طالبان و نیروهای پاکستانی از نو با یکدیگر درگیر شدند

Submitted on ی., 11/20/2022 - 07:05

نظامیان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان، بعد از ظهر روز شنبه، 28عقرب/آبان، در منطقه دندپتان ولایت پکتیا بار دیگر با هم درگیر شدند.  طالبان میگویند این درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای پاکستانی بر تاجران و مسافران افغان شلیک کردند و نیروهای آنها پاسخ نظامیان پاکستانی را با شلیک گلوله دادند.

این درگیری حدود یک ساعت ادامه داشت، اما طالبان گفته اند که در این درگیری به کسی آسیب نرسیده است.

در مدت یک هفته این سومین بار است که نیروهای طالبان و نظامیان پاکستانی با هم درگیر می شوند، سه روز قبل از این واقعه، دو طرف در این منطقه با هم درگیر شده بودند.

قبل از آن نیروهای طالبان و نظامیان پاکستان در منطقه سپین بولدک، در جنوب افغانستان درگیر شده بودند که در نتیجه آن هشت نظامی پاکستانی و سه طالب مسلح کشته شدند و دروازه چمن میان دو کشور به روی رفت و آمد از سوی پاکستان مسدود شد.

دولت پاکستان خواستار تحویل دهی عامل حمله بر نظامیانش از سوی طالبان شد، به تازگی روزنامه هشت صبح افغانستان گزارشی نشر کرده است که مطابق آن مقام های طالبان فرد حمله کننده بر نظامیان پاکستان را به اسلام آباد تسلیم داده اند.

در گزارش این روزنامه آمده است که طالبان پس از یک هفته مذاکره با پاکستان، "بلال"، فرد حمله کننده بر نظامیان پاکستان، را شبنه شب، 28 عقرب/ آبان، در ولایت قندهار افغانستان با حضور مقام های این گروه به نماینده وزارت خارجه پاکستان تحویل دادند.

قرار است به زودی دروازه مرزی چمن میان افغانستان و پاکستان بازگشایی شود.

افزون بر این، افزایش حوادث ترافیکی و فقر گسترده در میان شهروندان افغانستان از مشکلات دیگری است که این روز ها دامن گیر مردم این کشور شده است.  

افزایش حوادث ترافیکی؛ منهدم شدن یک بس در شمال افغانستان ٩ کشته و ٤٠ زخمی برجای گذاشت

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان میزان حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آنها افزایش بی پیشینه داشته است و مردم افغانستان خرابی جاده ها، عدم رعایت قوانین ترافیکی از سوی رانندگان و زورگویی نیروهای طالبان را عامل افزایش این حوادث میدانند.

حداقل در یک ماه اخیر همه روزه رسانه های افغانستان یک الی سه مورد حوادث ترافیکی را گزارش میکنند که هر حادثه تلفات جانی نیز در پی دارد.

به تازگی یک اتوبوس حامل مسافران در ولسوالی/شهرستان خنجان، ولایت/ استان بغلان از جاده منحرف شده و به رودخانه سقوط کرد که در نتیجه ٩ تن کشته شدند و ٤٠ تن دیگر زخم برداشتند.

این اتوبوس شبنه شب، 28 عقرب/ آبان، هنگامی که از کابل به سمت ولایت جوزجان در حرکت بود از جاده منحرف شد و به رودخانه سقوط کرد.

شیر احمد برهانی، سخنگوی پولیس طالبان در ولایت بغلان گفته است که این اتوبوس به دلیل بی احتیاطی راننده و مشکل فنی سقوط کرده است.

همزمان، بر اثر تصادف دو خودرو مسافربری در ولایت بغلان در شمال افغانستان سه تن جان باختند و هفت تن دیگر زخم برداشتند.

حوادث ترافیکی در حالی از مردم افغاستان قربانی میگیرد که فقر گسترده نیز دامن گیر مردم این کشور شده و بسیاری از شهروندان افغانستان توانایی گرم ساختن خانه های شان را در زمستان پیش رو ندارند.

فقر و بیماری به صورت بی رحمانه مردم افغانستان را آزار میدهند

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده است که در طی سال ها جنگ مردم افغانستان خسته شده و زندگی آنها به صورت بی رحمانه تحت تاثیر فقر، بیماری و کمبود مواد غذایی قرار گرفته است.

مارتین شوئپ، رئیس بخش عملیاتی کمیته بین المللی صلیب سرخ، روز شنبه، 28 عقرب/آبان ماه، در صفحه توییتر خویش نوشته که به افغانستان سفر کرده است.

وی علاوه کرده که در این سفر دریافته است که فقر و بیماری در آستانه سردی هوا به صورت بی رحمانه مردم افغانستان را آزار میدهد.

پیش از این نیز این کمیته اعلام کرده بود که با قدرت گیری طالبان در این کشور، بیش از 700هزار نفر وظایف خویش را از دست داده اند.

همچنان کمیته بین المللی صلیب سرخ افزوده است که 90درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و روزانه کمتر از ١٫٩دلار درآمد دارند.

اما مردم افغانستان طالبان را عامل اصلی بحران امنیتی، اقتصادی و اجتماعی میدانند و تاکید دارند که این گروه با عدم مدیریت درست و وحشت گری هر روز بر فقر اقتصادی و بحران های امنیتی و اجتماعی می افزایند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز