تغییر موضع کاخ سفید در قتل خاشقجی؛ بایدن خواستار مصونیت بن سلمان شد

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 11:01

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۸ نوامبر/۲۷ آبان ماه، در گزارشی اعلام کرد دولت آمریکا با انتشار حکمی خواستار «مصونیت قضایی» محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شده و گفته است که وی در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، محاکمه نخواهد شد.

آسوشیتدپرس این تصمیم دولت آمریکا را «محافظت» از ولیعهد عربستان سعودی خوانده و نوشته است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیش از راه یافتن به کاخ سفید، «قتل وحشیانه» جمال خاشقجی را در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها محکوم کرده و خواستار پیگیری این پرونده شده بود.

جمال خاشقجی، منتقد برجسته محمد بن سلمان در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید و در پی این قتل، نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که ولیعهد عربستان سعودی، شخصا دستور قتل این روزنامه‌نگار را صارد کرده است.

حال وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که دولت جو بایدن حکمی را به دادگاهی در ایالات متحده ارائه کرده و گفته است که محمد بن سلمان به دلیل ارتقا از ولیعهدی عربستان سعودی به نخست وزیری این کشور، باید از مصونیت قضایی برخودار شود.  

آسوشیتدپرس تاکید دارد که به رغم درخواست اخیر دولت جو بایدن، قاضی دادگاه در نهایت تصمیم خواهد گرفت که در پرونده قتل جمال خاشقجی به محمد بن سلمان مصونیت قضایی اعطا کند و یا این درخواست را که باعث خشم فعالان حقوق بشر شده است، رد کند.

شمار زیادی از فعالان حقوق بشر و همچنین بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی که از درخواست دولت جو بایدن خشم‌گین هستند، می‌گویند که دولت عربستان حبس و دیگر اقدامات تلافی‌جویانه علیه منتقدان مسالمت‌آمیز سعودی در داخل و در خارج از این کشور را تشدید کرده است. 

سارا لئا وایتسون، سخنگوی نهاد حقوق بشری «سپیده دم» (DAWN)، با انتشار پیامی در توییتر در این مورد نوشت: «این فراتر از طنز است که رئیس‌جمهوری به تنهایی اطمینان داده است که محمد بن‌سلمان می تواند از پاسخ‌گویی فرار کند. جو بایدن به مردم آمریکا قول داده بود که هر کاری را انجام می‌دهد تا او را پاسخگو کند».

"It's beyond ironic that President Biden has single-handedly assured MBS can escape accountability when it was President Biden who promised the American people he would do everything to hold him accountable. Not even the Trump administration did this."https://t.co/Vq48NvRsTh

سخنگوی نهاد حقوق بشری «سپیده دم» در یک پیام توییتری دیگر نیز نوشت که تصمیم اخیر دولت جو بایدن را چیزی به جز تسلیم شدن آمریکا در برابر تاکتیک‌های محمد بن سلمان، از جمله کاهش تولید نفت عربستان، نمی‌تواند توصیف کرد.

“It’s impossible to read the Biden administration’s move today as anything more than a capitulation to Saudi pressure tactics, including slashing oil output to twist our arms to recognize MBS’s fake immunity ploy,”https://t.co/cIMbQfNuHy

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی نیز در واکنش به تصمیم اخیر دولت آمریکا در توییتر نوشت که با حکم جدید وزارت خارجه ایالات متحده، «جمال امروز دوباره درگذشت».

Jamal died again today #injustice #JamalKhashoggi

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز