سفیر فرانسه در ایران توانست با شهروند فرانسوی زندانی در اوین دیدار کند

Submitted on Mon, 11/28/2022 - 04:44

نیکلا روش، سفیر فرانسه در تهران توانست برای نخستین بار با هموطن زندانی خود در ایران، سسیل کولر (کوهلر) دیدار کند.

رسانه‌های فرانسه از قول مسئولان کمیته «آزادی برای سسیل» با اعلام این که این دیدار ۱۰ دقیقه‌ای روز چهارشنبه ۲۳ نوامبر (۲ آذر) انجام شده گفته‌اند در شش ماه گذشته این نخستین باری بوده که این معلم اهل آلزاس فرانسه با فردی خارج از زندان گفتگو کرده است.

سسیل کولر ۷ مه ۲۰۲۲ (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱)، یعنی بیشتر از ۷ ماه پیش در ایران بازداشت شد و هم اکنون در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

گفته می‌شود که گفتگوی دیپلمات فرانسوی با هموطنش که تحت نظارت مقامات ایران انجام شد، بسیار کوتاه ولی درون چارچوب تعریف شده انجام شده است، اما با این حال، زندانی زمان کافی برای صحبت درباره زندگی روزمره یا وضعیت سلامتی جسمی و روانی خود نداشته است.

به گفته کمیته «آزادی برای سسیل»، سفیر فرانسه توانسته است از این دیدار اطلاعات خوبی به دست آورد. این کمیته در بیانیه مطبوعاتی خود با اعلام این که خانم کولر به مدت چندین هفته در سلول انفرادی نگهداری شده، این شرایط حبس را مصداق «شکنجه» و «مغایر با قوانین و استانداردهای سازمان ملل متحد» توصیف کرده است.

سیسیل کولر اکنون دیگر در سلول انفرادی نیست و با چند زن دیگر در سلول خود زندگی می‌کند. با این حال، شرایط او همچنان دشوار توصیف شده  و او هنوز اجازه ملاقات با وکیل مستقل را نداشته است.

نومی کولر، رئیس کمیته «آزادی برای سسیل» ضمن تشکر از تلاش دیپلمات‌های فرانسوی برای فراهم کردن امکان این ملاقات گفت:

سیسیل کولر و همراهش ژاک پاری در ماه مه هنگامی که در حال گشت و گذار در ایران بودند بازداشت شدند. در اکتبر گذشته، رژیم ایران ویدئویی از اعتراف سسیل کولر را منتشر کرد که می‌گفت افسر اطلاعات عملیاتی در اداره کل امنیت خارجی سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه است.

پاریس آن ویدیو را «صحنه‌سازی ناشایست» خوانده و ضمن محکوم کردن این رفتار جمهوری اسلامی، برای نخستین بار از «گروگان‌گیری حکومتی» ایران سخن گفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز