تأیید اصلاحات قانون اساسی روسیه؛ پوتین می‌تواند تا ٨٤ سالگی در قدرت بماند

Submitted on پ., 07/02/2020 - 13:34

همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی در روسیه، روز چهارشنبه ۱۱ تیر/ اول ژوئیه به پایان رسید و نتایج نهایی شمارش ۱۰۰درصد آرای این همه‌پرسی، امروز پنج‌شنبه ۲ ژوئیه از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام شد. این نتایج نشان می دهد ۷۷,۹۲ درصد رأی‌دهندگان، از اصلاحات در قانون اساسی حمایت کرده‌اند و با رأی خود زمینه در قدرت‌ ماندن ولادیمیر پوتین در این کشور را تا سال ۲۰۳۶ آماده کرده‌اند. بدین ترتیب قانون اساسی جدید روسیه به آقای پوتین اجازه می دهد دستکم تا سن ۸۴ سالگی در قدرت بماند.

بر اساس نتایح رسمی اعلام‌شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، فقط ۲۱,۲۷درصد رأی‌دهندگان با اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی مخالفت کرده‌اند. نرخ مشارکت در این همه پرسی ۶۵ درصد اعلام شده است.

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه ۱۰ تیر/ ۳۰ ژوئن از روس‌ها خواست تا با مشارکت خود «ثبات، امنیت و رفاه» برای روسیه را تضمین کنند. او همچنین مدعی شد که کشور را از هرج و مرج دوران پس از اتحاد جماهیرشوروی خارج کرده است.

این همه‌پرسی در ابتدا برای تاریخ ۲۲ آوریل برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. پوتین ماه گذشته اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا از اوج خود گذشته است و این همه‌پرسی باید برگزار شود.

 ناظران می‌گویند، هیچ شک و تردیدی در مورد تصویب این اصلاحات وجود نداشت. این اصلاحات پیش‌تر، در آغاز سال میلادی جاری توسط پارلمان روسیه تصویب شده بود و متن جدید قانون اساسی در کتاب فروشی‌ها در حال فروش است.

هرچند پارلمان روسیه قبلاً این اصلاحات را تأیید کرده بود و از منظر قانونی نیازی به همه پرسی برای تأیید آن ضرورت نداشت، اما آقای پوتین برای محکم‌کاری آن را به رای‌گیری عمومی نیز گذاشت تا بدین وسیله حمایت مردم را نیز بدست بیاورد. پوتین در توجیه خواست خود گفته بود که برای تأمین ثبات و استحکام آنچه او ارزش‌های روسی عنوان می‌کند، به حمایت گسترده مردم نیاز است.

 الکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون و از منتقدان سرسخت آقای پوتین، نتایج این همه پرسی را جعلی و «یک دروغ بزرگ» خواند و از هوادارانش خواست تا برای انتخابات منطقه‌ای در ماه سپتامبر آینده بسیج شوند.

به گفته منتقدان كرملین، مقامات برای اطمینان یافتن از موفقیت چشمگیر خود و مشاركت گسترده مردم در این همه‌پرسی، ترفندهای بسیاری را بکار برده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به قرعه كشی و دادن هدایا به شركت كنندگان و دادن کوپن مجانی خرید برای رأی دهندگان آنلاین، اشاره کرد.

بک نهاد مستقل نظارتی به نام گولوس (Golos) اعلام کرده که صدها شکایت از تخطی انتخاباتی دریافت کرده است؛ این شکایات در خصوص رأی دادن بیش از یک بار و ادعای مجبور ساختن مردم از سوی کارمندان کمیسیون به رأی‌دهی است.  با این وجود کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرده که این همه پرسی در نهایت سلامت انجام شده و در جریان رأی‌گیری‌ها «هیچ تخلف جدی» وجود نداشته است.

احتمال باقی ماندن پوتین در قدرت، تا سن ٨٤ سالگی

یکی از بحث‌برانگیزترین بندهای این اصلاحات، به ولادیمیر پوتین این گزینه را می‌دهد که پس از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۴، دوبار دیگر نیز برای مقام ریاست جمهوری روسیه خود را نامزد کند. به این ترتیب امکان باقی ماندن او درکاخ کرملین تا سال ۲۰۳۶ میسر می‌شود و آقای پوتین می‌تواند تولد ۸۴ سالگی خود را در  کاخ کرملین جشن بگیرد.

 اصلاحات دیگر قانون اساسی روسیه همچنین دربرگیرنده اصولی است که در اندیشه شخص آقای پوتین جایگاه ویژه‌ای دارند: «"ایمان به خدا" به عنوان یک ارزش اساسی»، «ارجحیت قوانین روسیه بر نورم‌های بین‌المللی»، «ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان» و «تضمین حداقل معاش تقاعدی خصوصاً برای بازنشستگان»، از جمله دیگر اصلاحات مهمی است که در قانون اساسی روسیه ایجاد شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز