سالگرد قیام خونین آبان؛ از اعتصاب تا درگیری و تیراندازی در تهران و شهرهای دیگر

Submitted on س., 11/15/2022 - 10:53

با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز خیزش سراسری در ایران که روز ۲۶ شهریور در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس آغاز شد و به سرعت ابعادی بی‌پیشینه یافت، این اعتراض‌ها با اعتصاب گسترده در کشور همراه شد.

بسیاری از مغازه‌داران در بازار و خیابان‌های تهران و نیز در چندین شهر دیگر ایران در این روز به مناسبت سالگرد قیام خونبار در روز سه‌شنبه ۲۴ آبان با بستن کسب و کار خود به معترضان پیوستند و در خیابان شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

'مردم معترض در میدان صنعت تهران خیابان را بستند. ۲۴ آبان' #مهسا_امینی pic.twitter.com/CCGll5vp5Q

در میانه روز، گروهی از معترضان در میدان صنعت واقع در شهرک غرب تهران دست به راهپیمایی زده و خیابان را بستند. در پی این اقدام ترافیک شدیدی در منطقه به وجود آمد و رفت و آمد مختل شد. هنگام عصر، گروه دیگری از جوانان در خیابان دادمان با سنگ خیابان را بستند.

گروه دیگری از معترضان نظیر همین حرکت اعتراضی را در خیابان جمهوری تهران انجام داده و با کندن نرده‌ها خیابان را بستند. بعد از این رویداد شمار زیادی از نیروهای لباس شخصی و پلیس ضد شورش در محل حضور یافتند.

خیابون جمهوری مردم نرده‌ها رو کندن راه رو بستن! یه جوری خیابان رو خراب کنین که حداقل چند روز نتونند بازش کنند! حالا نمیدونم چجوری خودتون بگین! #مهسا_امینی #اعتصابات_سراسری#انقلاب۱۴۰۱pic.twitter.com/FRzSLVDvdD

برخورد نیروهای سرکوب با دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر نیز با خشونت همراه شد و آنها از جمله دست به ربودن قهری دانشجویان در خیابان‌های اطراف این دانشگاه زدند.

در صحنه‌ای دیگر در تهران، مأموران به پشت بام بیمارستان سینا گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

پرتاب گاز اشک آور به داخل بیمارستان سینا در #تهران توسط نیروهای کوردل و اهریمنی نظام در مقابله با مردم معترضی که امروز هم راستا با فراخوان سالگرد قیام خونین آبان ۹۸ به خیابانها آمدند.سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱#مهسا_امینی#آبان_خونین pic.twitter.com/qtfwNf6zat

در نقاط دیگر تهران از جمله خیابان ولیعصر، سپهر، چهارراه امیراکرم و نازی‌آباد، مردم با سر دادن شعارهای ضدحکومتی به خیابان آمده و رانندگان خودروها به نشانه اعتراض بوق ممتد زدند. وضعیت در خیابان سعدی به شدت متشنج است و مردم ناراضی هنگام غروب در محله گیشا شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

خیابان سعدی تهران مثل فیلم‌ها شده #مهسا_امینی pic.twitter.com/K4PwMh009k

ویدیوهایی نیز از تجمع مردم در ایستگاه‌های مترو تهران و سر دادن شعار «آزادی، آزادی، آزادی» همرسان شده است.

اعتصاب و اعتراض‌های گسترده در این روز در شهرهای دیگر نیز بر پا شده و جو در بسیاری از شهرهای ایران به شدت امنیتی است. در مرودشت مأموران از درون مسجد ولیعصر این شهر به سوی معترضان شلیک کردند.

جمهوری‌اسلامی از داخل مسجد مرودشت در حال تیراندازی به سوی معترضین است. ۲۴ آبان#مهسا_امینی pic.twitter.com/m7oRF97VcC

بازاریان به ویژه در شهرهای کردنشین غرب کشور دست به اعتصاب گسترده زده و در مجتمع سیتی‌سنتر اصفهان نیز مردم معترض فروشندگانی را که اعتصاب نکرده بودند وادار به بستن مغازه‌هایشان کردند.

جمعیت اعتصاب‌کننده در ذوب‌آهن اصفهان نیز رفته رفته بیشتر شده و صدها نفر از آنان در محوطه کارخانه راهپیمایی کردند.

سیل خروشان کارکنان ذوب‌آهن اصفهان!سفره های کارگران را هر روز خالی‌تر کردید،پولهایشان را به سوریه و لبنان و فلسطین دادید،و اعتراضاتشان را با شکنجه و زندان پاسخ دادید،اکنون اما این کارگران آمده اند تا از همه جاهایی که سالهاست قبضه کرده اید بیرون‌تان بیاندازند.#مهسا_امینی pic.twitter.com/lUPLJo1tQn

گزارش‌های رسیده از تبریز حاکی است که نیروهای امنیتی در نقاط مرکزی این شهر از جمله در خیابان شهناز مستقر شده‌اند.

درگیری‌هایی نیز در شیراز چهارراه ملاصدرا گزارش شده است.

پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو کردستان از وضعیت متشنج در سنندج خبر داده و نوشته است که مأموران به دانشگاه علوم پزشکی این شهر یورش برده‌اند.

فورینیروهای سرکوبگر حکومتی به دانشگاه کُردستان در شهر سنندج حمله کرده و تمامی مسیرهای منتهی به دانشگاه توسط این نیروها مسدود شده است.دانشجویان از مردم درخواست کمک دارند#مهسا_امینی#ژینا_امینی

همین منبع از پرواز مشکوک بالگردها بر فراز شهر سقز خبر داده است. در یک ویدیو نیز که از روز سه‌شنبه زابل به دست ار.اف.ای فارسی رسیده، یک فروند بالگرد در حال حرکت بر فراز آسمان زابل در سیستان و بلوچستان دیده می‌شود.

گفته شده این بالگردها که در مرودشت و پرند نیز مشاهده شده‌اند، در حال انتقال نیروهای سرکوب بوده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز