ترکیب هیئت دولت تازۀ فرانسه اعلام شد

Submitted on س., 07/07/2020 - 01:07

ترکیب هیئت دولتِ ژان کَستکِس، نخست وزیر جدید فرانسه، چنانکه در این کشور مرسوم است، از سوی دبیرکل کاخ ریاست جمهوری، الکسی کولِر، دوشنبه ٦ ژوئیه/ ١٦ تیرماه، اعلام شد. در دولت تازه وزیران زن اکثریت دارند زیرا هشت تن از ١٦ وزیر و نُه تن از ١٤ قائم مقام وزیر از میان آنان برگزیده شده‌اند.

در دولت تازه بسیاری از وزاری پیشین بویژه در وزارتخانه‌های حساس و پُر اهمیت مقام خود را حفظ کرده‌اند. «ژان ایو لودریان»، وزیر «امور اروپا و خارجه» در مقام خود تحکیم شده و پس از نخست وزیر نفر دوم هیئت دولت است. «ژان میشل بلانکر»، وزیر «آموزش و پرورش، جوانان و ورزش» نیز در مقام خود ابقا شده و نفر چهارم دولت بشمار می‌آید. از دیگر شخصیت‌های دولت پیشین که مقام خود را حفظ کرده «برونو لومِر» وزیر «اقتصاد، دارائی و جهش اقتصادی» است. سه قائم مقام وزیر در «دخل و خرج عمومی»، «صنایع» و «موسسات کوچک و متوسط» زیر نظر او فعالیت خواهند کرد.

آنچه تازگی دارد، ارتقا وزارت «گذار زیست محیطی» در ردۀ دوم وزارتخانه‌ها، پس از «امور اروپا و خارجه» و واگذاری آن به خانم «باربارا پومپیلی» از کنشگران سرشناس محیط زیست است که حدود بیست سال پیش به احزاب سبز پیوست و در دولت‌های پیشین سوسیالیست وزیر مشاور در «تنوع زیستی» بود. او در سال ٢٠١٧ از نخستین رهبران سیاسی بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری از جنبش امانوئل ماکرون حمایت کرد.

گزینش «اریک دوپون مورتی» به وزارت دادگستری، مهمترین انتصاب غیرمنتظرۀ دولت تازه است. وی یکی از سرشناس ترین وکلای مدافع فرانسه و منتقدان دادگستری و «بخشی از قضات» است که بدون تردید با استقبال جامعۀ وکلا و واکنش سرد جامعۀ قضات روبرو خواهد شد.

گزینش خانم «رُزلین بَشلو»، وزیر پیشین بهداری در دولت‌های ژاک شیراک و نیکلا سرکوزی نیز از انتصاباتی محسوب می‌شود که تصور آن نمی‌رفت. «رُزلین بَشلو» که دکتر داروساز است، پس از ترک مقام وزارت در شبکه‌های رادیوئی و تلویزیونی تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی بود و اینک در دولت تازه به وزارت فرهنگ برگزیده شده است. او که شیفتۀ موسیقی است، خود از سه سالگی پیانو می‌نوازد. وی در گذشته بارها در جهت خلاف مواضع سیاسی احزاب و نیروهائی که به آنها تعلق داشت موضع گرفت و استقلال رای و نظر خود را اعلام داشت.

در دولت تازه، «ژرار دَرمنن»، وزیر پیشین «خزانۀ عمومی» به وزارت کشور که از مناصب پُر اهمیت دولتی به شمار می‌آید منصوب شده است. او که از حزب راست «جمهوری خواهان» می آید در سال ٢٠١٧ از جنبش امانوئل مکرون حمایت کرد.

در دولت تازه، خانم «فلورانس پَرلی»، وزیر «نیروهای نظامی» و «اولیویه وِران»، وزیر بهداری، هر یک مقام‌ خود در دولت پیشین را حفظ کرده‌است.

«گابریل اَتل» که در دولت پیشین وزیر مشاور در آموزش و پرورش بود، اینک در مقام وزیر مشاور، سخنگوئی دولت را بر عهده خواهد داشت. او از اعضای حزب سوسیالیست فرانسه بود که به جنبش رئیس جمهوری کنونی پیوست و از سوی حزب او به نمایندگی مجلس ملی این کشور برگزیده شد.

امانوئل مکرون، یکشنبه با انتشار چند توئیت تاکید کرد که در مدت باقیمانده از دورۀ ریاست جمهوری او «دولت با ماموریت [روشن] و با [هدف ایجاد] یکپارچگی» در کشور باید «چرخ‌های اقتصاد را دوباره به حرکت اندازد، بازسازی نظام تامین اجتماعی و حفاظت محیط زیست و برپائی یک نظم برابرگرا و عادلانه را دنبال کند» و به «دفاع از حاکمیت اروپا» بپردازد.

امانوئل مکرون در روز جشن ملی فرانسه، ١٤ ژوئیه، اهداف و رویکردهای اساسی دو سال و نیم پیش رو را اعلام خواهد کرد و نخست وزیر، چند روز پس از آن، در راستای اهداف اعلام شده، به تشریح برنامه و راهکار دولت در برابر پارلمان خواهد پرداخت.

ژان کَستکِس اعلام کرد که اولویت دولت او نتیجه گیری سریع از همایش سلامتی و در میان مدت از سر گیری و به نتیجه رساندن گفتگوها در بارۀ نظام بازنشستگی در این کشور است. همایش سلامتی در بارۀ آیندۀ کادر درمانی و بازسازی بیمارستان‌ها و موسسات بهداشتی از مدتی پیش برپا گردیده، اما به سبب عدم توافق میان دولت و سندیکاها در بارۀ تمهیدات و امتیازات درخواست شده از سوی آنان، از پایان هفتۀ گذشته به حال تعلیق درآمده است. بازبینی نظام بازنشستگی نیز سال گذشته به سلسله تظاهرات و اعتصابات گسترده در کشور منجر شد و در حالیکه به نظر می‌رسید، اختلاف اساسی  در بارۀ سن بازنشستگی در حال برطرف شدن است، بحران کرونا، گفتگوها را متوقف ساخت.

نخست وزیر یکشنبه شب پس از صرف شام با رئیس جمهوری، از کلانتری «لا کورنوو» واقع در شهرستان «سِن سَن دُنی» در شمال پاریس دیدن کرد و حمایت «قاطع» دولت را از ماموران انتظامی اعلام داشت و بر اهمیتی که دولت برای «امنیت عمومی» قائل است تاکید نمود.

او امروز در ادامۀ تشریفات مرسومِ ابتدای کار، نخست با رئیس مجلس سنا و سپس روسای مجلس ملی و شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فرانسه دیدار کرد.   

نخستین جلسۀ هیئت دولت جدید فردا به ریاست امانوئل مکرون در کاخ الیزه برگزار خواهد شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز