شمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران: ۴۴۰ نفر؛ در بوکان سپاه از بلندگوهای مسجد «حکومت نظامی» اعلام کرد

Submitted on پ., 11/24/2022 - 04:42

هه‌نگاو، پایگاه حقوق بشری کردستان با انتشار گزارشی از «کشتار سیستماتیک» و «سرقت اموال مردم» به دست نیروهای حکومتی در بوکان خبر داد و نوشت که سپاه پاسداران از طریق بلندگوهای مساجد عملا «حکومت نظامی» اعلام کرده است.

به نوشته این سازمان، سپاه در محله‌های مجبورآباد و میرآباد اعلام کرده از ساعت ۹ شب تا ۹ صبح حکومت نظامی است و هیچ کسی حق بیرون آمدن از منزل خود را ندارد.

بوکان؛ کشتار سیستماتیک و سرقت اموال مردم توسط نیروهای حکومتیسپاه امشب از طریق بلندگوی مساجد محله‌های مجبورآباد و میرآباد اعلام کرده از ساعت ۹ شب تا ۹ صبح حکومت نظامی است و هیچ کسی حق بیرون آمدن از منزل خود را ندارد.#IranRevolution2022#ژینا_امینیhttps://t.co/KSxmP3YpYc

از سوی دیگر در پی انتشار گسترده فراخوان اعتصاب، شمار زیادی از بازاریان شهرهای کردنشین غرب کشور در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از بامداد امروز پنجشنبه سوم آذر دست به اعتصاب زده و مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود را باز نکردند.

تصاویری از اعتصاب کسبه در خیابان‌های ارومیه، بانه، جوانرود، نقده، روانسر، بوکان، سنندج، پیرانشهر و مهاباد در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.

منابع محلی کرد همچنین از ربودن گسترده شهروندان در مهاباد به دست نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خیر می‌دهند. هه‌نگاو می‌نویسد که تاکنون هویت ۱۸ تن از بازداشت‌شدگان قهری در این شهر را احراز کرده است.

در شبانه روز گذشته در کرمانشاه، جوانرود، زاهدان و دهدشت لرستان نیز تظاهرات مردمی درگرفت و نیروهای امنیتی و پلیس برای متفرق کردن معترضان به تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شدند.

هرانا، پایگاه اطلاع‌رسانی حقوق بشر ایران در تازه‌ترین به‌روزرسانی آمار خود، شمار کشته‌شدگان اعتراضات در سراسر ایران از روز ۲۶ شهریور تا چهارشنبه ۲ آذر را ۴۴۰ نفر اعلام کرد و نوشت که از این تعداد دست کم ۶۱ نفر کودک زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

با توجه به سرعت تحولات در ایران و لزوم اطلاع رسانی شفاف، آخرین آمار از اعتراضات اخیر تا امروز (۲۶ شهریور تا ۲ آذر ۱۴۰۱) بر مبنای اطلاعات دریافتی هرانا به شرح ضمیمه ارائه می شود.#MahsaAmini #مهسا_امینی pic.twitter.com/oyuoERyZVE

این رسانه با اعلام این که در همین مدت ۵۶ از نیروهای امنیتی نیز کشته شده‌اند، شمار افراد بازداشت شده در جریان خیزش اخیر را در مجموع ۱۸ هزار و ۵۹ نفر برآورد کرده است.

هه‌نگاو نیز نوشته است که در جریان مقاومت اخیر مردمی در کردستان تاکنون ۱۱۲ شهروند از جمله ۱۴ کودک و ۷ زن به دست نیروهای حکومتی کشته و بیش از ۵ هزار شهروند نیز بازداشت شده‌اند که این سازمان هویت هزار و ۱۲۵ نفر از انان را احراز کرده و دریافته که ۱۴۲ نفر از آنها زن و ۹۵ کودک زیر ۱۸ سال هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز