شاخص پاسوز پالایشی ها و خودرو شد

Submitted on ی., 12/20/2020 - 12:43

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس پس از رشد 31 هزار واحدی روز شنبه، امروز در آخرین روز پائیز 5 هزار و 800 واحد پایین آمد و به سطح یک میلیون و 439 هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم وزن و شاخص فرابورس رشد کردند. شاخص هم وزن با رشد 2 هزار و 578 واحدی به رقم 447 هزار واحد افزایش یافت و شاخص فرابورس نیز 251 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 688 واحد رسید.

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 309 نماد معادل 44 درصد بازار صف خرید و 91 نماد معادل 10 درصد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) تعلق داشت و شرکت درخشان ایران (پدرخش)، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی (وسخراج) و کاشی پارس (کپارس) بیشترین صف فروش را داشتند.

در 15 دقیقه ابتدایی شاخص کل 8 هزار واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 452 هزار واحد رسید. پس از آن روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات، 5 هزار و 870 واحد پایین‌تر از رقم دیروز ایستاد و به رقم یک میلیون و 439 هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 578 واحد رشد کرد و در رقم 447 هزار و 827 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 251 واحدی به رقم 19 هزار و 688 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 239 نماد رشد قیمت داشتند که 161 نماد بورسی و 78 نماد فرابورسی بودند. همچنین 222 نماد کاهش قیمت داشتند که 165 نماد بورسی و 57 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 49 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 46 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فخوز (فولاد خوزستان) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بزرگان سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما در سمت قرمزرنگ بازار، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران خودرو) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر را بر افت شاخص بورس داشتند.

امروز، بزرگان خودرویی و پالایشی با افت قیمت مواجه بودند و موجب ریزش شاخص کل شدند. 4 نماد پالایشی صندوق پالایش یکم، شپنا، شبندر، شتران و شبریز همگی کاهش قیمت داشتند و نمادهای خودرویی خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو)، خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و خپارس (پارس خودرو) نیز افت قیمت داشتند.

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با رشد 2.3 درصدی به رقم 17 هزار و 496 میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد نیز 1.6 درصد افزایش یافت و به رقم 15 هزار و 310 میلیارد تومان رسید.

بورس در روز ‌یکشنبه شاهد ورود 11 میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود. بیشترین ورود پول حقیقی را سهام شرکت بهنوش ایران (غبهنوش) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 101 میلیارد بود. پس از بهنوش، بیمه ملت (ملت)، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمند (کمند) و فولاد خوزستان (فخوز) بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

امروز در سمت تقاضا، 85 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 85 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز شنبه 15 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 312 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم 635 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل 191 درصد بیشتر شده است.

در پایان معاملات یکشنبه، شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید 449 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد کاما (شرکت باما) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 78 میلیارد تومانی داشت. پس از کاما، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و پدرخش (شرکت درخشان ایران) بیشترین صف فروش را داشتند. 

در معاملات روز یک‌شنبه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شستا 382 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، بانک تجارت و فولاد مبارکه در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد 992 میلیون و 705 هزار و 258 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. بانک پارسیان و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

منبع
eghtesadnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز