سازمان جهانی بهداشت: از داروی رمدسیویر در بیماران بستری کرونا استفاده نکنید

Submitted on جمعه, 11/20/2020 - 15:24

به گزارش همشهری آنلاین این هیات می‌گوید: «با توجه به هزینه‌ها و منابع لازم برای رمدسیویر، به نظر این هیات بر اساس شواهد درباره تاثیربخشی باید در این باره تصمیم گرفت و بر اساس داده‌های موجود چنین شواهدی وجود ندارد.»

توصیه این هیات مانع دیگری بر سر راه استفاده از رمدسیویر است که پس از نتیجه‌بخش برخی از کارآزمایی‌های اولیه در تابستان، به عنوان یک درمان بالقوه موثر برای کووید-۱۹ مورد توجه قرار گرفته بود.

این داروی ضدویروسی با نام تجاری وکلوری (Veklury) یکی از دو دارویی است که برای درمان بیماران کووید-۱۹ در سراسر جهان تائید شده‌اند. اما یک کارآزمایی بزرگ با سرپرستی سازمان جهانی بهداشت به نام «کارآزمایی یگانگی» ماه پیش نشان داد این دارو تاثیر چندانی بر میزان مرگ‌ومیر در ۲۸ روز یا طول مدت بستری در بیمارستان در بیماران کووید-۱۹ ندارد.   

شرکت گیلیاد نتایج کارآزمایی یگانگی را به پرسش گرفته است و در بیانیه‌ای در روز جمعه دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت را «نومیدکننده» خوانند.

گیلیاد می‌گوید: «وکلوری به عنوان درمان استاندارد بیماران بستری‌شده کوید-۱۹ در دستورالعمل‌های بسیاری از سازمان‌های ملی معتبر گنجانده شده است.»

«به نظر می‌رسد دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت این شواهد را در زمانی که موارد بیمار به طور چشمگیری در سراسر جهان در حال افزایش است و پزشکان به عنوان نخستین و تنها درمان تاییدشده به این دارو متکی هستند، نادیده می‌گیرد.»

توصیه سازمان جهانی بهداشت این موضوع را مطرح می‌کند که آیا اتحادیه اروپا به ۵۰۰۰۰۰ دوره این داروی ضدویروس به قیمت یک میلیارد یورو سفارش‌داده شده در ماه پیش نیاز خواهد داشت یا نه.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد به دستورالعمل روزآمدشده سازمان جهانی بهداشت توجه دارد، اما «در حال حاضر، تغییری در تایید این دارو در اروپا داده نمی‌شود.»

سازمان دارویی اروپا، ناظر داروها در این منطقه، داده‌های کامل کارآزمایی یگانگی را درخواست کرده است و این شواهد را به همراه سایر داده‌های در دسترس ارزیابی خواهد کرد تا ببیند آیا تغییری لازم هست یا نه.

از طرف دیگر آیفا، سازمان ناظر دارویی ایتالیا می‌گوید چند هفته است که بر تاثیربخشی نه چندان بالای رمدسیویر تاکید دارد و در عمل برای بسیاری از بیماران فایده‌ای ندارد.

رمدسیویر اثر قابل‌توجهی ندارد

هیات «گروه تدوین دستورالعمل» سازمان جهانی بهداشت می‌گویداین توصیه بر اساس بازبینی شواهدی است که شامل داده‌هایی از چهار کارآزمایی بین‌المللی تصادف‌شده است که ۷۰۰۰ بیمار بستری شده به علت کووید-۱۹ را در برمی‌گیرد.

این هیات پس از بازبینی شواهد به این نتیجه رسید که رمدسیویر که باید به طور داخل‌وریدی به بیماران داده شود و بنابراین پرهزینه و تجویز آن پیچیده است، اثر قابل‌توجهی بر میزان‌های مرگ و سایر پیامدهای بالینی مهم در بیماران ندارد.

پیتر هوربی، استاد بیماری‌های عفونی نوپدید در دانشگاه آکسفورد بریتانیا می‌گوید توصیه جدید سازمان جهانی بهداشت باید به بازاندسیش جایگاه رمدسیویر در کووید-۱۹ بینجامد.

به گفته او، رمدسیویر داروی گران‌قیمتی است که باید برای ۵ تا ۱۰ روز به طور داخل‌وریدی تجویز شود، بنابراین ان یتوصیه باعث صرفه‌جویی در پول و سایر منابع مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز