رزمایش پهپادی ارتش ایران در سمنان؛ «در اوج تحریم هم در شرایط برتر پهپادی قرار داریم»

Submitted on س., 01/05/2021 - 13:25

نخستین تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش ایران با شرکت «صدها فروند پهپاد از نیروهای چهارگانه ارتش»، از صبح روز سه‌شنبه ۱۶ دی، در منطقه سمنان آغاز شد. به گزارش منابع داخلی ایران، در این تمرین پهپادی ارتش ایران، صدها فروند از پهپادهای عملیاتی نیروی زمینی، پدافند هوایی و دریایی ارتش، از روز سه‌شنبه ۱۶ دی، به مدت دو روز، شرکت می‌کنند.

به گفته محمود موسوی،‌ معاون عملیات ارتش، اکنون ایران به یکی از کشورهای «توانمند در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین» تبدیل شده است. این مقام ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: در این تمرین پهپادی، یگان‌های دیگری از سایر نقاط کشور نیز مشارکت دارند. 

معاون عملیات ارتش تاکید کرد: اجرای عملیات‌های رزمی پهپادی شامل رهگیری هوایی و انهدام اهداف هوایی با استفاده از موشک هوابه‌هوا، انهدام اهداف زمینی با استفاده از بمب‌ها و موشک‌های نقطه‌زن و همچنین بکارگیری گسترده پهپادهای انتحاری از جمله اقداماتی است که در بخش عملیاتی این تمرین اجرا می‌شود.

این رزمایش پهپادی علاوه بر منطقه سمنان، در نقاط دیگری مرزی ایران نیز در حال برگزاری می‌باشد. 

دریادار محمود موسوی یادآور شد: «پرواز پهپادهای نیروی دریایی ارتش از روی شناور در آب‌های جنوبی کشور» و «پرواز برد بلند پهپادهای انتخاری نقطه‌زن برای انهدام اهداف حساس و حیاتی در عمق خاک دشمن»، از جمله «طرح‌های تمرینی در این رزم پهپادی» هستند. 

سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران، روز سه‌شنبه ۱۶ دی، در نخستین روز از رزمایش دو روزه پهپادی، از یگان‌‌های پهپادی که در مسیری «به طول بیش از یک کیلومتر» مستقر شده بودند، بازدید کردند. 

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، در این نمایشگاه که شامل «دستاوردهای پهپادی ارتش ایران متشکل از پهپادهای عملیاتی از نیروهای چهارگانه ارتش» است، «صدها فروند انواع پهپادهای رزمی، بمب‌افکن، رهگیر، شناسایی و مراقبتی، جنگالی، انتحاری و ... به نمایش» در آمده است.

به گفته مقامات ارتش ایران، پهپادهای «کمان، کرار، کیان، سیمرغ، انواع مهاجر، انواع ابابیل، ...»، «دارای قابلیت اجراء عملیات در محیط جنگ الکترونیک و  مجهز به سامانه‌های اخلال و فریب راداری» هستند. 

علاوه بر ارتش ایران، نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران نیز مدعی است که ایران صاحب «بزرگترین ناوگان پهپادهای رزمی تهاجمی در منطقه» است.

برخی از کارشناسان نظامی، درباره توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران، ابراز تردید کرده و اظهارات برخی فرماندهان ارتش و سپاه را «بزرگنمایی توان پهپادی ایران» عنوان می‌کنند.

در حالیکه هزینه حمله هوایی به وسیله پهپادهای نظامی کمتر از اجراء عملیات بوسیله بمب‌افکن با خلبان است، بیشتر ارتش‌های جهان، برای دستیابی به این فن‌آوری به عنوان سلاح‌ جنگی تلاش می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران، طی یک دهه اخیر تلاش کرده است تا تجربیات خود در زمینه فناوری پهپادهای مسلح را افزایش دهد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز