سفر انریکه مورا به تهران: بی‌نتیجه؟

Submitted on پ., 10/14/2021 - 13:21

عصر پنجشنبه ۲۲ مهر، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نوشتند که مذاکرات میان انریکه مورا، فرستادۀ اتحادیۀ اروپا با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه پایان یافته است. هیچ گزارشی از محتوای گفتگوها منتشر نشده، فقط منابع ایرانی نوشته‌اند که "رایزنی‌های دو طرف در روز‌های آینده در بروکسل" ادامه خواهد یافت.

اگرچه منابع جمهوری اسلامی موضوع سفر مورا را گفتگو در بارۀ "روابط ایران و اتحادیۀ اروپا، موضوع افغانستان و نیز مذاکره برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه" اعلام کرده‌اند، اما تمامی خبرگزاری‌های غربی، هدف اصلی این سفر را تلاش در جهت ازسرگیری مذاکرات اتمی می‌دانند.

یک روز قبل، دیپلمات‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی بر حساسیت سفر انریکه مورا تأکید کردند و نوشتند که این سفر "خارج از جریان عادی امور" صورت می‌گیرد و دارای اهمیت حیاتی است.

غربی‌ها گوشزد می‌کنند که مذاکرات وین از حدود چهار ماه قبل "از سوی ایران" متوقف شده است. به ویژه آمریکا و اسرائیل، توجیهات مقامات جمهوری اسلامی را باور نمی‌کنند و معتقدند که ایران قصد دارد با وقت‌کشی، فعالیت اتمی را ادامه دهد و به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود.

هم‌زمان با حضور انریکه مورا در تهران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا که به آمریکا رفته است، اعلام کرد که منتظر پاسخ واشنگتن و تهران است تا همه طرف‌های برجام را به میز مذاکره فراخواند. در مذاکرات چند ماه قبل وین، جوزپ بورل نقش سرپرست و میانجی را عهده‌دار بود.

انریکه مورا نیز یک روز قبل از عزیمت به تهران، در توئیتر نوشته بود که "من بر لزوم از سرگیری فوری مذاکرات تأکید خواهم کرد".

اما خبرگزاری فرانسه حدس می‌زند که گفتگوهای مورا با مقامات ایرانی "در شرایطی ملتهب" انجام شده باشد، زیرا یک روز قبل، وزیران خارجۀ آمریکا و اسرائیل به اتفاق برای ایران خط و نشان کشیدند. حتی یائیر لاپید صریحاً گفت که وقتی دیپلماسی جواب نمی‌دهد، باید از زور استفاده کرد. آنتونی بلینکن نیز گفت که اگرچه دیپلماسی بهترین راه است اما اگر ایران روش خود را تغییر ندهد، "گزینه‌های دیگر" مطرح خواهد شد.

این "گزینه‌ها" که از سوی آمریکایی‌ها دقیقاً معنا نشده، طبعاً کاربرد زور و عملیات نظامی را القاء می‌کند. اما حداقل از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رهبران آمریکایی بارها تکرار کرده‌اند که "همۀ گزینه‌ها روی میز است".

تکرار این عبارات توسط آنتونی بلینکن بن‌بست ممتد و فرساینده‌ای را یادآوری می‌کند که طی بیست سال اخیر موقعیت ایران در صحنۀ بین‌المللی و زندگی مردم این کشور را بلاتکلیف نگاه داشته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز