سازمان ملل با درخواست نظر دادگاه بین‌المللی درباره اشغالگری اسرائیل موافقت کرد

Submitted on ش., 11/12/2022 - 10:23

قطعنامه تصویب شده در مقر سازمان ملل در نیویورک، از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است که "فورا" در مورد "اشغال طولانی مدت، شهرک سازی و الحاق سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل" که به گفته آن، حق خود مختاری فلسطینیان را نقض می کند، نظر مشورتی خود را ابراز کند. 

کمیته ویژه سازمان ملل در امور سیاست و استعمارزدایی، شامگاه جمعه، ۲۰ آبان، با اکثریت قاطع آرای کشورهای عضو سازمان، پیشنهاد فلسطینیان در مورد «اشغالگری» اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی به عنوان «اشغال مستمر» را پذیرفت.

به موجب این درخواست، دیوان بین‌المللی دادگستری نظر استشاری خود را صادر و پیامدهای حقوقی ناشی از نقض حقوق فلسطینیان در تعیین سرنوشت و اشغال طولانی مدت و شهرک‌سازی و انضمام اراضی فلسطینی و اقدامات تبعیض‌آمیز را تعیین می‌کند. فلسطینیان تاکید کرده بودند که «اشغال» اسرائیل بر اراضی آن‌ها یک امر موقت نیست که در قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، از جمله قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت، ذکر شده، بلکه یک «اشغال مستمر» است و لذا سازمان ملل باید درباره «ماهمیت حقوقی اشغال مستمر» رای بدهد.

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین در این باره گفت:

کرانه باختری و نوار غزه از جنگ ۵۵ سال پیش در تسلط اسرائیل هستند. فلسطینیان شرق بیت المقدس را نیز منطقه «اشغالی» می‌دانند. سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، که نماینده تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس است، تاکید داشت که اسرائیل عملا اراضی فلسطینی را به خاک خود «الحاق» کرده و لذا فرمول‌هایی که سازمان ملل در طول دهه‌ها برای مذاکرات درباره «صلح در برابر سرزمین» ارائه کرده، درست نیست.

وزیر خارجه فلسطین این تصمیم سازمان ملل را تاریخی خواند و گفت:

دیوان بین‌المللی لاهه سال‌ها قبل حکم داد که دیواری که اسرائیل از ۲۰ سال پیش به دور خود کشید، «غیرقانونی» است اما این حکم اثر چندانی در تغییر عملکرد اسرائیل نداشت.

این در حالی ست که گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، گفت که با فراخوان برای دخالت دیوان بین‌المللی دادگستری، «فلسطینی‌ها هر گونه شانس آشتی را از بین می‌برند».

در جلسه روز پنجشنبه کمیته، نماینده ایالات متحده که به این قطعنامه رای منفی داد، گفت که نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری «ضد سازنده است و تنها طرفین را از هدفی که همه ما در راستای مذاکره دو طرفه مشترک داریم دور می کند».

در این رای‌گیری ۹۸ کشور عضو سازمان ملل به این طرح رای مثبت داده،۱۷ کشور از جمله آمریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک رای مخالف داده و ۵۲ کشور نیز از شرکت در رای‌گیری امتناع کردند.

مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل که با حمایت آمریکا اجرا می‌شد از سال ٢٠١٤‬ متوقف شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز