آن تاکید می‌کند. 

با این حال، لهستان، مجارستان و اسلوونی ضمن ابراز مخالفت خود با شرط «حاکمیت قانون» اتحادیه اروپا گفته‌اند که برای حفظ «حاکمیت ملی کشورهای خود» حاضرند از کمک‌های مالی این اتحادیه بگذرند. بر اساس اظهارات سران این سه کشور، تحمیل شرط «حاکمیت قانون»، حاکمیت ملی این کشورها را محدود می‌سازد.

علاوه بر این، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز چهارشنبه هجدهم نوامبر، دلیل اصلی وتوی بودجه اتحادیه اروپا و بودجه «برنامه جهش اقتصادی» را، تحمیل قوانین مهاجرتی از سوی این اتحادیه عنوان کرد. کاخ الیزه در واکنش به این اظهارات نخست وزیر مجارستان روز پنجشنبه اعلام کرد که موضوع مهاجرت در منشور «حاکمیت قانون» اتحادیه اروپا گنجانده نشده است. 

در همین حال، برخی از کشورهای عضو اتحادیه  پیش از تصویب بودجه این اتحادیه و بودجه «برنامه جهش اقتصادی»، پروژه‌های خود را برای دریافت کمک مالی به به کمیسیون اروپا ترائه کرده‌اند. 

اورزولا  فُن دِر لایِن، رئیس کمیسیون اروپا نیز در نشست مجازی سران ۲۷، ضمن تاکید بر ضرورت تصویب بودجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که میلیون‌ها شهروند اروپایی منتظر پاسخ صریح به پیامدهای اقتصادی بحران بی‌سابقه ویروس کرونا هستند.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز