تنش حقابه: طالبان با نادیده گرفتن هشدار تهران، کار ساخت کانال بند بخش‌آباد فراه را آغاز کردند

Submitted on ش., 05/20/2023 - 10:23

در مراسم گشایش کار ساخت کانال بند بخش‌آباد، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان و عبدالطیف منصور، وزیر انرژی و آب حکومت طالبان حضور داشتند.

در این مراسم، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با مهم و حیاتی خواندن این پروژه گفت که این پروژه «فقط در الفاظ نیست، بلکه با اخلاص تمام و در عمل» آن را تکمیل خواهند کرد.

این مقام طالبان در پیوند به این بند گفت که باید کار ساخت کانال این بند، سال گذشته تکمیل می‌شد تا امسال، آب در این سد ذخیره می‌شد و هدر نمی‌رفت.

معاونیت اقتصادی نخست‌وزیری طالبان می‌گوید که بند بخش‌آباد ظرفیت آبیاری ۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی را دارد که در «آینده نزدیک» تکمیل خواهد شد.

کار مطالعاتی بند بخش‌آباد در زمان دولت پیشین افغانستان آغاز شده بود. این کانال قرار است سلسله آب‌های فراه‌رود را برای استفاده کشاورزان ولایت فراه، ذخیره کند.

گفته شده که فراه‌رود پس از یکجا شدن با چندین دریاچه در چندین شهر فراه، دریاچه خروشانی را شکل می‌دهد که این دریاچه در نهایت به رود هامون صابری در مرز سیستان و بلوچستان ایران می‌ریزد.

طالبان درحالی کار ساخت این بند را آغاز کرده‌اند که در روزهای پسین، ایران برای گرفتن حقابه رود هیرمند، از زبان تهدید کار گرفته است. 

در تازه‌ترین مورد، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل به طالبان یک ماه فرصت داده تا مساله حقابه ایران را حل کنند.

کارشناسان محیط زیست ایران اما کارگیری از زبان تهدید در این مرحله را کارساز نمی‌دانند و باورمندند که تهران برای به دست آوردن حقابه خود باید از اهرم فشار کارگیرد.

محمد درویش، فعال محیط زیست ایرانی در گفتگو با یکی از رسانه‌های ایرانی در این مورد گفته که ایران، «بزرگترین شریک تجاری طالبان» و نیز تنها کشوری است که حاضر شده تا ایجاد نمایندگی دفتر سیاسی طالبان در تهران را تضمین کند.

درویش با اشاره به این موضوع تاکید کرده که باید دولت ایران از این راه بر طالبان فشار وارد کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز