صدور کیفرخواست برای ۱۶۴ نفر از معترضان بازداشت شده در هرمزگان

Submitted on ی., 11/13/2022 - 09:48

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان، روز یکشنبه ۲۲ آبان، با حضور در ندامتگاه مرکزی بندرعباس و بند بازداشتی‌هایی که در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده اند، اظهار داشت: کیفرخواست این افراد به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اخلال در نظم عمومی» ، «اغتشاش»، «تحریک مؤثر به قتل و کشتار»، «تمرد توأم با ضرب و جرح مأموران حافظ نظم و امنیت» و «تخریب و تحریق اموال عمومی و دولتی»، صادر شده است.

وی افزود: «شعب دادسرا در زمان معقول، پرونده متهمان اغتشاشات و آشوب‌های اخیر را مورد بررسی قرار داده اند و پرونده این افراد پس از صدور کیفر خواست به همراه دلایل، مستندات و ضمائم پرونده به دادگاه ارسال شده است».

رئیس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: «با توجه به مطالبه عمومی و دستور مؤکد ریاست قوه قضاییه در این خصوص، وقت رسیدگی دادگاه در سریع‌ترین زمان قانونی تعیین شده و اولین جلسه این دادگاه پنجشنبه همین هفته با حضور شکات و وکلای متهمان برگزار می‌شود».

وی در ادامه گفت: «دستگاه قضایی در روند رسیدگی به اتهامات دستگیرشدگان، رعایت اصل بی طرفی، عمل به قانون و پرهیز از هرگونه هیجانات و اقدامات احساسی را سرلوحه کار خود قرار داده است و در جریان دادرسی، توجه جدی به مقررات، حقوق متهمان، حقوق شهروندی و کرامت انسانی مورد تأکید قرار گرفته است».

وی افزود: «در همه نظام‌های حقوقی دنیا نسبت به جرایم علیه امنیت کشور، حساسیت خاصی وجود دارد و در قوانین ما نیز در جرایم علیه امنیت بسته به نحوه ارتکاب جرم، انگیزه و حجم اقدامات و خسارات وارده توسط متهم، مجازات‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است».

رئیس کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: «طبق قانون، متهمان حق برخورداری از وکیل را دارند و همچنین بر اساس نظر مقام قضایی، تعداد قابل توجهی از دستگیرشدگان که توانسته اند وثیقه و کفیل معرفی کنند با قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند که تصمیمات متفاوت بسته به نوع و میزان اقدامات مجرمانه متهمان و آزاد شدن تعدادی از متهمان با قرار متناسب قانونی اتخاذ شده است».

وی در پایان هشدار داد: «با توجه به روشن شدن زوایای مختلف توطئه‌های دشمن و جنگ ترکیبی تمام عیاری که با استفاده از همه تجهیزات و امکانات خود علیه کشور ما راه انداخته بود، از این تاریخ به بعد در صورت ارتکاب اقدامات مجرمانه، ادعای عدم اطلاع و ادعای تأثیر هیجانات و احساسات، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و با هر نوع رفتار مجرمانه به صورت قاطع و بدون اغماض برخورد می‌شود».

این در حالی است که رئیس دادگستری استان البرز نیز روز گذشته اعلام کرد که در ارتباط با پرونده کشته شدن یک بسیجی در جریان تجمعی که به مناسبت چهلم حدیث نجفی در کرج برگزار شده بود، برای ۱۱ نفر از جمله یک زن کیفرخواست صادر شده است و آنها با «اتهام افساد فی‌الارض» روبرو شده اند.

پیش از این سخنگوی قوه قضائیه از صدور هزار و ۲۴ مورد کیفرخواست برای معترضان بازداشت شده در تهران خبر داده بود.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان نیز در تاریخ سوم آبان‌ماه، از پایان مراحل تحقیقات قضایی برای ۱۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری یک ماه اخير در این استان و صدور كيفرخواست برای آنها خبر داده بود.

همچنین حسین رجبی دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز هفته گذشته از صدور کیفرخواست ۵۵ نفر از دستگیرشدگان اعتراضات سراسری اخیر در این استان خبر داده و گفته بود «پرونده قضایی افراد دستگیر شده با تعیین ۸ شعبه ویژه و به قید فوریت در حال رسیدگی است».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز