سران گروه ۲۰ قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین را بررسی می‌کنند

Submitted on س., 11/15/2022 - 11:54

به گزارش مونیا داودی، گزارشگر رادیوی بین‌المللی فرانسه در بالی، به رغم اختلاف دیدگاه‌ها میان رهبران کشورهای گروه ۲۰، به نظر می‌رسد قطعنامه محکومیت حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در بیانیه مشترک امروز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر/۲۴ آبان‌ماه، گنجانده شود.

خبر اخیر در حالی منتشر می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش از رهبران کشورهای گروه ۲۰ خواست تا بر اختلاف نظرهای خود غلبه کنند و با فشار بر روسیه، بر جنگ «ویرانگر» این کشور در اوکراین پایان دهند.

هرچند هنوز بیانیه مشترک رهبران کشورهای گروه ۲۰ منتشر نشده است، اما منابع رسمی که به پیش‌نویس بیانیه پایانی دسترسی دارند، گفته‌اند که اغلب کشوهای عضو این گروه، تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین را به شدت محکوم کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از رهبران کشورهای گروه ۲۰، بویژه ایالات متحده آمریکا، در پیش‌نویس بیانیه پایانی این اجلاس حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را محکوم کرده و گفته‌اند که جنگ در این کشور موجب  تشدید شکنندگی در اقتصاد جهانی شده است.

به رغم این محکومیت، پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۲۰ به محل تقابل کشورهای غربی و روسیه تبدیل شده است. افزون بر این، دو کشور چین و هند همچنان از محکوم کردن حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین امتناع می ورزند. 

نشست رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی، نخستین نشست آن‌ها از زمان حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین است. نشست اخیر با وجود درخواست‌های اندونزی برای تمرکز بر اقتصاد جهانی، تورم، امنیت غذایی و انرژی، تحت‌الشعاع جنگ اوکراین قرار گرفته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در غیاب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور ریاست هیات روسی در بالی را بر عهده دارد، تلاش سران کشورهای غربی برای گنجاندن موضوع محکومیت روسیه در بیانیه مشترک امروز را اقدامی سیاسی خواند و آن را محکوم کرد.

Indonesian President, Joko Widodo, received the heads of government/representatives, as well as the heads of international organization for the G20 Summit Bali on 15-16 November 2022.#G20Indonesia #RecoverTogetherRecoverStronger #G20BaliSummit pic.twitter.com/egNnqJMISn

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز