سازمان ملل: ترکیه با تشدید اخراج گروهی پناهجویان افغانستانی، هنجارهای حقوق بشری را نقض کرده

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 10:01

دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی زیر نام «هیچ کس از من نپرسید چرا افغانستان را ترک کرده‌ام» تائید کرده که در ٨‬ ماه نخست سال جاری میلادی، ترکیه ٤‬٥ هزار از شهروندان افغانستان را اخراج کرده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، ترکیه ده‌ها هزار شهروند افغانستان را از مرزهای خود رانده و یا بدون‌ اینکه به درخواست‌های پناهندگی آنان توجهی کند، آنان را مستقیم اخراج کرده است. در این گزارش تاکید شده که بیشتر این افراد توسط دولت ترکیه مجبور شدند تا روی برگه‌های برگشت داوطلبانه، انگشت بگذارند.

در این گزارش همچنین به بدرفتاری نیروهای ترکی با این پناهجویان و نیز لت‌وکوب آن شمار از آنان که از امضای برگه‌های برگشت داوطلبانه ابا ورزیده‌اند، سخن گفته شده است.

دیدبان حقوق بشر تاکید می‌کند که میزان اخراج پناهجویان افغانستانی از ترکیه در سال جاری میلادی نسبت به سال‌های گذشته ١٥٠ درصد افزایش یافته است.

در بخشی از گزارش دیدبان حقوق بشر آمده که «این‌گونه عقب راندن‌ها هنجارهای متعدد حقوق بشر را نقض می‌کند، ازجمله ممنوعیت اخراج دسته‌جمعی بر بنیاد کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، حق رسیدگی عادلانه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و اصل عدم بازگرداندن پناهندگان طبق کنوانسیون ١٩‬٥١ که بازگرداندن افراد به مکان‌هایی که زندگی یا آزادی آنان در معرض تهدید قرار می‌گیرد را ممنوع می‌کند.»

در این گزارش همچنین تائید شده که در برخی موارد، نیروهای مرزی ترکیه، به شماری از پناهجویانی که در تلاش عبور از مرز ایران به سوی ترکیه بودند نیز تیراندازی کرده‌اند.

دید‌بان حقوق بشر در گزارش خود از دولت ترکیه خواسته تا فورا «به عقب‌راندن پناه‌جویان از خاک و مرزهای خود پایان دهد، تیراندازی در مرزها را متوقف کند و نیروهایی که مرتکب اقدامات غیرقانونی می‌شوند را مورد پیگرد قرار دهد.»

دید‌بان حقوق بشر همچنین از اتحادیه اروپا و سایر کشورها خواسته که ترکیه را به عنوان کشور سوم امن برای پناه‌جویان افغانستان و دیگر کشورها در نظر نگیرند، زیرا «مقامات ترکیه دسترسی به پناهندگی را مسدود می‌کنند، آواره‌هایی را که احتمالا پناهنده هستند باز می‌گردانند و مرتکب سایر سوءاستفاده‌ها علیه مهاجران و افرادی که به دنبال حمایت بین‌المللی هستند، می‌شوند.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز